Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być gotowa przed czasem

Jacek Wierciński
Pierwsze szyny kolejowe na linii PKM pojawiły się jeszcze w grudniu ubiegłego roku
Pierwsze szyny kolejowe na linii PKM pojawiły się jeszcze w grudniu ubiegłego roku PKM
Kompletna 18-kilometrowa linia, gotowe wiadukty i przystanki - to ambitne plany wykonawcy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na 2014 rok. Choć liczba pracowników firmy Budimex realizujących inwestycję ma się podwoić, efektu na razie nie sposób przewidzieć, nie wszystko bowiem zależy od wykonawcy.

- Pod koniec roku planujemy zaawansowanie prac na poziomie 90-95 procent. W 2015 rok chcemy wejść zostawiając sobie najwyżej prace wykończeniowe, takie jak nasadzenia zieleni czy malowanie obiektów i inne tego typu "drobiazgi" - tłumaczy Daniel Kwiatkowski, kierownik budowy z ramienia lidera konsorcjum realizującego inwestycję, spółki Budimex.

Zaznacza, że zaoszczędzony czas wykorzystany ma zostać na niezbędną certyfikację. Procedura jest konieczna, by linia została oddana do ruchu pociągów, a będzie trudna, ponieważ nowych linii kolejowych nie budowano w Polsce od lat osiemdziesiątych.

Dziś na budowie PKM pracuje około 400 osób, głównie przy tak zwanych obiektach inżynierskich (np. wiaduktach czy przepustach dla zwierząt). Na całej linii powstać ma ich 41, na razie gotowych jest 11, a kolejne trzy zostaną ukończone w najbliższych tygodniach. Z nastaniem wiosny liczba robotników na budowie PKM wzrosnąć ma do ośmiuset lub nawet tysiąca osób.

W pierwszej połowie roku Polskie Linie Kolejowe mają przesunąć tory dalekobieżne na Zaspie, co umożliwi budowę nasypu i torowiska wyprowadzającego PKM-kę z głównej linii kolejowej Gdańsk-Gdynia.

Latem praktycznie gotowe powinny być wiadukty nad al. Grunwaldzką i ul. Wita Stwosza oraz tak zwany most Weisera Dawidka na Strzyży. Wówczas też dobiegać końca będą prace przy estakadzie nad ul. Rakoczego, nie oznacza to jednak końca utrudnień dla kierowców - tuż koło niej powstaje bowiem wiadukt, którym pojedzie tramwaj na Morenę (zakończenie budowy nowej linii - w drugiej połowie 2015 r.).

Przeczytaj także:

W najbliższych tygodniach szalunek zniknie znad ul. Polanki, gdzie gotowa jest już betonowa konstrukcja.

Największych utrudnień kierowcy spodziewać się w tym roku powinni na ul. Budowlanych, która po przebudowie w miejscu przecięcia linii PKM będzie dwupasmowa - to przygotowanie do planowanego przez Gdańsk poszerzenia całej ulicy.

Czytaj więcej w poniedziałkowym wydaniu Dziennika Bałtyckiego z dnia 13 stycznia 2014 r. albo kupując e-wydanie gazety

[email protected]

[b]Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki