- Elektryfikację PKM przesunęliśmy w czasie, ale z niej nie rezygnujemy. Główną przyczyną jest konieczność uzupełnienia elektryfikacji PKM o odcinek linii 201 Gdańsk Osowa - Gdynia, należący do PKP PLK, bo realizowany obecnie projekt modernizacji tej linii nie uwzględniał elektryfikacji - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik PKM. - W ramach projektu wykonana może być więc wyłącznie elektryfikacja nowej linii kolei metropolitalnej, od Gdańska Wrzeszcza do włączenia się w linię 201 na wysokości Gdańska Osowej, ok. 1 km przed istniejącą stacją - dodaje.
Specjaliści ruchu kolejowego mówią wprost - takie działanie, nie miałoby sensu, bo elektryczne pociągi nie mogłyby kursować na całej trasie.
Dlatego PKP PLK wspólnie z Pomorską Koleją Metropolitalną przygotuje właśnie dodatkowy projekt elektryfikacji całej linii. Takie rozwiązanie poparli także unijni eksperci, którzy doszli do wniosku, że w tym przypadku spalinowa kolej wcale nie jest bardziej szkodliwa od elektrycznej.
- Konieczność jednoczesnej elektryfikacji obu odcinków, czyli tego należącego do PKM i linii 201, zalecili m.in. specjaliści Inicjatywy Jaspers. Zwrócili też uwagę na to, że w Polsce 90 procent energii elektrycznej pozyskuje się ze źródeł nieekologicznych, czyli z węgla, i w ogólnym bilansie tabor elektryczny - ich zdaniem - wcale nie jest bardziej ekologiczny od nowoczesnych szynobusów spalinowych - mówi Tomasz Konopacki. - Dopiero przesunięcie elektryfikacji do II etapu i tym samym kompleksowe zelektryfikowanie całego odcinka z Gdańska Wrzeszcza przez lotnisko do Gdyni przekonało unijnych ekspertów - podkreśla.
Obecnie trasa Kościerzyna - Gdańsk Osowa jest linią jednotorową, natomiast na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna dwutorową. PKP zaznaczają, że modernizacja obu jej fragmentów, warta ponad 100 mln złotych, jest niezbędna.
- Jest to linia o dużym znaczeniu dla pasażerskich przewozów regionalnych oraz towarowych i szczególnie popularna w czasie wakacji - informuje Ewa Symonowicz-Ginter z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. - Celem projektu jest uzyskanie prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa oraz do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia.
W praktyce oznacza to, że pasażerowie, w zależności od pociągu, spędzą w podróży od 20 do 30 minut mniej. Jednocześnie zwiększy się też bezpieczeństwo i komfort jazdy.
- W ramach zamówienia wymienione zostanie 16 km torów, a naprawionych - ponad 60 km. Przeprowadzone zostaną korekty pięciu łuków, wymiana czterech rozjazdów, zabudowanie dwóch nowych - w Glinczu i modernizacja 10 wiaduktów kolejowych. Powstanie też jeden nowy peron - wylicza Ewa Symonowicz-Ginter.
Kiedy Pomorska Kolej Metropolitalna zostanie zelektryfikowana, na razie nie wiadomo. Wszystko zależy bowiem od modernizacji prowadzonych przez PKP oraz od tego, kiedy projekt zostanie ukończony. - Gdy tylko to nastąpi, natychmiast zostanie skierowany do realizacji - zaznacza Tomasz Konopacki.
Pierwszy fragment PKM od Gdyni do gdańskiego lotniska oddany do użytku ma zostać jeszcze przed mistrzostwami Euro 2012. W ciągu kolejnych 3 lat gotowy ma być natomiast odcinek łączący Rębiechowo z Wrzeszczem.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?