Pomorze: Autostrada dla rowerów ma powstać do 2015 roku

Redakcja
Wiślana Trasa Rowerowa
Wiślana Trasa Rowerowa PDB
Do 2015 roku ma powstać Wiślana Trasa Rowerowa. Jej przebieg ma być konsultowany z rowerzystami.

Rewolucja rowerowa czeka województwo pomorskie. Już teraz nasz region, z Gdańskiem na czele, może się poszczycić największą w kraju liczbą atrakcyjnych tras rowerowych. Teraz przez Pomorze, niczym autostrada dla cyklistów, będzie wiodła Wiślana Trasa Rowerowa. Ten ambitny plan ma być konsultowany nie tylko z samorządami, ale także z przedstawicielami środowisk skupiających rowerzystów i miłośników turystyki.

Jeśli WTR zostanie zrealizowana (wstępnie się zakłada, że do 2015 roku), Pomorzu z czystym sumieniem będzie można dodać przymiotnik "rowerowe". Tą trasą da się bowiem przejechać z Gdańska, przez Sobieszewo, a potem wzdłuż Wisły do południowej granicy naszego województwa. Tam pomorski odcinek WTR połączy się z innym fragmentem trasy i teoretycznie (to ciągle plany) w ten sposób da się przejechać całą Polskę.

Na Pomorzu trasa ma się stać elementem całej sieci turystycznych szlaków, i to nie tylko lądowych, ale też wodnych. Koncepcję budowy WTR przedstawiono wczoraj, podczas inauguracyjnego posiedzenia Zespołu Doradczego ds. Rozwoju Ruchu Rowerowego w Województwie Pomorskim. Oprócz samorządowców i przedstawicieli organizacji turystycznych, zasiadają w nim były kolarz Czesław Lang i Antoni Szczyt (przewodniczący zespołu, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego), który odpowiadał za budowę ścieżek rowerowych w Gdańsku.

Przebieg "rowerowej autostrady" nie jest jeszcze ostatecznie ustalony. Propozycja opracowana przez teoretyków zostanie skonfrontowana z praktykami, czyli reprezentantami środowisk skupiających rowerzystów i miłośników turystyki. Według Jana Kozłowskiego, marszałka województwa pomorskiego, na temat przebiegu WTR powinni się wypowiedzieć również rolkarze i wrotkarze. Oni bowiem coraz częściej korzystają z rowerowych ścieżek.

- Generalnie trasa pobiegnie w Pomorskiem na zachód od Wisły, czyli po jej lewym brzegu - mówi Marta Chełkowska, dyrektor Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku. - Dlatego że łatwiej ją tu zbudować, jest bogatsze zagospodarowanie turystyczne, lepszy dostęp do atrakcji w ośrodkach miejskich. WTR ma się stać naszym narodowym produktem turystycznym, wzdłuż rzeki, prawie naturalnej.
Z początku planowano zbudowanie trasy na wałach przeciwpowodziowych. Nie wszędzie jednak jest to możliwie. Dlatego pobiegnie ona drogami gminnymi, mało uczęszczanymi przez samochody.
W kilku miejscach będą jednak skrzyżowania bardzo kolizyjne i to na razie podstawowa słabość projektu. Na trasie z Tczewa do Gdańska Świbna najbardziej niebezpiecznym miejscem jest skrzyżowanie WTR z drogą krajową nr 7 w Cedrach Małych. Już teraz lepsze się wydaje poprowadzenie jej przez Kiezmark, gdzie jest przejazd pod krajową siódemką. To kwestia do dyskusji.

Na razie trudno oszacować, jaki będzie koszt budowy WTR.

- Koordynatorem finansowania inwestycji powinna być Polska Organizacja Turystyczna, która dysponuje pieniędzmi na realizację projektów turystycznych - stwierdza Jan Kozłowski. - Unijne dotacje będą pochodzić na przykład z zarządzanych centralnie programów "Infrastruktura i Środowisko" oraz "Innowacyjna Gospodarka". Wszystkie osiem wojewódzkich odcinków trasy powinno być realizowanych jednocześnie, by połączyć je w jedną całość w tym samym czasie.

Pokaż swoją trasę rowerową

W związku z kampanią Europejski Dzień bez Samochodu oraz Tydzień Zrównoważonego Transportu ogłaszamy konkurs rowerowy.

Opracuj swoją trasę rowerową i pokaż ją innym! Najciekawsze trasy rowerowe, wraz z opisem i zdjęciami, będzie można podziwiać na stronie:

Gdańsk-Nasze Miasto

Nagrodą główną w konkursie jest drukarka fotograficzna Sony.

90 km - tyle będzie liczył pomorski odcinek głównego szlaku Wiślanej Trasy Rowerowej.

Rekordowa cena za zaginiony obraz Matejki.

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

X
XXX

CO ONI ZA GŁUPOTY WYPISUJĄ. JESTEM RADNYM W JEDNEJ Z LUBELSKICH GMIN I TU NA PEWNO NIE POWSTANIE TRASA WIŚLANA. PANI MINISTER ZAPROPONOWAŁA ABY ŚCIEŻKĘ BUDOWAŁY SAMORZĄDY A Z CZEGO MY MAMY BUDOWĆ TĄ ŚCIEŻKĘ JAK NIE MAMY KASY NA DROGI WODOCIĄGI BO POLSKI RZĄD WSZYSTKIE OBCIĄŻENIA ZRZUCA NA GMINĘ
PODWYŻKA NA DLA NAUCZYCIELI GMINA
SZPITALE GMINA
A WOJEWODA POMORSKI ZAPROPONOWAŁ CHYBA 2 LATA TEMU, ABY LUBELSZCZYZNA ODDAŁA KASĘ POMORZU, BO U NAS NIE BĘDZIE EURO 2012

P
Piotr

A co z drogą dla rowerów na trasie Wejherowo - Lębork? Krajowa szóstka na tym odcinku jest bez utwardzonego pobocza i jazda tutaj na rowerze jest bliska samobójstwu. Może by się tak dało zrobić utwardzoną drogę dla rowerów wzdłuż rzeki Redy i Łeby, tak aby można było również rowerem szosowym jechać. Okolica jest na pewno ciekawsza niż wzdłuż Wisły, szczególnie przez nieciekawe Żuławy.

G
GKR

niektórym rowerzystom proponuję więcej tolerancji - dla rolkarzy na drogach rowerowych, niektórym rolkarzom - więcej uwagi i ustępowania rowerzystom gospodarzom dróg rowerowych. rolkarz uważnie poruszający się po drodze rowerowej, ze względu na swoją prędkość nie jest specjalnym problemem. pieszy, quad - są. Osobiście nie mam nic przeciwko obecności rolkarzy na drogach rowerowych o ile jeżdżą uważnie.

Z pozdrowieniami
Roger Jackowski
Gdańska Kampania Rowerowa

R
Rowerzysta

...taa, zapominałeś, że droga rowerowa również jest bardzo dobra dla quadów, skuterów, paniuś z wózkami dziecięcymi i spacerowiczów z psami... po prostu powalająca na kolana argumentacja.

*,*

do Rowerzysty - droga rowerowa dobra jest i dla rolkarzy i dla niepełnosprawnych na wózkach - więc zbastuj skarbie z nietolerancją rowerową

r
rowerzysta

Rolkarze precz z dróg rowerowych! Ich poruszanie się po drogach rowerowych stwarza bardzo duże zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu a przede wszystkim jest niezgodne z prawem! Takie aluzje Kozłowskiego, że drogi rowerowe są równiez dla nich, są skandaliczne i niedopuszczalne.
A poza tym idea autostrady rowerowej jest wspaniała, choć przebieg w początkowym odcinku do poprawy, są lepsze lokalizaje trasy na Żuławy niż przez DK7 i Sobieszewo.

n
nieczytelny

i oby więcej.

Dodaj ogłoszenie