Pomorze: Czarna seria tragedii na przejazdach kolejowych

(ganark)
Zderzenia busa i szynobusu na przejeździe niestrzeżonym w Żabnie.
Zderzenia busa i szynobusu na przejeździe niestrzeżonym w Żabnie. fot. J. Surażyńska
6 zderzeń pociągów z samochodami. Przyczyną 98 proc. wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych jest nieostrożność kierowców. Trwa ogólnopolska akcja społeczna PKP "Bezpieczny przejazd - zatrzymaj się i żyj!".

Lębork, Lipusz, Nowy Dwór Gdański, Trzmielewo, Zajezierze i Żabno - co łączy te miejscowości, rozsiane po całym Pomorzu? W każdej z nich doszło do wypadku na przejeździe kolejowym. Zginęło w nich 3 osób, 15 zostało rannych. Tylko jedna wyszła z kolizji samochodu z pociągiem bez zadraśnięcia.

Czarna seria zaczęła się 8 czerwca br., gdy pod pociąg relacji Sztum - Kwidzyn na niestrzeżony przejazd w Zajezierzu wjechał 36-latek (przeczytaj więcej). Kolejny tragiczny wypadek zdarzył się na tym samym przejeździe 4 miesiące później - 8 października samochód ponownie wjechał pod koła pociągu. Kierowca w stanie ciężkim trafił do szpitala.

Pociąg zmiażdżył również samochód na przejeździe niestrzeżonym w Lęborku. Kierowca audi w ciężkim stanie trafił do szpitala.

Najniebezpieczniejsza jest jednak trasa kolejowa Kościerzyna - Chojnice. W ciągu tygodnia doszło na niej do 3 wypadków. 28 września koło Lipusza ciężarówka wjechała pod pociąg. Zginał maszynista, a 7 osób zostało rannych. Do kolejnego zderzenia szynobusu z samochodem doszło 2 dni później w Żabnie - bus wjechał pod pociąg w skutek czego 4 os. zostały ranne. 1 października szynobus zahaczył o naczepę ciężarówki. Zginał maszynista.
Kolejny wypadek wydarzył się 12 października w Trzmielewie, gdzie samochód osobowy wjechał pod skład towarowy. Na miejscu zginął kierowca, 9-letni chłopiec walczy o życie w szpitalu w Bydgoszczy.

Wypadki na przejazdach kolejowych na Pomorzu - czerwiec-październik 2010 r.

O życiowym szczęściu może powiedzieć kierowca audi, który zderzył się z pociągiem w Nowym Dworze Gdańskim. Wyszedł cało z samochodu nadającego się do kasacji...

Z kolei mieszkańcy Ględowa (gmina Człuchów) ostrzegają, że wypadek na przejeździe w ich wsi to tylko kwestia czasu. Przejazd na nasypie ma bowiem ograniczoną widoczność dla kierowców.

Tymczasem Polskie Koleje Państwowe od 2005 roku prowadzą wakacyjną akcję "Bezpieczny przejazd - zatrzymaj się i żyj!". Ma ona na celu uświadomienie użytkownikom dróg, tragicznych konsekwencji niezachowania zasad bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Bo jak tłumaczą pracownicy PKP, nieostrożność i brawura kierowców to najczęstsze przyczyny wypadków.
- Na skrzyżowaniu linii kolejowej z drogą pociąg ma zawsze pierwszeństwo, pierwszeństwo z racji prawa i z pozycji siły. Pociąg to masa kilkuset czy kilku tysięcy ton, która na zatrzymanie od momentu naciśnięcia przycisku nagłego hamowania potrzebuje nawet do 1,2 kilometra - tłumaczą kolejarze.

nofollow&quot

Przepisy prawne
Rozporządzenie ministra transportu i gospodarki morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. "w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie" (Dz. U. Nr 33 poz. 144)
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 33, poz. 144), w § 22 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. W razie niemożności niezwłocznego zorganizowania strzeżenia przejazdów i przejść w przypadkach określonych w ust. 4, zarząd kolei powinien:
1) ograniczyć prędkość pojazdów szynowych na przejazdach i przejściach do 20 km/h,
2) zarządzić ostrzeganie przed skrzyżowaniami sygnałem dźwiękowym z pojazdu szynowego,
3) oznakować przejazd znakiem zakazu B-20 "stop" a w przypadku uszkodzenia rogatek lub niedziałania samoczynnej sygnalizacji świetlnej dodatkowo umieścić pod nim tabliczkę z napisem "rogatka uszkodzona" lub "sygnalizacja uszkodzona"

Rozporządzenie ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych z dnia 31 lipca 2002 r. "w sprawie znaków i sygnałów drogowych" (Dz. U. Nr 170 poz. 1393)
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98 poz. 602)
Zachowanie kierowcy na przejeździe reguluje artykuł 28 prawa o ruchu drogowym:
* Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
* Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
* W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
* Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
* Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
* objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone,
* wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy,
* wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim,
* omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

Wykroczeniami najczęściej popełnianymi na przejazdach kolejowych przez kierowców są:
* niezachowanie szczególnej ostrożności przy zbliżaniu się do przejazdu i w trakcie jego przekraczania,
* brak reakcji na znak drogowy "STOP",
* wjazd na przejazd z rogatkami w czasie ich zamykania,
* omijanie "slalomem" półrogatek,
* brak reakcji na sygnalizację świetlną i dźwiękową informującą o zbliżającym się pociągu.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie