Pomorskie atrakcje na weekend. Zaczynamy cykl "Weekend z PKM". Poznaj niezwykłą historię kolei i parowozów [WIDEO]

Akcja specjalna Weekend z PKM

Wideo

Pomorskie atrakcje na weekend - zaczynamy "Weekend z PKM"! To nasz nowy cykl, dzięki któremu wsiądziecie z nami do pociągu i zobaczycie najciekawsze atrakcje turystyczne w tym zakątku Pomorza. Na start MUZEUM KOLEJNICTWA W KOŚCIERZYNIE. Zapraszamy!

Pomorskie atrakcje na weekend. Atrakcje turystyczne na trasie PKM

PKM to nie tylko łatwy i wygodny dojazd do pracy czy szkoły, ale także doskonały transport na wakacyjne wyprawy z całą rodziną. Dlatego z myślą o mieszkańcach regionu i turystach rozpoczynamy dziś nowy cykl turystyczny, dzięki któremu dowiecie się, jakie atrakcje turystyczne można zwiedzić na trasie PKM.

Nasz pierwszy przystanek na mapie atrakcji wzdłuż PKM to Kościerzyna i znajdujące się w tym mieście Muzeum Kolejnictwa - miejsce szczególnie ważne dla kolei. Zwiedzający dowiedzą się tutaj wszystkiego o pociągach i historii kolei. Każdy dorosły poczuje się tu jak 6-latek bawiący się w zawiadowcę.

Muzeum posiada najliczniejszą ekspozycję pojazdów szynowych w Północnej Polsce. Atrakcję stanowi też zabytkowa hala parowozowni wraz z pomieszczeniami warsztatowymi. Najstarszy parowóz - Ok1-112 - pochodzi z 1915 roku.

W tym wyjątkowym miejscu zobaczymy też najdłuższy parowóz wykonany w Polsce, czyli Pu29-3. To jedyny zachowany egzemplarz w naszym kraju!

Pomorskie atrakcje na weekend. Zaczynamy cykl

Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie: Najbogatsza kolekcja taboru kolejowego w północnej Polsce!

Muzeum posiada najliczniejszą i wciąż rozrastającą się ekspozycję pojazdów szynowych w Północnej Polsce. Ponadto, atrakcję stanowi też zabytkowa hala parowozowni wraz z pomieszczeniami warsztatowymi.

Od 2013 roku, realizowany projekt „Pomorskiej Kolei Skarbnica – Rewitalizacja Zabytkowych Obiektów Zespołu Parowozowni w Kościerzynie”. Projekt ten, współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego, przebiega wieloetapowo. Rewitalizacji poddano halę parowozowni i budynek biurowy, pochodzące z lat trzydziestych XX w.

W dalszej kolejności, dawne pomieszczenia warsztatowe zostaną przystosowane dla potrzeb nowej wystawy stałej, wyposażonej w multimedialne środki przekazu. Zwiedzający będą mogli również obejrzeć ruchome makiety, przedstawiające stację kolejową Kościerzyna, oraz kolej magnetyczną. Z myślą o osobach niewidomych, na terenie Muzeum znalazły się wykonane z brązu i opisane alfabetem Braille’a, makiety dwóch parowozów i Zespołu Parowozowni.

Eksponaty, gromadzone w Kościerzynie już od początku lat dziewięćdziesiątych, utworzyły z czasem imponujące zbiory, na które składa się obecnie 47 różnego typu pojazdów szynowych, w tym aż siedemnaście parowozów.

Historia kolei w Kościerzynie na interaktywnej linii czasu:

Do najcenniejszych eksponatów można zaliczyć:

  • Parowóz Ok1-112 z 1915 r. Ok1 to polskie oznaczenie pruskiego parowozu osobowego serii P8. Parowóz ten, produkowany był masowo w wielu fabrykach w Europie w latach 1906 – 1939. Łącznie, przez 33 lata, powstało blisko 4000 maszyn.
  • Tw1-90 z 1919 r. Unikatowy parowóz produkcji niemieckiej, o oryginalnym oznaczeniu G10, jedyny w Polsce z tej serii, który dotrwał do naszych czasów. Jeden z najstarszych parowozów w Muzeum Kolejnictwa.
  • TKt48-179 z 1955 r. Parowóz z wykonanym dla celów dydaktycznych przekrojem kotła, dzięki czemu można łatwiej zrozumieć zasadę działania maszyny parowej.
  • SP47-001 z 1974 r. Unikatowa lokomotywa spalinowa wyprodukowana w ilości dwóch sztuk przez zakłady Cegielskiego w Poznaniu. Mimo zastosowania wielu nowoczesnych rozwiązań, produkcja została przerwana po wytworzeniu dwóch prototypowych egzemplarzy.
  • EW90-12. Elektryczny zespół trakcyjny wyprodukowany w Niemczech w latach 1928-31. Oryginalnie zasilany był z tzw. „trzeciej szyny”. Gdy trafił do Polski w ramach reparacji wojennych po II wojnie światowej, został przystosowany do odbioru prądu z napowietrz-nej sieci trakcyjnej.
  • Pług odśnieżny przeznaczony do pracy na kolei wąskotorowej o rozstawie szyn 600 mm. Powstał on na bazie pudła wagonu towarowego, poprzez dodanie stalowego lemiesza
Atrakcją Muzeum Kolejnictwa jest oryginalna parowozownia oraz zabytkowe parowozy

Muzeum Kolejnictwa w Kościerzyna z ciekawą ekspozycją [ZDJĘCIA]

Bilet wstęp do muzeum w Kościerzynie? Cennik

Muzeum Ziemi Kościerskiej i Muzeum Akordeonu. Ceny biletów:
Bilet normalny – 5 zł
Bilet ulgowy – 4 zł
Bilet grupowy – 3 zł

Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie. Ceny biletów:
Bilet normalny – 8 zł
Bilet ulgowy – 6 zł
Bilet grupowy – 4 zł

Warto wiedzieć!
Można skorzystać ze wspólnego biletu na 3 muzea:
Bilet normalny – 12 zł
Bilet ulgowy – 10 zł
Bilet grupowy – 7 zł

To ważne!
Usługa przewodnicka – 25 zł
Dzieci do lat 7 wchodzą bezpłatnie

Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie. Godziny otwarcia

  • poniedziałek 10.00-16.00
  • wtorek – niedziela 10.00-18.00

Masz wolny dzień? Wybierz się Pomorską Koleją Metropolitalną do Kościerzyny i zwiedź Muzeum Kolejnictwa

Muzeum Ziemi Kościerskiej i Muzeum Akordeonu:

ul. Towarowa 7, 83-400 Kościerzyna
tel.: (058) 721-86-31
e-mail: [email protected]

***

"Weekend z PKM" - zaczynamy nowy cykl!

Pomorska Kolej Metropolitalna to nie tylko łatwy i wygodny dojazd do pracy czy szkoły, ale także doskonały transport na weekendowe wyprawy z całą rodziną.

Proponujemy zatem Czytelnikom cykl opowieści na naszych łamach i filmów w serwisie dziennikbaltycki.pl pod hasłem „Weekend z PKM”, w których podpowiadamy, co warto zobaczyć na jej trasie.

Pomorska Kolej Metropolitalna. Kaszuby po latach połączone koleją z Gdańskiem

Pomorska Kolej Metropolitalna zrewolucjonizowała transport publiczny w Trójmieście i na Kaszubach. Nie tylko połączyła Gdańsk i Gdynię z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy, ale także pozwoliła mieszkańcom szybciej dotrzeć do pracy i szkoły. Tysiące ludzi, codziennie stojących w korkach, dzięki linii PKM, ma alternatywę w postaci szybkiego, ekonomicznego i ekologicznego transportu kolejowego.

- Linia PKM wyznaczyła w Gdańsku i na Pomorzu nowy korytarz transportowy, wokół którego powstaje nowoczesna infrastruktura, zarówno kolejowa, jak i mieszkalna oraz biznesowo-usługowa - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

1 października 2015 r. pierwszy pociąg PKM ruszył z Kartuz przywracając po 70 latach połączenie kolejowe z Gdańskiem. W marcu 2017 roku doszło do kolejnego historycznego momentu. Mieszkańcy powiatu kościerskiego po wielu latach oczekiwania wreszcie uzyskali bezpośrednie połączenie z Gdańska Głównego do Kościerzyny przez stację Gdańsk Port Lotniczy.

Z roku na rok padają kolejne rekordy. W 2017 roku z linii PKM skorzystało ponad 3 mln osób. Oznacza to 50-procentowy wzrost liczby pasażerów w stosunku do 2016 roku. Największy przyrost liczby pasażerów widać na trasie z Kartuz do Gdańska.
W marcu 2018 roku PKM przewiozła aż 324,4 tys. osób.

Dodaj ogłoszenie