Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze: Po torach PKM najpierw pojedzie kolej spalinowa

Anna Werońska
W Polsce 90 proc. energii elektrycznej pozyskuje się ze źródeł nieekologicznych i w ogólnym bilansie tabor elektryczny wcale nie jest bardziej ekologiczny od nowoczesnych szynobusów spalinowych
W Polsce 90 proc. energii elektrycznej pozyskuje się ze źródeł nieekologicznych i w ogólnym bilansie tabor elektryczny wcale nie jest bardziej ekologiczny od nowoczesnych szynobusów spalinowych T.Bołt
Choć przygotowywany właśnie projekt budowlany zakłada wykonanie całej niezbędnej infrastruktury do tego, by Pomorska Kolej Metropolitalna była zelektryfikowana, po torach najprawdopodobniej najpierw kursować będą szynobusy spalinowe. Przyczyną jest fakt, że odcinek Osowa - Gdynia, który należy do PKP Polskie Linie Kolejowe, musi zostać przystosowany do takiej inwestycji.

- Elektryfikację PKM przesunęliśmy w czasie, ale z niej nie rezygnujemy. Główną przyczyną jest konieczność uzupełnienia elektryfikacji PKM o odcinek linii 201 Gdańsk Osowa - Gdynia, należący do PKP PLK, bo realizowany obecnie projekt modernizacji tej linii nie uwzględniał elektryfikacji - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik PKM. - W ramach projektu wykonana może być więc wyłącznie elektryfikacja nowej linii kolei metropolitalnej, od Gdańska Wrzeszcza do włączenia się w linię 201 na wysokości Gdańska Osowej, ok. 1 km przed istniejącą stacją - dodaje.

Specjaliści ruchu kolejowego mówią wprost - takie działanie, nie miałoby sensu, bo elektryczne pociągi nie mogłyby kursować na całej trasie.

Dlatego PKP PLK wspólnie z Pomorską Koleją Metropolitalną przygotuje właśnie dodatkowy projekt elektryfikacji całej linii. Takie rozwiązanie poparli także unijni eksperci, którzy doszli do wniosku, że w tym przypadku spalinowa kolej wcale nie jest bardziej szkodliwa od elektrycznej.

- Konieczność jednoczesnej elektryfikacji obu odcinków, czyli tego należącego do PKM i linii 201, zalecili m.in. specjaliści Inicjatywy Jaspers. Zwrócili też uwagę na to, że w Polsce 90 procent energii elektrycznej pozyskuje się ze źródeł nieekologicznych, czyli z węgla, i w ogólnym bilansie tabor elektryczny - ich zdaniem - wcale nie jest bardziej ekologiczny od nowoczesnych szynobusów spalinowych - mówi Tomasz Konopacki. - Dopiero przesunięcie elektryfikacji do II etapu i tym samym kompleksowe zelektryfikowanie całego odcinka z Gdańska Wrzeszcza przez lotnisko do Gdyni przekonało unijnych ekspertów - podkreśla.

Obecnie trasa Kościerzyna - Gdańsk Osowa jest linią jednotorową, natomiast na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna dwutorową. PKP zaznaczają, że modernizacja obu jej fragmentów, warta ponad 100 mln złotych, jest niezbędna.

- Jest to linia o dużym znaczeniu dla pasażerskich przewozów regionalnych oraz towarowych i szczególnie popularna w czasie wakacji - informuje Ewa Symonowicz-Ginter z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. - Celem projektu jest uzyskanie prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa oraz do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia.

W praktyce oznacza to, że pasażerowie, w zależności od pociągu, spędzą w podróży od 20 do 30 minut mniej. Jednocześnie zwiększy się też bezpieczeństwo i komfort jazdy.

- W ramach zamówienia wymienione zostanie 16 km torów, a naprawionych - ponad 60 km. Przeprowadzone zostaną korekty pięciu łuków, wymiana czterech rozjazdów, zabudowanie dwóch nowych - w Glinczu i modernizacja 10 wiaduktów kolejowych. Powstanie też jeden nowy peron - wylicza Ewa Symonowicz-Ginter.

Kiedy Pomorska Kolej Metropolitalna zostanie zelektryfikowana, na razie nie wiadomo. Wszystko zależy bowiem od modernizacji prowadzonych przez PKP oraz od tego, kiedy projekt zostanie ukończony. - Gdy tylko to nastąpi, natychmiast zostanie skierowany do realizacji - zaznacza Tomasz Konopacki.

Pierwszy fragment PKM od Gdyni do gdańskiego lotniska oddany do użytku ma zostać jeszcze przed mistrzostwami Euro 2012. W ciągu kolejnych 3 lat gotowy ma być natomiast odcinek łączący Rębiechowo z Wrzeszczem.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki