Z Trójmiasta do CPK. Jak będą przebiegały linie kolejowe?
Budowa nowej linii CPK do Warlubia ma być połączona z modernizacją istniejących odcinków linii kolejowych (nr 9, 131 i 20) do Trójmiasta, przez Grudziądz, Tczew, i dalej do Słupska. Ich remont zakłada podniesienie do standardu umożliwiającego prędkość pociągów 200 km/h.
Wg informacji Radia Gdańsk, w ramach modernizacji pomorskich tras kolejowych w projekcie CPK między Trójmiastem a Tczewem powstaną:
- nowe torowisko (przez gminę Suchy Dąb),
- nowy, kolejowy most przez Wisłę (kolejna, nowa przeprawa w ramach modernizowanej linii miałaby powstać na rzece Nogat, w okolicach miejscowości Pogorzała Wieś).
To wstępna wersja planu połączenia kolejowego Pomorza z CPK. Łącznie na terenie województwa modernizacją objęte będzie 378 km linii kolejowych.
Z Trójmiasta do CPK. Ile czasu zajmie przejazd?
– Powyższe inwestycje umożliwią osiągnięcie czasu przejazdu z Warszawy do Gdańska do 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.), a do CPK 1 godz. 45 min. Z Gdyni do stolicy dojedziemy w 2 godz. 25 min. (zamiast 3 godz. 15 min.), a do CPK w 2 godz. 10 min – czytamy w dokumentach CPK, złożonych do konsultacji społecznych. – Dzięki inwestycjom w ramach Programu Kolejowego CPK w woj. pomorskim 80 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej pół godziny dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych.
Z Trójmiasta do CPK. Jakie połączenie?
Zaznaczmy, z całym krajem tzw. Port Solidarności ma być połączony liniami kolejowymi, tzw. „szprychami”.
Wg wstępnego harmonogramu Programu Kolejowego CPK, pomorska „szprycha” będzie w latach 2021-2029 (na poszczególnych odcinkach) objęta pracami przygotowawczymi. W 2025 r. miałaby rozpocząć się budowa pierwszego odcinka – od CPK do Włocławka. Prace budowlane w kolejnych latach byłyby kontynuowane, a w 2029 r. zaczęłyby się na Pomorzu. Koniec zadania założono na rok 2032.
– Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na infrastrukturze drogowej – podkreślił Piotr Malepszak z zarządu CPK.
Na jakim etapie jest budowa CPK?
W Radiu Gdańsk Marcin Horała, pomorski poseł Prawa i Sprawiedliwości, a także pełnomocnik rządu do spraw CPK, podkreślił, że ten rok będzie przełomowy dla budowy CPK. Według Horały w tym roku rozpocznie się opracowywanie master planu lotniska CPK, jak również wybrany zostanie „integrator węzła komunikacyjnego dla tego projektu”. W 2020 r. ma nastąpić także wybór „doradcy strategicznego, a później partnera strategicznego komponentu lotniskowego” (aplikują lotnisko Incheon z Seulu i lotnisko Narita w Tokyo).
Zaznaczmy, projekt CPK zakłada budowę na obszarze ok. 3 tys. hektarów Portu Lotniczego Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie (inwestycja ma być zlokalizowana w okolicy miejscowości Baranów – ok. 40 km na zachód od Warszawy). CPK to inwestycja Skarbu Państwa, sztandarowy projekt obecnego rządu.
Odwiedź nas na Facebooku!
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?