PKN Orlen robi biznes na sprzedaży soków od polskich producentów. Teraz można je kupić na każdym Orlenie

Wspieranie polskich produktów to przejaw postawy patriotycznej czy element chłodnej kalkulacji biznesowej. Doświadczenia PKN Orlen, o których wiele mówiono w trakcie niedawnego (4-6 września) Forum Ekonomicznego w Krynicy pokazują, że jedno nie wyklucza a wręcz wspomaga drugie. Najnowszym hitem jest trwająca we wszystkich punktach Orlenu kampania „Pij polskie soki”. To jednak tylko fragment większej całości.
PKN Orlen już dawno dostrzegł ogromny potencjał biznesowy tkwiący w polskiej żywności. Nie jest tajemnicą, że cechuje ją wysoka jakość, co zresztą doceniają nie tylko polscy konsumenci. Plany biznesowe w tym zakresie koncern z Płocka potwierdził badaniami rynkowymi, przeprowadzonymi na jego zlecenie przez instytut Kantar. Badania pokazały, że aż 87 proc. respondentów (w tym kierowców) zachęca do zakupu informacja o krajowym pochodzeniu produktów. Co ważne, polscy konsumenci preferują produkty pochodzące z małych, rodzinnych firm (70 proc. badanych); cechuje je bowiem wysoka jakość oraz z reguły są ekologiczne - do której to cechy produktu Polacy przywiązują coraz większą wagę.

Polski koncern wspiera polskich producentów
Dlatego PKN Orlen, jako polski narodowy koncern, zamierza zintensyfikować strategiczne relacje i bieżącą współpracę z krajowymi dostawcami. Robiąc biznes na polskiej żywności jednocześnie udostępnia nieporównywalnie mniejszym swoim partnerom-producentom żywności swój potencjał, tworząc im platformę do promocji lokalnych produktów. Oni sami bowiem najczęściej nie mają możliwości konkurowania z zagranicznymi dostawcami.
Kampania „Pij polskie soki” poprzedzona została pilotażem, w ramach którego soki z polskich firm dostępne były od wiosny na ok. 200 stacjach PKN Orlen. Od końca sierpnia soki dostępne są już we wszystkich punktach koncernu, a ich dostawcami są firmy: Bracia Sadownicy, Maspex, Owocowe Smaki (marka Agrestada), Sad Sandomierski oraz Sok z gór. PKN_Orlen zakłada, że dzięki przedsięwzięciu „Pij polskie soki” sprzedaż tych napojów od polskich producentów zwiększy się o 150 proc.
Warto też pamiętać, że jeszcze wcześniej, począwszy od września 2017 r., Orlen prowadził pilotaż dotyczący sprzedaży wielu asortymentów polskiej żywności, pod nazwą Spiżarnia Regionów. Od tego czasu przedsięwzięcie jest sukcesywnie rozwijane i rozszerzane o kolejne kategorie i kolejne produkty. W kwietniu 2018 r. Spiżarnia Regionów została rozszerzona na kolejne stacje.
Koncern stawia również na dynamiczny rozwój marek własnych, które produkowane są przez lokalnych wytwórców i w dużej części mają zastąpić zagraniczne produkty. Pierwszą kategorią, którą PKN Orlen wprowadził do sprzedaży na stacjach paliw pod marką własną była woda źródlana O!

Duży potencjał sprzedażowy
Warto też podkreślić, że segment detaliczny to bardzo ważny obszar działalności PKN Orlen. Na koniec II kwartału br. koncern dysponował w Polsce 1771 stacjami paliwowymi, w tym 1330 własnymi. W części tych placówek, poza formułą usług gastronomicznych Stop Cafe, wprowadzana jest także możliwość szybkich zakupów w sieci działających tam sklepów O!Shop, które oferują m.in. towary spożywcze. Na stacjach PKN Orlen w Polsce na koniec II kwartału br. funkcjonowało 1 621 punktów Stop Cafe, a na 231 z nich można korzystać z oferty sklepowej O!Shop.