Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze: Trwa modernizacja linii kolejowej E-65: Gdynia - Warszawa. Ile potrwają utrudnienia?

Kazimierz Netka
Kazimierz Netka
Trwa modernizacja fragmentu międzynarodowej trasy kolejowej E-65: Gdynia - Warszawa. Polska wykorzystuje przy tym unijne dotacje. Na razie, przynajmniej jeszcze przez rok, będą utrudnienia w ruchu pociągów. Potem ma być coraz lepiej.

Blisko pół setki pociągów pasażerskich opuszcza Gdańsk każdego dnia, zmierzając do głębi kraju. To niby niewiele, bo średnio wychodzi około 2 pociągi na godzinę. Rzecz w tym, że owe pociągi wyjeżdżają ze stolicy województwa pomorskiego po jednym torze. Tym samym torem pociągi przybywają do Gdańska, a także korzystają z tych samych szyn składy z towarami: węglem, drewnem stalą, samochodami, paliwami płynnymi. Transport ten "wisi" na jednym torze.

W razie awarii, Gdańsk zostałby odcięty od świata. Zresztą, tak już się zdarzyło 9 lipca 2001 roku, gdy wylała się woda z kanału Raduni. Drugi raz - 1 lipca 2009 roku, gdy wskutek obfitych opadów, tiry zostały zasypane piaskiem i gruzem, wypłukiwanym ze zbocza, w rejonie Urzędu Miejskiego w Gdańsku, koło wiaduktu Hucisko. Wtedy jednak jeszcze modernizacja torowisk się nie dobywała. Czynne były wszystkie tory i one zostały zasypane.

Czytak więcej informacji gospodarczych z Pomorza

A teraz? Co rusz, pociągi, czy to dalekobieżne, czy regionalne, miewają kłopoty z dotarciem do Gdańska. Czasami jadą przez Olszynkę, czasami czekają na przykład w rejonie przystanku Gdańsk Lipce, aż awaria zostanie usunięta. Jednotorowa linia jest zbyt przeciążona. Kiedy będzie lepiej? Nieprędko. Gdy bowiem na jednym odcinku modernizacja linii kolejowej E-65 się kończy, zaczyna się gdzie indziej.

Na torach

Od rozpoczęcia prac wiosną 2011 na obszarze LCS (Lokalnego Centrum Sterowania) Gdańsk i LCS Gdynia położono już ponad 50 kilometrów torów, zamontowano ponad 45 kilometrów sieci trakcyjnej - informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Na przełomie listopada i grudnia na szlaku Gdynia Orłowo - Gdynia Główna zakończono wszystkie prace modernizacyjne na odcinku o długości 3,7 km. Oprócz całkowitej wymiany torów i infrastruktury towarzyszącej zmodernizowano również znajdujące się na trasie dwa wiadukty i jeden most.

Intensywne prace trwają również na szlakach: Pruszcz Gdański - Gdańsk Południowy, gdzie eksploatowany jest już nowy odcinek toru nr 2. Trwa modernizacja toru nr 1 o długości około 7 km wraz z pięcioma przejściami podziemnymi (m.in. w Gdańsku Oruni). Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pomiędzy Pruszczem Gdańskim a Gdańskiem Południowym będą poruszały się z prędkością 160 km na godzinę.

Na trasie pomiędzy Gdańskiem Głównym i Gdańskiem Wrzeszczem oraz pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Sopotem, modernizowany jest tor nr 1 o łącznej długości około 6 km. Na powyższych odcinkach eksploatowany jest już nowy tor nr 2.
Na szlaku biegnącym od Gdańska Wrzeszcza do granicy LCS Gdynia trwa m.in. przebudowa dwóch wiaduktów i przejścia dla pieszych. Prace prowadzone są również na przystanku Gdańsk Oliwa, gdzie oddano do eksploatacji jedną z krawędzi peronowych. Remontowana jest również znajdująca się na peronie wiata.

Na całym odcinku pomiędzy Gdynią Orłowem, a Gdynią Główną użytkowane są nowowybudowane tory nr: 1 i 2.

Na stacjach

Prace prowadzone są także na znajdujących się na obszarze inwestycji, stacjach. Uwagę zwracają szczególnie bardzo zaawansowane roboty nad infrastrukturą torową, które na wielu obiektach są na ukończeniu. Na stacji Pruszcz Gdański oddano do eksploatacji trzy tory stacyjne o łącznej długości 9.6 km. W budowie znajdują się jeszcze cztery. Z kolei na stacji Gdańsk Południowy zakończono prace na pięciu z sześciu obecnie modernizowanych torów, dzięki czemu odcinek linii kolejowej zyskał prawie 14 kilometrów nowych torów.

W rejonie stacji Sopot i Gdynia Główna zakończono modernizację wszystkich torów liczących w sumie 27 kilometrów. W Gdyni Orłowie, z czterech modernizowanych torów skończono dwa o łącznej długości 3.7 km. Na Gdańsku Głównym zakończono i przekazano do eksploatacji zmodernizowany liczący ok. 1,3 km odcinek.

Oprócz modernizacji infrastruktury torowej na stacjach prowadzone są również remonty istniejących i budowa nowych obiektów inżynieryjnych. W Sopocie, na peronie przeznaczonym dla pociągów dalekobieżnych, robotnicy skończyli budowę ścianek peronowych oraz systemu odwodnienia. Na stacji Gdynia Główna wyremontowane w całości zostały trzy perony nr: 3, 4 i 5. Na stacji Gdynia Orłowo trwa budowa nowej kładki dla pieszych przystosowanej również do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Na stacji Pruszcz Gdański gotowy jest budynek nastawni. Dodatkowo trwa przebudowa podziemnego przejścia dla pieszych. W Gdańsku Południowym modernizowany jest przejazd przez ul. Sandomierską. Trwa budowa przejścia podziemnego dla pieszych.
Na stacji Gdańsk Główny również trwa budowa nastawni LCS, która wraz z tą budowaną w Pruszczu Gdańskim pozwoli na bezpieczniejsze i bardziej efektywne kierowanie ruchem pociągów.

Plany na bieżący rok

W roku 2013 Polskie Linie Kolejowe SA planują oddanie do użytku wielu kluczowych elementów inwestycji w obrębie stacji, które poprawią bezpieczeństwo i komfort pasażerów. W pierwszym kwartale 2013 roku w Gdyni Orłowie do użytku pasażerów zostanie oddana wspomniana wcześniej kładka dla pieszych - informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik Prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA. - Na stacji Sopot zostaną oddane dwa podziemne przejścia dla pieszych: budowane od podstaw przejście w ciągu ulicy Chopina oraz modernizowane przejście w ciągu ulicy Monte Cassino. Zakończy się również przebudowa wiaty peronowej.

Na Gdyni Głównej planowane jest zakończenie prac modernizacyjnych tunelu stacyjnego łączącego ze sobą wszystkie perony. Dzięki zainstalowaniu wind na każdym peronie droga do pociągu będzie o wiele bardziej komfortowa, szczególnie dla osób niepełnosprawnych. W 2013 zostanie zmodernizowany również peron numer 2. Rozpoczyna się już modernizacja na szlaku Sopot - Gdynia Orłowo.

Unijne dotacje

Te wszystkie prace odbywają się w ramach projektu "Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa-Gdynia - obszar LCS Gdańsk, LCS Gdynia". Inwestycja jest częścią modernizacji międzynarodowej magistrali kolejowej E-65, znajdującej się w VI paneuropejskim korytarzu transportowym, który łączy regiony nadbałtyckie z obszarami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach. Współfinansowanie tych przedsięwzięć pochodzi z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności, rozdzielanych w Polsce w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany całkowity koszt realizacji projektu "Modernizacja linii kolejowej E65/C-E65 na odcinku Warszawa - Gdynia - obszar LCS Gdańsk, LCS Gdynia" wynosi 1 166 930 022, 33 zł.

Zakończenie robót i rozliczenie się z Komisją Europejską z wykorzystania dotacji musi nastąpić najpóźniej w grudniu 2015 roku.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki