Mobilne wsparcie dla osób w kryzysie bezdomności działa w Gdańsku już od 2017 roku. Uruchamiane jest w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo osób w kryzysie bezdomności, które z różnych przyczyn pozostają w miejscach niemieszkalnych. Załoga pojazdu wspiera potrzebujących w najtrudniejszym, jesienno-zimowym i pandemicznym czasie.
Wsparcie podczas trzech przystanków
Załoga autobusu to m.in. pracownik socjalny i ratownik medyczny. Udzielają oni wsparcia codziennie, w czasie postojów pojazdu, które trwają 45 minut.
Postoje autobusu:
• ok. godz. 20.15 na pętli autobusowej przy stacji SKM Przymorze
• ok. godz. 21.15 na parkingu między rynkiem a komisariatem przy ul. Białej we Wrzeszczu
• ok. godz. 22.15 w zatoce autobusowej przy kinie „Krewetka” w centrum.
Pomoc dla potrzebujących to m.in. wydawanie gorącej zupy na wynos oraz ciepłej odzieży, czyli np. czapek, rękawiczek, swetrów i szali. Na miejscu osoby w kryzysie bezdomności otrzymają również pełną informację o dostępnym wsparciu w mieście. W razie potrzeby mogą też skonsultować się z ratownikiem medycznym, dyżurującym w autobusie. Pomoc jest świadczona z zachowaniem reżimu sanitarnego w epidemii.

Zawsze się sprawdza
- Ta forma mobilnego wsparcia działa w mieście od 2017 roku, w najtrudniejszych dla osób doświadczających bezdomności okresach: jesiennym i zimowym – mówi Małgorzata Niemkiewicz, dyrektorka Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku. – Z powodu epidemii, usługa „Autobusu SOS – pomoc” była nawet przedłużana, obejmując także wiosnę. Zawsze się sprawdza. Stanowi dobre uzupełnienie oferty pomocowej miasta dla osób w kryzysie bezdomności, która obejmuje między innymi schronienie, wsparcie finansowe, żywnościowe, rzeczowe oraz specjalistyczne i aktywizujące życiowo.
Środki na działanie mobilnego wsparcia zabezpieczył gdański MOPR, koordynator zadania. Usługę realizuje w bieżącym roku Towarzystwo Wspierania Potrzebujących „Przystań”. Pojazdu użycza spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Widzisz osobę bezdomną? Zadzwoń lub skorzystaj z aplikacji
Każdy z nas może przekazać informację, gdy zobaczy osoby potrzebujące i przebywające w miejscach niemieszkalnych. Informacje należy kierować do Samodzielnego Referatu Reintegracji MOPR przy ul. Wolności 16 w Gdańsku, tel.: 58 522 38 20 (pon., wt. i czw. w godz. 7.30 do 15.30, śr. w godz. 8.00 do 17.00, pt. w godz. 7.30 do 14.30), do Straży Miejskiej w Gdańsku tel.: 986 lub Policji tel.: 112 (w przypadkach interwencyjnych).
O lokalizacji potrzebujących można też powiadomić streetworkerów Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta Koło Gdańskie. W tym celu trzeba zastosować bezpłatną aplikację Arrels. Dzięki temu streetworker dostanie wiadomość m.in. o miejscu przebywania i liczbie osób w kryzysie bezdomności. Szybciej do nich dotrze z ofertą wsparcia.
Aplikacja do pobrania na telefony z systemem Android
Aplikacja do pobrania na telefony z systemem IOS
Każde zgłoszenie jest sprawdzane. Każde może uratować zdrowie i życie potrzebującego.

Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?