Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze: Rowerzyści mogą jeździć po wałach przeciwpowodziowych

Kazimierz Netka
Kazimierz Netka
Weszły w życie przepisy, umożliwiające jazdę rowerami po wałach przeciwpowodziowych, wzdłuż rzek i zbiorników wodnych. To dobra wiadomość dla województwa pomorskiego, które rozwija koncepcję połączenia turystyki kajakowej z rowerową.

Ustawa z dnia 4 kwietnia 2014 r. o zmianie ustawy "Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Poz. 659)", umożliwiająca podróżowanie rowerami po przeciwpowodziowych wałach, weszła w życie 21 czerwca br. Projekt zmiany przepisów, umożliwiający jazdę wzdłuż rzek po wałach zaproponował Bronisław Komorowski, prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Dotychczas jazda po wałach była zakazana i groziła za to kara.

Wprowadzenie nowych przepisów, zwanych „ustawą rowerową” to wspaniała wiadomość dla województwa pomorskiego.

Niedawno podpisano umowy dotyczące przygotowania dokumentacji, niezbędnej do sięgania po unijne pieniądze z najnowszego rozdania – na lata 2014 – 2020. Chodzi m.in. o włączenie Pomorskiego w sieć międzynarodowych autostrad rowerowych EuroVelo (EV). Pomorskie szlaki EV mają zostać tak wykonane, by nie naruszały najcenniejszych obszarów, rowerzyści nie rozjeżdżali pomorskiej natury, jednocześnie ją poznawali i uczyli się szacunku dla naturalnego środowiska. Taki system pozwoli na ochronę np. wydm, parków narodowych i krajobrazowych, lasów przez presją ze strony turystów zmotoryzowanych.

W Pomorskiem zbudowane zostaną dwa odcinki międzynarodowych autostrad rowerowych, oznaczonych symbolami R10 - Nadmorski Szlak Hanzeatycki (może być zaliczony do EV 10 – Szlak Wokół Bałtyku liczący blisko 8 000 km długości i R9 - Wiślana Trasa Rowerowa – WTR – w znacznym zakresie po wałach przeciwpowodziowych (może stać się fragmentem EV 9 – Bałtyk – Adriatyk: Gdańsk – Pula w Chorwacji, o długości prawie 2 000 km). Odcinki tych szlaków w Pomorskiem będą miały łącznie około 450 kilometrów długości, w tym nadmorska: 250 km (od rejonu Ustki do granicy Polski i Unii Europejskiej na Mierzei Wiślanej, w mieście Krynica Morska), a nadwiślańska: 200 km. Oczywiście, do międzynarodowej sieci autostrad rowerowych, zwanej EuroVelo, te rowerowe drogi będą zaliczone wtedy, gdy uzyskają odpowiednie certyfikaty.

- O takie certyfikaty będziemy się ubiegać – zapewnia Marta Chełkowska, dyrektor Departamentu Turystyki i Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Do tras międzynarodowych R9 i R10 w Pomorskiem zostaną podłączone wszystkie lokalne, regionalne ścieżki rowerowe, jakie już istnieją i powstaną w wioskach i miastach województwa pomorskiego.
Marszałek województwa Mieczysław Struk podpisał umowę z firmą DS Consulting na realizację analizy wykonalności przedsięwzięcia „Pomorskie Trasy Rowerowe o zasięgu międzynarodowym R-10 i WTR (R-9)”.

- Opracowanie to ma wskazać na przykład, jakie są uwarunkowania ekologiczne budowy tych rowerowych tras – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Ma pozwolić na ochronę najcenniejszych elementów środowiska na projektowanych szlakach, czyli wskazać ich przebieg. Trasa R9 ma być wytyczona po wiślanych wałach przeciwpowodziowych – zgodnie z inicjatywą przedstawioną przez pana Bronisława Komorowskiego, prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Ma też dać odpowiedź, ilu partnerów może uczestniczyć w realizacji tego przedsięwzięcia. Na razie jest ich około 40, ale liczymy, że będzie więcej. Opracowanie będzie gotowe w styczniu 2015 roku. Trasy rowerowe mają być gotowe do 2020 roku. Pieniądze mają pochodzić między innymi z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020. Ile to będzie kosztować – na to pytanie ma też dać odpowiedź analiza wykonalności.

Nowe trasy stanowić będą wspaniały produkt turystyczny. Połączą turystykę aktywną z kulturową i przyrodniczą. Rowerzysta uzyska dostęp do unikatowych w skali kraju, walorów krajobrazowych (pas nadmorski, Delta i Dolina Wisły, równinny obszar Żuław), przyrodniczych (m.in. Nadmorski Park Krajobrazowy, Słowiński Park Narodowy) i kulturowych (Kaszuby, Kociewie, Żuławy, Powiśle, Trójmiasto).

Połączone zostaną dwa systemy turystyki aktywnej w Pomorskiem.
- Projekt przewiduje budowę nowych dróg rowerowych, wykorzystanie dróg publicznych o niskim natężeniu ruchu, utwardzonych dróg leśnych i wałów przeciwpowodziowych Wisły, budowę infrastruktury dla rowerzystów, a także oznakowanie całości zgodnie z obowiązującymi przepisami. Z uwagi na realizację przez samorząd województwa pomorskiego drugiego turystycznego przedsięwzięcia „Kajakiem przez Pomorze”, oba projekty prowadzone będą równocześnie i wzajemnie będą się uzupełniały – informuje Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Już teraz łączona jest żegluga z rowerami. Po w Wiśle kursują motorówki, na których pokładzie są rowery. Uczestnicy tych turystycznych przejażdżek mogą wysiadać na brzeg, brać rower i zwiedzać atrakcje na lądzie, wzdłuż Wisły.

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki