Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze: Pacjenci się skarżą

J. Gromadzka-Anzelewicz
Od kilku miesięcy obowiązki rzecznika praw pacjenta pełni w Pomorskim NFZ... rzecznik prasowy tej instytucji.

Na pół etatu, co oznacza, że dla pacjentów dostępny jest dwa razy w tygodniu przez kilka godzin. To "techniczna pomyłka" krytykuje ten pomysł Jacek Paszkiewicz, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia. I zapowiada zmiany. Zasady składania skarg muszą być jasne i czytelne dla każdego ubezpieczonego, podział kompetencji między NFZ a Biuro Rzecznika Praw Pacjenta - dla wszystkich zrozumiały.

Ta ostatnia instytucja (mieści się w Warszawie) ma od ubiegłego tygodnia szefa. Rzecznikiem Praw Pacjenta została Krystyna Barbara Kozłowska. Wbrew oczekiwaniu pacjentów Biuro Rzecznika Prawa Pacjenta nie będzie miał swoich agend w terenie, bo brakuje na to pieniędzy. - Nie oznacza to jednak, że pacjenci potrzebujący naszej pomocy napotkają na jakiekolwiek utrudnienia - twierdzi Krystyna Barbara Kozłowska. Bez problemu i to z każdego miejsca w Polsce można dodzwonić się do biura rzecznika za pośrednictwem bezpłatnej infolinii i połączyć z pracownikiem merytorycznym - konsultantem medycznym, czy prawnikiem. Złożyć skargę, poprosić o interwencję.
- Nie raz już interweniowaliśmy, gdy było zagrożone ludzkie życie - twierdzi pani rzecznik. - I to skutecznie - podkreśla.

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta przyjmie i rozpatrzy każdą skargę pacjenta, jednak sprawy na styku ubezpieczony - przychodnia, czy szpital załatwić może również oddział NFZ, który z daną placówką ma zawarty kontrakt.

- Nie ma sensu dublować stanowisk rzecznika - twierdzi Jacek Paszkiewicz. Ponieważ jego funkcjonowanie w oddziale funduszu jest zapisane w statucie NFZ, wpierw ten zapis musi z niego zniknąć. Prezes NFZ zwrócił się z takim wnioskiem do Ministerstwa Zdrowia, czeka na odpowiedź. Tak więc jeszcze w tym roku rzecznik praw pacjenta z oddziału pomorskiego zniknie. Zastąpią go Biura ds. Informacji i Interwencji przekształcone z istniejących dziś działów skarg i wniosków. - Oddziały mają do dyspozycji stosowane kary dla świadczeniodawców, którzy łamią prawa pacjenta - podkreśla Paszkiewicz.

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta ul. Długa 38/40, 00-238 Warszawa, tel./faks: (22) 635-75-78
[email protected]

Strona Rzecznika Praw Pacjenta: http://www.bpp.gov.pl Bezpłatna infolinia:
0-800-190-590 (pn. - pt. w godz. 9.00 - 21.00)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki