MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze potrzebuje dodatkowych lodołamaczy. Cztery jednostki to koszt 74 mln zł.

Kazimierz Netka
archiwum
Zator lodowy w ujściu Wisły to bardzo niebezpieczne zjawisko. Może spowodować taka powódź, jakiej nie było u nas od dziesiątków. Aby zapewnić bezpieczeństwo Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku chce zakupić cztery dodatkowe lodołamacze.

Zapewnienie bezpieczeństwa w okresie spływu lodów Wisłą do morza, jest więc bardzo ważne. Do kruszenia tafli potrzebne są lodołamacze. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku zamierza przeznaczyć 74 miliony złotych na powiększenie swojej floty lodołamaczy. Chce kupić jeszcze cztery. Dołączą one do Tygrysa, Orki i Rekina (mających od 24 do 31 lat), pełniących obecnie służbę w barwach RZGW. Nowe jednostki, które pragnie nabyć gdański RZGW, to jeden lodołamacz czołowy i trzy liniowe.

- Będą to statki wzorowane na dwóch zwodowanych w zeszłym roku w Szczecinie, jednak przystosowane do warunków panujących na dolnej Wiśle – powiedział Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. - Ich projekty powstaną w oparciu o doświadczenia szczecińskich jednostek z uwzględnieniem prowadzenia akcji lodowej. Nowe lodołamacze zostaną wyposażone w najnowocześniejsze systemy sterowania i niemal dwa razy mocniejsze silniki.

Pomorze. Nowe mapy zagrożenia powodziowego. Nie będzie ich szybkiej aktualizacji

Teraz przygotowywana jest dokumentacja przetargowa. Odpowiednie zgłoszenia o przyznanie środków zostały wysłane do Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwa Środowiska, w celu uwzględnienia w projektach realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Planowany jest jednocześnie remont portu w Przegalinie, gdzie stacjonują lodołamacze. Również i to działanie ma być realizowane w ramach ww. programu operacyjnego oraz drugiego etapu „Kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław”.

Odcinek ujściowy Wisły jest miejscem, gdzie powstanie zatoru jest bardzo prawdopodobne. Lodołamanie jest rozpoczynane u styku Wisły z Bałtykiem. Lodołamacze wchodzą do rzeki z Zatoki Gdańskiej. Zwykle cumują na Martwej Wiśle, na przykład przy nabrzeżu Wyspy Sobieszewskiej. Na Bałtyk wypływają najczęściej Wisłą Śmiałą. Te, które stacjonują zimą w Przegalinie, mają inne zadania.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki