Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze: Opóźnienia w modernizacji linii kolejowej E65

Radosław Konczyński
Upadłość ogłosił główny wykonawca robót torowych na malborskim odcinku
Upadłość ogłosił główny wykonawca robót torowych na malborskim odcinku Tomasz Bołt/Archiwum
Kilka miesięcy wynosi już opóźnienie w budowie nowej linii kolejowej między Szymankowem a Prabutami, czyli odcinka trasy E65 pomiędzy Gdynią Główną a Warszawą. Wszystko przez upadłość jednej z firm należącej do konsorcjum wykonującego prace modernizacyjne. Trakcja Tiltra SA, lider konsorcjum, podziękowała za współpracę Przedsiębiorstwu Napraw Infrastruktury z Warszawy, które obecnie jest w stanie upadłości.

Opóźnienia robót widać zwłaszcza na stacji kolejowej Malbork. Do tej pory powstał jeden nowy peron i to nie do końca. Nic się nie dzieje także m.in. na wiadukcie w pobliżu malborskiego zamku.

- Są opóźnienia, bo jeden z naszych konsorcjantów ogłosił upadłość. To główny wykonawca robót torowych. Teraz inwentaryzujemy roboty, które wykonał i chcemy w zgodzie się rozejść - mówi Janusz Ścieszko, dyrektor Biura Kontraktu Lokalnego Centrum Sterowania Malbork.

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury należy do spółki Budimex. Zostało przez nią kupione ponad roku temu od PKP SA za ponad 225 milionów złotych. Jak twierdzi Budimex, PNI jest jednak mniej warte przez straty na kontraktach z lat poprzednich i trzeba by w to przedsiębiorstwo zainwestować kilkaset milionów złotych, by mogło normalnie funkcjonować.

Trakcja Tiltra SA postanowiła więc rozstać się z PNI. W tym roku nie była to jedyna upadłość firmy budowlanej pracującej przy budowie nowej linii kolejowej na malborskim odcinku. W kwietniu upadłość ogłosił tarnowski Poldim (Polskie Mosty i Drogi - jeden z wykonawców autostrady A4), który miał budować tunel pod torami "warszawskimi" w Malborku. Trakcja Tiltra utworzyła wówczas dział robót drogowych i przejęła pracowników upadłej spółki.

Według umowy zawartej w czerwcu 2011 r. pomiędzy inwestorem, PKP Polskie Linie Kolejowe, a Trakcją Tiltrą liczący ponad 50 km odcinek tzw. LCS Malbork, od Szymankowa do Prabut powinien być zmodernizowany do końca 2013 roku. Obecne zaległości w robotach torowych wynoszą jednak już około pół roku.

- Nie ma mowy o ich nadgonieniu. Myślę, że trzeba liczyć, że prace modernizacyjne jako całość zakończą się w połowie 2014 roku. Aczkolwiek wiele rzeczy na tym odcinku na pewno zostanie oddanych w terminie - mówi Janusz Ścieszko.
Główny wykonawca kolejowej inwestycji od dłuższego czasu rozglądał się za nowym wykonawcą robót torowych. Wszystko wskazuje na to, że będzie nim Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych z Wrocławia, wchodzące w skład Grupy Kapitałowej Trakcja Tiltra SA, istniejące na rynku od ponad 60 lat.

Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki