Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polskie koleje nie chcą wstydu na Euro, uruchamiają dodatkowe pociągi

Patryk Szczerba
Przemek Świderski
PKP Intercity na Euro 2012 uruchomi 50 dodatkowych pociągów na trasach krajowych, obsługiwanych przez 1700 wagonów i 261 lokomotyw w krajowych barwach. Mają przewozić kibiców pomiędzy miastami gospodarzami.

Szykują się

Do mistrzostw szykuje się także spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Jej przedstawiciele zapewniają, że czas przejazdu pomiędzy miastami, gdzie będą grały reprezentacje, które oddalone są o ok. 300 km, nie będzie dłuższy niż cztery godziny. Z Gdańska do Warszawy najkrótszą trasą kibice mają dojechać w 4 godziny i 15 minut.

Według szacunków uruchamiane specjalnie na mistrzostwa dodatkowe pociągi będą mogły przewieźć 45 tysięcy kibiców.
- Te dodatkowe pociągi będą rozwozić kibiców po zakończeniu meczów i zamknięciu stref kibica. Pociągi te będą zestawione z 11 wagonów, co zapewni 800-900 miejsc i będą objęte całkowitą rezerwacją - wyjaśnia Janusz Malinowski, prezes spółki PKP Intercity.

Wszystko o Euro 2012 w Gdańsku

Dodatkowe składy

Ponadto przewoźnik w dniach meczów zapewni zapasowe składy wagonów, które w razie potrzeby w 15-20 minut będą mogły ruszyć na trasę. Podczas meczów we Wrocławiu, Gdańsku i Poznaniu będzie po jednym takim zapasowym pociągu, a w Warszawie prawdopodobnie będą dwa. Do mistrzostw Europy, jak zapewnił Malinowski, PKP Intercity powinno mieć wystarczająco dużo taboru, więc nie będzie potrzeby wynajmowania wagonów, co jeszcze niedawno firma rozważała.

Poza pociągami uruchamianymi specjalnie na Euro, przewoźnik będzie też realizował normalny rozkład jazdy. Przedstawiciele spółki zapewnili, że składy kursujące do miast gospodarzy mistrzostw będą wzmocnione do maksymalnych możliwości technicznych.

Mistrzostwa Europy będą wielką finansową klapą?

Zagraniczni goście

Dużo uwagi skierowane zostało na obsługę kibiców z zagranicy. Zagraniczni przewoźnicy zgłosili zapotrzebowanie na uruchomienie i obsługę 79 specjalnych pociągów na trasach międzynarodowych. Mają one przywozić kibiców z Chorwacji, Szwecji, Danii, Holandii, Ukrainy, Rosji i Czech. Będą to pociągi zamknięte, czyli kursujące na zamówienie konkretnych klientów.
Prawdopodobnie pociągiem PKP Intercity przyjedzie do Wrocławia piłkarska reprezentacja narodowa Czech. Dobre wiadomości także dla kibiców zza wschodniej granicy. Dzięki zmodernizowaniu linii E 20 Warszawa - Terespol, pociągi z kibicami rosyjskimi pojadą z prędkością 160 km/h na odcinku Warszawa - Siedlce i 120 km/h z Siedlec do Terespola.

Na Euro przyjadą piłkarze największych klubów

Ma być łatwiej

Nie zabraknie też ułatwień na dworcach oraz pomagających w czasie zakupu biletu. Pasażerowie mają zyskać możliwość kupienia go przez telefon komórkowy.

Bilety na pociągi z nowego rozkładu pojawią się najpewniej w sprzedaży w połowie kwietnia, kiedy zostanie on zaprezentowany w całości.

Na dworcach w Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu i Warszawie obecni będą pracownicy PKP Intercity, którzy będą udzielali pasażerom informacji - także w językach obcych. Zagranicznych kibiców o Euro 2012 mają również informować specjalne ulotki.
Pociągi, jak gwarantują kolejowi przewoźnicy, mają w czerwcu jeździć szybciej niż teraz. Z Gdańska do Poznania kibice dotrą w trzy i pół godziny, natomiast do Warszawy w godzinę dłużej. To w porównaniu z aktualnymi czasami przejazdu ma być nowa jakość na kolei.

Euro 2012: Przewodnik dla niepełnosprawnych kibiców

- Na pewno ucieszy pasażerów modernizacja połączenia z Gdańska do Poznania - prace zostały wykonane w ciągu pół roku, a czas podróży skrócił się prawie o dwie godziny. Dużą pomocą dla pasażerów będzie z kolei system informacji dynamicznej zakładany na wszystkich nowo budowanych i modernizowanych przystankach i stacjach Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia oraz przystanki przy stadionach - podkreśla Kazimierz Peryt z PKP PLK SA.

Wszystkie prace związane z turniejem muszą się zakończyć do Euro 2012. Na razie wszystko przebiega zgodnie z planem i tak ma pozostać do czerwca, kiedy odbędzie się ostateczny i jedyny test związany z przewozem kibiców. UEFA nie zgłaszała zastrzeżeń. - Poza monitoringiem wewnętrznym naszej spółki współpracowaliśmy w tej kwestii ze spółką PL.2012, odpowiadającą za przygotowania do organizacji Euro 2012. Poprzez Master Plan wszystkie inwestycje, nie tylko kolejowe, były monitorowane przez PL.2012 w systemie comiesięcznych raportów, dlatego jesteśmy spokojni - zaznacza Peryt.

Na Euro 2012 będzie drożej. Czy odstraszy to turystów?

Po Euro - remonty

Reszta prac będzie kontynuowana po turnieju. Remonty i modernizacje mają być wykonywane przede wszystkim na liniach Warszawa - Gdańsk, Warszawa - Łódź, Wrocław - Poznań, Warszawa - Białystok, Kraków - Rzeszów. W czerwcu 2012 część prac zostanie wstrzymana, ale nie wszędzie.

- Rzeczywiście planujemy ograniczyć roboty torowe na ile to będzie możliwe, tak, aby maksymalnie udrożnić linie. Na pewno roboty będą trwały między Iławą i Malborkiem, w okolicach Ciechanowa, między Krakowem a Rzeszowem i Warszawą a Skierniewicami - podyktowane to jest wykorzystaniem środków unijnych - zaznacza Peryt.

Zobacz także:**Sprzedaż biletów na Euro trwała do 2 marca**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki