Pomorze: Modernizacja pociągu SKM za ok. 7 mln zł

Paweł Rydzyński
Tak prezentuje się zmodernizowany pociąg Szybkiej Kolei Miejskiej - Widok z zewnątrz SKM
Za kilka tygodni po pomorskich torach zacznie kursować zacznie kursować zmodernizowany pociąg Szybkiej Kolei Miejskiej. Jest to skład o tyle ciekawy, że rozwiązania w nim zastosowane są w SKM absolutną nowością.

W dwóch z czterech wagonów tego pociągu, serii EN71, siedzenia zostały zamontowane identycznie jak w wagonach metra - pod oknami, wzdłuż pociągu. Zarówno w tych wagonach, jak i w części, w której pozostawiono tradycyjny układ siedzeń, znajduje się więcej miejsca dla podróżnych stojących. Polikwidowane zostały ścianki działowe, co powinno pomóc zlikwidować "wąskie gardła" przy drzwiach, a w konsekwencji - skrócić czas postoju na przystankach. W toaletach zostały zamontowane zamknięte zbiorniki.

W ramach modernizacji, którą wykonał nowodąsecki Newag, po raz pierwszy w pociągu SKM zostały zamontowane tzw. silniki asynchroniczne. Pozwalają one wyeliminować tradycyjne dla starych składów szarpnięcia przy ruszaniu z przystanków, a także rozpędzają skład do prędkości 100 km/godz. w pół minuty, co jak na pociąg jest naprawdę dobrym wynikiem. Maszynista obserwuje podróżnych na peronie nie poprzez tradycyjne lusterka, lecz za pomocą kamer. Od środka skład także jest monitorowany.

- Skład ten będzie kursował pomiędzy Gdańskiem Głównym a Wejherowem - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w SKM. Mimo iż przebudowany skład jest już w Trójmieście - SKM zaprezentowała go na ubiegłotygodniowych gdańskich targach TRAKO - to pasażerów ma zacząć wozić w drugiej połowie listopada. Czemu dopiero wtedy?

- Wymaga on jeszcze sprawdzenia poszczególnych podzespołów - tłumaczy Głuszek - Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Ta modernizacja kosztowała mniej niż 7 mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - dodaje. W ramach projektu "Rozwój SKM", spółka chce przed Euro 2012 wyremontować ponad 20 składów, z posiadanych 65. Szefowie spółki nie ukrywają, że prezentowany na zdjęciach obok skład jest prototypowy, lecz jeśli sprawdzi się w ruchu aglomeracyjnym i zostanie zaakceptowany przez podróżnych, to następne kolejki będą przebudowywane w podobny sposób.

Opinie pasażerów są różne.- Powinno być jak najwięcej miejsc stojących. SKM-kami podróżuje się zazwyczaj 15-20 minut. To nie jest aż tak długo, żeby każdy musiał siedzieć - mówi Mariusz Janicki z Żabianki.

- Jak ktoś jeździ z Gdańska do Wejherowa, to ma nadzieję, że znajdzie miejsce siedzące. Przebudowa wagonów preferujących miejsca stojące jest ryzykowna - twierdzi z kolei Aldona Mariańska z Wejherowa.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

x
x

skm warszawa za nowe pociągi zapłaciłi 11mln zł! modernizacja to koszt 7mln!
Stary skład zawsze będzie tylko zmodernizowanym w którym czuć starość i wizualną przestarzałość.
żywot fabrycznie nowego pociągu to 35lat a zmodernizowanego 15 więc pozostaje zadać pytanie czy to sie opłaca???

Dodaj ogłoszenie