Pomorska Kolej Metropolitalna. Z Gdańska i Gdyni pojedziemy PKM-ką do Kartuz

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
PKM-ki będą od października kursować do Kartuz
PKM-ki będą od października kursować do Kartuz Przemek Świderski
Pomorska Kolej Metropolitalna rozwija skrzydła. Od października 17 par pociągów PKM pojedzie z Gdańska Wrzeszcza do Kartuz. Od połowy grudnia z kolei 44 pary pociągów, czyli łącznie 88 kursów w dni powszednie oraz 48 połączeń w weekendy, pojadą na trasie Gdynia-Kartuzy.

W relacji Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa jeździć będzie natomiast 16 pociągów, a częstotliwość pozostanie na obecnym poziomie. Pasażerowie dojechać będą mogli na lotnisko średnio co 15 minut.

- Tym samym zrealizowaliśmy wszystkie wnioski, złożone w imieniu PKM do nowego, grudniowego rozkładu jazdy - mówi Ewa Symonowicz- Ginter z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Poznaliśmy ponadto niektóre szczegółowe założenia wspomnianego wcześniej rozkładu. Jak na razie są to dane nieoficjalne.

Na trasie do Gdyni w dni robocze pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kursować będą co 15-20 min. Jest to częstotliwość zadowalająca. Ale są także mankamenty. Nie będzie, niestety, stałych odstępów między kursami, jak w przypadku Szybkiej Kolei Miejskiej.

Z kolei w dni wolne częstotliwość w relacji Wrzeszcz - Lotnisko - Gdynia wynosić ma około 40-60 min.

Natomiast od grudnia wszystkie pociągi kartuskie PKM będą kursować bezpośrednio z i do Gdańska Głównego, z wyjątkiem jednego szynobusu z rana. Ten wyjedzie z Gdyni. Także do tego miasta, a konkretnie do bazy kolejowej w Cisowej, realizowany będzie kurs powrotny.

Przystanki PKM w Gdańsku. Sprawdź dokładne lokalizacje [ZDJĘCIA, OPISY, MAPA]

Istotnym mankamentem nowej oferty będą kilkuminutowe postoje wielu pociągów w relacji Wrzeszcz - Gdynia w Osowej lub przy lotnisku. W większości przypadków wynosić będą po ok. 5 min, ale niektóre nawet po ok. 8-10 min. Jaki będzie tego powód? Przedstawiciele SKM, którzy obsługiwać będą linię PKM, nie chcą jak na razie na ten temat spekulować.

- Rozkład jazdy nie jest jeszcze do końca zatwierdzony - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu SKM.

Jak też ustaliliśmy, od grudnia przejazd z Gdyni na lotnisko trwać będzie około 22 min, oczywiście w przypadku braku wspomnianych wcześniej postojów.

Z Kartuz do Gdańska Głównego, już bez oczekiwania na mijankę w Żukowie, dojedziemy w godzinę.

Nie będzie, niestety, bezpośrednich połączeń Kartuzy - Kościerzyna. Według wstępnego projektu rozkładu, na linii Somonino - Kościerzyna kursować będzie tylko jeden pociąg dziennie, w dni robocze po południu. Konkretnie będzie to połączenie Gdynia - Somonino - Kartuzy i z powrotem, skomunikowane w Somoninie obustronnie z pociągiem z i do Kościerzyny. Nie będzie natomiast analogicznego pociągu w szczycie porannym. Zatem na razie z Kartuz do Kościerzyny nie będzie atrakcyjnego połączenia kolejowego. Konieczność jazdy z Kartuz do Żukowa i potem z Żukowa do Kościerzyny nie jest propozycją, która może ucieszyć pasażerów.

W porównaniu z rozkładem do Kartuz, obowiązującym od 1 października, ten grudniowy ma być bardziej korzystny. Prawdopodobnie znacznie skrócą się czasy przejazdu. Głównie dzięki temu, że zdecydowana większość pociągów nie będzie już miała mijanek w Żukowie Wschodnim, co oznaczało przymusowe postoje. Niestety, od początku października pasażerowie muszą przygotować się na takie sytuacje.

Mimo tych mankamentów na Kaszubach i tak zapanowała radość. Mieszkańcy tego regionu będą mogli znacznie łatwiej dotrzeć na zakupy do Galerii Bałtyckiej, w przyszłości także Centrum Handlowego Riviera, a w Gdyni również na mecze i koncerty na stadionie miejskim i w hali widowiskowo-sportowej.

- Projekt PKM powinien być dalej rozszerzany, aby docelowo skomunikować cały region przez Kościerzynę, aż do Chojnic czy Człuchowa, a również do Lęborka - twierdzi Hubert Lewna, działacz kaszubski, radny Sejmiku Województwa Pomorskiego. Trzeba zrobić wszystko, żeby PKM nie pozostała kosztowną inwestycją tylko dla Gdańska, Sopotu i Gdyni i nie była kolejnym dowodem, że największe dotacje przyczyniają się do wzrostu poziomu życia w metropolii, niedostatecznie uwzględniając mieszkańców z głębi Kaszub.

[email protected]

Polacy smakoszami czekolady

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
AZOt
Czytałem artykuł dwa razy i nadal nie wiem- jak? dokąd? i kiedy? będą kursować te piękne pojazdy PKM a może SKM, a nie chwaląc się posiadam dyplom mgr inż. PG. Ten tekst to koszmar!
c
czarna
A co z pociągami do Bytowa?!?!
k
kolejarz
Jaką PKM-ką?! PKM to zarządca infrastruktury, który zarządza linią kolejową nr 248 Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa. I tylko tyle! Do Kartuz z Gdańska i Gdyni nie pojedziemy PKMką tylko SKMką - eS Ka eM ką, która jest przewoźnikiem i będzie obsługiwała te połączenia. Kiedy dziennikarze przestaną wypisywać nieprecyzyjne bzdety?
k
kapsel
a kiedy bedzie kolej z Kościerzyny do Gdyni ?
J
Jaś
Kiedy pojedziemy pociągiem z Kartuz do Leborka ?
B
Baninczyk
"Mimo tych mankamentów na Kaszubach i tak zapanowała radość." Z całym szacunkiem ale to brzmi tak jak bym czytał Trybune ludu
Dodaj ogłoszenie