Pomoc, na jaką mogą liczyć konsumenci. Poradnik Konsumenta odc. 8

Anna NagelZaktualizowano 
Dzisiaj o tym, do kogo możemy zwrócić się po radę i pomoc zarówno wtedy, gdy zostaliśmy oszukani, jak i przed podpisaniem umowy kupna.

Przez ostatnie tygodnie podpowiadaliśmy, jak mądrze kupować w sieci czy u akwizytorów, jak ustrzec się przed oszustami i jakie prawa przynależą nam jako konsumentom. Jednak nawet najrozsądniejsi kupujący mogą paść ofiarą nieuczciwych sprzedawców. Do kogo możemy wtedy zwrócić się po pomoc?

Najbardziej znaną instytucją jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ale nie prowadzi on interwencji w indywidualnych sprawach osób prywatnych. UOKiK inicjuje i organizuje natomiast wiele działań edukacyjnych i akcji wspierających konsumentów w walce z nieuczciwymi przedsiębiorcami. Na straży praw każdego z nas stoi Federacja Konsumentów, która realizuje swoją misję w ramach zadania publicznego finansowanego właśnie przez UOKiK.

Do zadań FK należy prowadzenie bezpłatnego poradnictwa i pomocy prawnej w zakresie uprawnień konsumentów oraz sporządzanie pism procesowych na ich rzecz. Oddziały terenowe Federacji są w każdym województwie, ich listę znajdziemy na stronie: www.federacja-konsumentow.org.pl. Najlepiej zadzwonić do najbliższego oddziału, przedstawić krótko swoją sprawę i umówić się na bezpośrednie spotkanie z doradcą, który podpowie, jak sprawę załatwić, pomoże napisać oficjalne pismo, nawet procesowe. Ponadto Federacja prowadzi bezpłatną infolinię. Pod numer 800 007 707, pod którym dyżuruje prawnik, można dzwonić w dni powszednie w godz. 9–17.

FK radzi, by do rozmowy z fachowcem odpowiednio się przygotować, dlatego warto spisać sobie w punktach specyfikę problemu i zgromadzić dokumenty związane ze sprawą. Ponadto w całym kraju funkcjonują miejscy rzecznicy konsumentów – kontakt do nich uzyskamy przez nasz urząd miasta czy gminy.

Od prawie 20 lat działa także Stowarzyszenie Konsumentów Polskich (www.konsumenci.org), które prowadzi Konsumenckie Centrum e-porad. Zainteresowani mogą przesyłać także pytania na adres poczty: porady@dlakonsumentow.pl. Należy jak najdokładniej opisać nasz problem. Przydatne będzie również załączenie skanów dokumentów związanych ze sprawą.

Istnieją również instytucje, które specjalizują się w pomocy konsumentom w określonych branżach. Na przykład Urząd Regulacji Energetyki (ure.gov.pl) prowadzi Punkt Informacyjny dla Odbiorców Paliw i Energii, który może rozwikłać problemy związane z dostawą energii elektrycznej lub gazu. Przez pułapki na rynku ubezpieczeń suchą nogą pomoże przejść Rzecznik Ubezpieczonych (rzu.gov.pl), a w przypadku sporu z dostawcą usług telekomunikacyjnych i pocztowych pomoże Centrum Informacji Konsumenckiej przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej.

Na stronach internetowych wszystkich wymienionych instytucji znajdziemy liczne publikacje stanowiące rzetelne źródło wiedzy o prawach konsumentów – warto do nich sięgać.

Partnerem cyklu jest:

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie