Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze: GDDKiA tworzy 2 tys. km dróg w systemie 2+1. Czy to dobre rozwiązanie?

Mateusz Węsierski
Na razie takich dróg mamy zaledwie 60 km, ale będzie ich więcej. Jak informuje GDDKiA, nawet 2 tys. km. - Trwają prace nad założeniami i zasadami stosowania przekroju 2+1 dla nowych i przebudowywanych odcinków dróg - potwierdza Urszula Nelken, rzecznik prasowy GDDKiA.

Według GDDKiA, zastosowanie przekroju 2+1 może być alternatywnym rozwiązaniem dla sieci dróg krajowych niekwalifikujących się do przebudowy na przekrój 2+2, czyli po dwa pasy w każdym kierunku. Dodatkowy pas ma być tworzony poprzez włączanie do ruchu utwardzonych poboczy.

Autorzy tej koncepcji wzorują się na Szwecji, gdzie takie drogi buduje się od 1990 roku. Jest tam już 2200 km dróg 2+1. Wyposażane są one naprzemiennie raz w jeden, raz w dwa pasy ruchu, co umożliwia sprawne wyprzedzanie wolniejszych pojazdów.

- Drogi w przekroju 2+1 zapewniają zdecydowanie wyższy poziom swobody ruchu oraz wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w odniesieniu do dwupasmowych dróg dwukierunkowych; zwłaszcza gdy odbywa się nimi wyłącznie ruch pojazdów samochodowych. Po wprowadzeniu takiego przekroju drogi Szwedzi odnotowali zdecydowany spadek liczby wypadków. Podobnie stało się w Polsce - zapewnia Urszula Nelken.

Jak wygląda jazda po takim odcinku drogi? Powtarzające się co kilka kilometrów dwa pasy ruchu w jednym kierunku, rozdzielone barierą lub słupkami, ułatwiają bezpieczne wyprzedzenie wolniejszych pojazdów. Kierowca nie musi się obawiać, że w przypadku błędnej oceny odległości zderzy się czołowo z nadjeżdżającym z przeciwka innym użytkownikiem drogi. Poprawia się bezpieczeństwa ruchu drogowego, maleje liczba wypadków, a ich skutki są mniej poważne, eliminowane są nieprawidłowe manewry wyprzedzania, zmniejszeniu ulega poziom agresji kierowcy, a także zwiększa się poziom swobody ruchu poprzez poprawę warunków ruchu oraz oszczędność czasu przejazdu.

- Należy podkreślić, że do głównych przyczyn wypadków występujących na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych należą te związane z nieprawidłowym wyprzedzaniem - dodaje rzecznik GDDKiA.

Według drogowców, system ten wpływa też na skrócenie czasu przejazdu oraz poprawę warunków ruchu. Nie będzie on miał zastosowania na drogach krajowych, na których do 20 lat planowana jest dobudowa drugiej jezdni.

- To dobre rozwiązanie - ocenia Arkadiusz Nadratowski z Fundacji Bezpieczni w Ruchu Drogowym w Gdańsku. - Trzeba się jednak przyglądać sposobowi wdrażania tego systemu. Pasy w obu kierunkach powinny być wyraźnie rozdzielone, najlepiej separatorami, bo na naszych drogach zawsze się może znaleźć bandyta (bo tak trzeba go nazwać), który postanowi wyprzedzać na linii ciągłej - komentuje Nadratowski.

Na drodze nr 22

Piotr Michalski, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku
Dotychczas nie było u nas dróg spełniających kryteria systemu 2+1. W pewnym stopniu można tak traktować odcinek DK nr 6 w okolicach Gościcina i DK nr 91 w okolicach Rudna. Tam jest jeden dodatkowy pas do wyprzedzania. System 2+1, według najnowszych wytycznych GDDKiA, zamierzamy wprowadzić na drodze krajowej nr 22, od skrzyżowana z drogą nr 91 w Czarlinie (k. Tczewa) - w kierunku Malborka.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki