Pomorską Koleją Metropolitalną pojedziemy w 2015 roku

Kazimierz Netka
Wizualizacje węzłów przesiadkowych: Gdańsk, ul. Abrahama PKM
W czwartek Zarząd Województwa Pomorskiego ostatecznie zdecydował się na konkretny wariant Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). Oznacza to, że już można przystąpić do przygotowań, a zwłaszcza do opracowania projektu budowlanego. PKM ma zaczynać się w Gdańsku Wrzeszczu, prowadzić do lotniska w Rębiechowie, dalej do Gdyni Głównej i łączyć się z trasą Gdynia - Kościerzyna.

- Zapaliliśmy zielone światło dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w wersji dwutorowej, zelektryfikowanej - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Wyboru dokonaliśmy spośród 16 propozycji przebiegu PKM. Chcemy, by ta linia została połączona także z siecią Szybkiej Kolei Miejskiej. Pragniemy również zachęcić prezydentów Gdańska i Gdyni do budowy węzłów komunikacyjnych, w szczególności: Abrahama, Rakoczego, Wróbla Staw, Kiełpinek, Matarnia, Osowa.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Budowa PKM będzie podzielona na dwa etapy. Najpierw, do czerwca przyszłego roku, powstanie odcinek długości około trzech km z projektowanego przystanku przy lotnisku w Rębiechowie do stacji Osowa na linii Kościerzyna - Gdynia. Dzięki temu kibice, przybywający samolotami na mecze Euro 2012, będą mogli pociągami jechać z lotniska wprost do Gdyni, gdzie będą zakwaterowani. Drugi odcinek, z Gdańska Wrzeszcza do lotniska, zostanie oddany do użytku w połowie 2015 roku.

Wszystko o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Do kursowania pociągów PKM trzeba będzie dopłacać
Zdaniem Andrzeja Massela, wiceministra infrastruktury i współautora koncepcji budowy PKM na trasie byłej kolei tzw. kokoszkowskiej (istniała ona w latach 1914 - 1945), kursowanie pociągów po torach PKM będzie dofinansowywane. Pokrycie kosztów wyniesie około 50 procent. Niemal wszędzie bowiem do transportu publicznego trzeba dopłacać. Im więcej podróżnych, tym większe samofinansowanie. PKM zyska nowych pasażerów, gdy zostanie włączona w trasę Kościerzyna - Gdynia i do Kartuz. Według posła Stanisława Lamczyka, połączenie PKM z koleją prowadzącą na Pojezierze zostało bardzo wysoko ocenione przez Komisję Europejską. PKM może liczyć na dotację z funduszy Unii nawet do 85 procent. Koszt budowy to około 720 mln złotych netto.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
marian

ciekawe czy autor wezmie odpowiedzialnosc posrednio a mieczyslaw struk bezposrednio pod koniec 2015 roku nalezy przypomniec i rozliczyc

A
AnnA

Mam jedno pytanie, a gdzie w Gdyni bedą zakwaterowani. W hotelu na Polance Redłowskiej? Bo u mnie jest miejsce tylko dla 10 kibiców, a co z resztą?

k
kartofel

mamy juz Irlandie, tuskostrady, bedzie arena, ecs i kolej

Dodaj ogłoszenie