18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorskie w Unii: Inwestycje za pieniądze unijne nie są takie trudne

Jacek Klein
Oddział kardiochirurgii Swissmedu dzięki funduszom unijnym dysponuje najnowocześniejszym sprzętem medycznym
Oddział kardiochirurgii Swissmedu dzięki funduszom unijnym dysponuje najnowocześniejszym sprzętem medycznym materiały prasowe
Fundusze unijne są bardzo pomocnym wsparciem dla firm, które chcą unowocześnić swoją ofertę czy sprzęt wykorzystywany w działalności. Nowe technologie to często spory wydatek, zatem roztropni przedsiębiorcy sięgają po dotacje na inwestycje.

Aby dofinansowanie zakupu mogło być udzielone i prawidłowo rozliczone, beneficjent musi wcześniej przeprowadzić postępowanie ofertowe dla wyłonienia dostawców usług czy produktów. Ofertowana musi być każda dostawa. Natomiast jeżeli kwota przekracza 50 tys. zł, musi być pisemnie udokumentowana. Prawidłowe dokonywanie zakupów w projektach realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego (RPO WP) jest warunkiem koniecznym uzyskania dofinansowania i rozliczenia projektu. Przy dużych inwestycjach w projekcie zdarza się, że postępowanie przeprowadza się wielokrotnie.

Z początkiem roku 2009 w szpitalu Swissmed Centrum Zdrowia rozpoczął działalność oddział kardiochirurgii. Jest to drugi, obok Akademii Medycznej w Gdańsku, ośrodek, w którym wykonywane są operacje kardiochirurgiczne. Oddział wyposażony został w specjalistyczny, nowoczesny sprzęt niezbędny do wykonywania zabiegów chirurgicznych. Wartość projektu realizowanego w ramach działania 1.1.2 Małe i średnie przedsiębiorstwa, wyniosła 3,3 mln zł. Dofinansowanie to 800 tys. zł.
Dzięki pomocy Unii Europejskiej zakupiono m.in. angiograf hybrydowy, który pozwolił w pełni funkcjonować nowo powstałemu oddziałowi, a także urządzenia niezbędne do podstawowych zadań medycznych, tj.: respiratory wraz z kardiomonitorami, defibrylator, system ze stacjami nadawczymi i ze stacją odbiorczą. Urządzenia te pozwalają na właściwą opiekę nad pacjentami na oddziałach intensywnej terapii.

- Kardioangiograf to najważniejsze zakupione przez szpital urządzenie - mówi Natalia Rakowska ze Swissmedu. - Pozwala na przeprowadzanie badań i zabiegów wewnątrznaczyniowych tętnic wieńcowych. Badanie angiografem daje możliwość wykrycia, określenia i wyleczenia rodzaju zmian patologicznych w obrębie naczyń krwionośnych. To najnowocześniejsza aparatura dostępna na rynku.
Nowoczesny angiograf cechuje się wysokim stopniem innowacyjności w dziedzinie RTG. Poza tym badanie angiografem można łączyć ze specjalistycznymi zabiegami leczniczymi, m.in. podawaniem odpowiednich leków w określone miejsca w układzie krwionośnym.

- Oczywiście z godnie z warunkami ubiegania się o dofinansowanie przed zakupem wyposażenia szpitalnego oddziału przeprowadziliśmy postępowanie w celu wyłonienia dostawcy - dodaje Rakowska. - To bardzo specjalistyczny sprzęt zatem firm go dostarczających jest bardzo niewiele. Wyboru dokonaliśmy na podstawie pisemnego zapytania ofertowego, skierowanego do wymaganych trzech dostawców. Kryterium wyboru była cena. Sporządzony został protokół wyboru, a cała procedura została pozytywnie oceniona w trakcie kontroli.

Projekt został zakończony w marcu 2010 roku i rozliczony w lipcu roku ubiegłego. Na rozliczenie czeka także projekt w ramach działania 1.2 Rozwiązania innowacyjne w MŚP. Wartość projektu ogółem to prawie 2,4 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej to 669 tys. zł.

W ramach projektu zrealizowano dalszą rozbudowę szpitala, co umożliwia pacjentom oraz lekarzom przeprowadzającym zabiegi korzystanie z nowych pomieszczeń, m.in. sali operacyjnej, pokoju przygotowania pacjenta, umywalni lekarzy, pomieszczenia obserwacyjnego, sterowni, pomieszczenia technicznego oraz magazynów. W ramach projektu zakupiony został ponadto kolejny nowoczesny angiograf. Swissmed jest drugim, po Akademii Medycznej, ośrodkiem posiadającym tak nowoczesny sprzęt w Polsce północnej.

Zakupiony angiograf posiada specyficzny panel, pozwalający na wykonywanie innowacyjnych badań i zabiegów endo- waskularnych, polegających na implantacji stentgraftów aortalnych w chorobie tętniaka aorty brzusznej.
- Także w tym projekcie przeprowadzone zostało zapytanie ofertowe - mówi Natalia Rakowska. - Wniosek o rozliczenie projektu został już złożony.

Chcesz wiedzieć więcej? Zadzwoń do eksperta!
Czekamy na twój telefon dziś od 10.00 do 14.00 pod numerem tel. 58 323 32 41
Możesz też zadać pytanie e-mailem: [email protected]

O czym warto pamiętać w postępowaniu ofertowym

- Czynności zmierzające do udzielenia zamówienia w projekcie powinny być przeprowadzone we właściwej kolejności, czyli: złożenie zapytań ofertowych, zebranie ofert, ich ocena, sporządzenie "protokołu z oceny ofert", a następnie złożenie zamówienia u wybranego dostawcy lub wykonawcy.
- Zamówienia powyżej 50 tys. zł wymagają przeprowadzenia pisemnego postępowania ofertowego.
- Zapytania powinny być kierowane do co najmniej trzech różnych oferentów. Muszą być jasno sformułowane, z krótkim opisem przedmiotu zamówienia i kryteriami wyboru.
- Przykładowymi kryteriami wyboru są: cena, jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie technologii, koszt eksploatacji, serwis, termin realizacji zamówienia itp. Kryteria powinny umożliwić obiektywne porównanie i ocenę.
- Otrzymane od co najmniej trzech różnych dostawców oferty muszą być porównywalne i ważne na dzień dokonania wyboru przez beneficjenta, czyli dzień sporządzenia "Protokołu oceny ofert".
- Protokół z zakończonego postępowania ofertowego powinien zawierać: datę sporządzenia, kryteria wyboru, zestawienie porównywanych ofert, wskazanie wybranej oferty i podpis beneficjenta.
- Po podpisaniu przez beneficjenta protokołu oceny ofert można udzielić zamówienia. Jego wartość nie powinna przewyższać kwoty wskazanej w wybranej ofercie.
- Zamówień nie wolno dzielić w sposób, który umożliwiałby unikanie obowiązku przeprowadzenia postępowania ofertowego.

Prawidłowe ofertowanie kluczem do refundacji

Łukasz Keczmer, Sekcja Kontroli Agencji Rozwoju Pomorza SA:
- Prawidłowo przeprowadzone postępowanie ofertowe jest podstawowym warunkiem akceptacji poniesionych w projekcie wydatków. Przeprowadzając kontrolę, przede wszystkim sprawdzamy, w jaki sposób przebiegało ofertowanie. Jeżeli jest zgodne z procedurą, wydatek jest akceptowany i refundowany.
Chciałbym podkreślić, że przy wyborze wykonawcy bardzo ważne jest porównanie co najmniej trzech ofert od różnych dostawców. Zdarza się jednak, że zamówienie dotyczy towarów lub usług, oferowanych tylko przez jeden podmiot, np. know-how. Wtedy, w miejsce ofert konkurencyjnych, można przedstawić wycenę wartości zamówienia oszacowaną przez biegłego rzeczoznawcę.
Z doświadczenia wiem, że ofertowanie nasuwa beneficjentom wiele wątpliwości, dlatego przed poniesieniem wydatku i wysłaniem zapytań ofertowych warto skonsultować się z pracownikami Pionu Wdrażania Agencji Rozwoju Pomorza SA.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki