Pomorze: Pacjenci się skarżą

J. Gromadzka-Anzelewicz
Od kilku miesięcy obowiązki rzecznika praw pacjenta pełni w Pomorskim NFZ... rzecznik prasowy tej instytucji.

Na pół etatu, co oznacza, że dla pacjentów dostępny jest dwa razy w tygodniu przez kilka godzin. To "techniczna pomyłka" krytykuje ten pomysł Jacek Paszkiewicz, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia. I zapowiada zmiany. Zasady składania skarg muszą być jasne i czytelne dla każdego ubezpieczonego, podział kompetencji między NFZ a Biuro Rzecznika Praw Pacjenta - dla wszystkich zrozumiały.

Ta ostatnia instytucja (mieści się w Warszawie) ma od ubiegłego tygodnia szefa. Rzecznikiem Praw Pacjenta została Krystyna Barbara Kozłowska. Wbrew oczekiwaniu pacjentów Biuro Rzecznika Prawa Pacjenta nie będzie miał swoich agend w terenie, bo brakuje na to pieniędzy. - Nie oznacza to jednak, że pacjenci potrzebujący naszej pomocy napotkają na jakiekolwiek utrudnienia - twierdzi Krystyna Barbara Kozłowska. Bez problemu i to z każdego miejsca w Polsce można dodzwonić się do biura rzecznika za pośrednictwem bezpłatnej infolinii i połączyć z pracownikiem merytorycznym - konsultantem medycznym, czy prawnikiem. Złożyć skargę, poprosić o interwencję.
- Nie raz już interweniowaliśmy, gdy było zagrożone ludzkie życie - twierdzi pani rzecznik. - I to skutecznie - podkreśla.

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta przyjmie i rozpatrzy każdą skargę pacjenta, jednak sprawy na styku ubezpieczony - przychodnia, czy szpital załatwić może również oddział NFZ, który z daną placówką ma zawarty kontrakt.

- Nie ma sensu dublować stanowisk rzecznika - twierdzi Jacek Paszkiewicz. Ponieważ jego funkcjonowanie w oddziale funduszu jest zapisane w statucie NFZ, wpierw ten zapis musi z niego zniknąć. Prezes NFZ zwrócił się z takim wnioskiem do Ministerstwa Zdrowia, czeka na odpowiedź. Tak więc jeszcze w tym roku rzecznik praw pacjenta z oddziału pomorskiego zniknie. Zastąpią go Biura ds. Informacji i Interwencji przekształcone z istniejących dziś działów skarg i wniosków. - Oddziały mają do dyspozycji stosowane kary dla świadczeniodawców, którzy łamią prawa pacjenta - podkreśla Paszkiewicz.

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta ul. Długa 38/40, 00-238 Warszawa, tel./faks: (22) 635-75-78
sekretariat@bpp.gov.pl

Strona Rzecznika Praw Pacjenta: http://www.bpp.gov.pl Bezpłatna infolinia:
0-800-190-590 (pn. - pt. w godz. 9.00 - 21.00)

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie