Pomorze: Po torach PKM najpierw pojedzie kolej spalinowa

Anna Werońska
W Polsce 90 proc. energii elektrycznej pozyskuje się ze źródeł nieekologicznych i w ogólnym bilansie tabor elektryczny wcale nie jest bardziej ekologiczny od nowoczesnych szynobusów spalinowych
W Polsce 90 proc. energii elektrycznej pozyskuje się ze źródeł nieekologicznych i w ogólnym bilansie tabor elektryczny wcale nie jest bardziej ekologiczny od nowoczesnych szynobusów spalinowych T.Bołt
Choć przygotowywany właśnie projekt budowlany zakłada wykonanie całej niezbędnej infrastruktury do tego, by Pomorska Kolej Metropolitalna była zelektryfikowana, po torach najprawdopodobniej najpierw kursować będą szynobusy spalinowe. Przyczyną jest fakt, że odcinek Osowa - Gdynia, który należy do PKP Polskie Linie Kolejowe, musi zostać przystosowany do takiej inwestycji.

- Elektryfikację PKM przesunęliśmy w czasie, ale z niej nie rezygnujemy. Główną przyczyną jest konieczność uzupełnienia elektryfikacji PKM o odcinek linii 201 Gdańsk Osowa - Gdynia, należący do PKP PLK, bo realizowany obecnie projekt modernizacji tej linii nie uwzględniał elektryfikacji - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik PKM. - W ramach projektu wykonana może być więc wyłącznie elektryfikacja nowej linii kolei metropolitalnej, od Gdańska Wrzeszcza do włączenia się w linię 201 na wysokości Gdańska Osowej, ok. 1 km przed istniejącą stacją - dodaje.

Specjaliści ruchu kolejowego mówią wprost - takie działanie, nie miałoby sensu, bo elektryczne pociągi nie mogłyby kursować na całej trasie.

Dlatego PKP PLK wspólnie z Pomorską Koleją Metropolitalną przygotuje właśnie dodatkowy projekt elektryfikacji całej linii. Takie rozwiązanie poparli także unijni eksperci, którzy doszli do wniosku, że w tym przypadku spalinowa kolej wcale nie jest bardziej szkodliwa od elektrycznej.

- Konieczność jednoczesnej elektryfikacji obu odcinków, czyli tego należącego do PKM i linii 201, zalecili m.in. specjaliści Inicjatywy Jaspers. Zwrócili też uwagę na to, że w Polsce 90 procent energii elektrycznej pozyskuje się ze źródeł nieekologicznych, czyli z węgla, i w ogólnym bilansie tabor elektryczny - ich zdaniem - wcale nie jest bardziej ekologiczny od nowoczesnych szynobusów spalinowych - mówi Tomasz Konopacki. - Dopiero przesunięcie elektryfikacji do II etapu i tym samym kompleksowe zelektryfikowanie całego odcinka z Gdańska Wrzeszcza przez lotnisko do Gdyni przekonało unijnych ekspertów - podkreśla.

Obecnie trasa Kościerzyna - Gdańsk Osowa jest linią jednotorową, natomiast na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna dwutorową. PKP zaznaczają, że modernizacja obu jej fragmentów, warta ponad 100 mln złotych, jest niezbędna.

- Jest to linia o dużym znaczeniu dla pasażerskich przewozów regionalnych oraz towarowych i szczególnie popularna w czasie wakacji - informuje Ewa Symonowicz-Ginter z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. - Celem projektu jest uzyskanie prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa oraz do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia.

W praktyce oznacza to, że pasażerowie, w zależności od pociągu, spędzą w podróży od 20 do 30 minut mniej. Jednocześnie zwiększy się też bezpieczeństwo i komfort jazdy.

- W ramach zamówienia wymienione zostanie 16 km torów, a naprawionych - ponad 60 km. Przeprowadzone zostaną korekty pięciu łuków, wymiana czterech rozjazdów, zabudowanie dwóch nowych - w Glinczu i modernizacja 10 wiaduktów kolejowych. Powstanie też jeden nowy peron - wylicza Ewa Symonowicz-Ginter.

Kiedy Pomorska Kolej Metropolitalna zostanie zelektryfikowana, na razie nie wiadomo. Wszystko zależy bowiem od modernizacji prowadzonych przez PKP oraz od tego, kiedy projekt zostanie ukończony. - Gdy tylko to nastąpi, natychmiast zostanie skierowany do realizacji - zaznacza Tomasz Konopacki.

Pierwszy fragment PKM od Gdyni do gdańskiego lotniska oddany do użytku ma zostać jeszcze przed mistrzostwami Euro 2012. W ciągu kolejnych 3 lat gotowy ma być natomiast odcinek łączący Rębiechowo z Wrzeszczem.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gdańszczanin

To jest jakaś paranoja. Linia do Gdyni jako pkm 2 ma sens jedynie jako elektryczna. Wówczas spełnia swoje funkcje przewożenia dużej ilości pasażerów w obrębie trójmiasta. Jeżeli jest kłopot z dołączeniem do linii do Kościerzyny , to można zrobić pkm do Banina lub Osowej i tam na razie zakończyć trasę . Byłby sprawny dojazd do lotniska plus połączenia dla Moreny, Wiszących ogrodów , yśliwskiej, Niedźwiednika z Gdańskiem. Dalej można byłoby budować jak pkp się zgodzi. Wprowadzenie trakcji spalinowej jest przewróceniem całego projketu do góry nogami. Po to ma się odbudowywać linię kolejową , aby wpuszczać na nią pojazdy spalinowe?

Z
ZABEK

Dupa nie lokomotywa.. NIC NIE BĘDZIE!!!!

ż
żal.pl

Dlaczego szynobusy spalinowe?? Proponuję iść za ciosem i postawić od razu na lokomotywy węglowe! Jakież to romantyczne. Można będzie wtedy od razu nakręcić jakiś pseudo historyczny film! Powstanie nie tylko SKM2, ale i Hollywood2 za jednym zamachem. Wydaje się, że projektem SKM2 zawiadują jacyś kompletni D.E.B.I.L.E !!!

h
historyk

wszystko razem zostanie ukończone w roku 3000, gdy po kolejnych , 5-tych rozbiorach polski, gdańsk, gdynia i okolice wrócą do prus !!

G
Gmm

Dziwię się że Region nie postarał się o znakomitą promocję dzięki uruchomieniu pociągów z Gdyni do Kościerzyny w okresie wakacyjnym lato i zima, chodzi o zabytkowe lokomotywy i wagony, Popularność gwarantowana, w Australii i Anglii obsługą takich linni zajmują się ochotnicy. Trasa jest malownicza i bardzo atrakcyjna. W Kościerzynie jest muzeum, warto o tym poważnie pomyśleć, to chyba jest w gestii wojewody.

Dodaj ogłoszenie