Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polski Ład dla Pomorza. Przebudowa ul. 3 Maja w Sopocie może ruszyć, gdy tylko gotowy będzie projekt

Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
mat. pras. UM Sopot
Dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych rządowego funduszu Polski Ład umożliwi Sopotowi szybkie rozpoczęcie kosztownej przebudowy ul. 3 Maja. Dostępne od zaraz 15,2 mln zł daje możliwość ogłoszenia przetargu na wykonanie robót gdy tylko będzie gotowy projekt. Właśnie są do niego wprowadzane ostatnie wnioski z konsultacji społecznych. Ze względu na koszt inwestycji, magistrat uzależniał prace od możliwości uzyskania środków zewnętrznych. Miasto chce przez zmianę układu komunikacyjnego uspokoić ruch samochodowy.

15,2 mln zł dla Sopotu pochodzi z pierwszej edycji pilotażowego naboru wniosków o dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych rządowego funduszu Polski Ład, której wyniki ogłoszono w poniedziałek 25 października. Promesy Banku Gospodarstwa Krajowego na inwestycje, które Otrzymały dofinansowanie, dostępne będą już od następnego dnia. Jeśli budowa ruszy szybko, jest możliwe, że zakończy się o wiele wcześniej niż za 5 lat, jak pierwotnie zakładano.

- Projekt przebudowy ul. 3 Maja był jedną z trzech inwestycji, o które miasto aplikowało z rządowego programu Polski Ład – informuje Katarzyna Alesionek z biura prasowego sopockiego magistratu. - Finansowanie jakie otrzymała gmina planowane jest na poziomie 95 proc. kosztów inwestycji. Przyznana kwota to 15,2 mln zł, jest więc wysoce prawdopodobne, że przebudowa ul. 3 Maja rozpocznie się już w przyszłym roku.

W ubiegłym roku rozpoczęły się przymiarki do remontu ulicy. W pierwszym przetargu na wykonawcę dokumentacji projektowej nie zgłosił się nikt. W drugim wyłoniono go w styczniu 2021 roku. Firma Polska Inżynieria z Warszawy kończy właśnie przygotowywanie projektu.

Wcześniej magistrat informował, że z uwagi na wysokie koszty inwestycji, rozpoczęcie prac, gdy gotowy będzie projekt, uzależnione jest od pozyskania środków zewnętrznych. Z zapisów warunków przetargu na dokumentację wynika, że miasto dało sobie czas na zakończenie ewentualnej budowy do 2026 roku. Do tego momentu projektant jest zobowiązany być gotowym na pełnienie nadzoru. Po przyznaniu promesy finansowania z Programu Inwestycji Strategicznych nic nie stoi na przeszkodzie, by ogłosić przetarg na wykonanie robót, gdy tylko będzie gotowy projekt.

Do niemal gotowego dokumentu właśnie są wprowadzane ostatnie poprawki wynikające z zakończonych konsultacji społecznych. Odbyły się m. in. dwa spacery konsultacyjne z zainteresowanymi tym, co można zmienić mieszkańcami miasta.

- Dziękujemy za poświęcony czas na wysłuchanie propozycji projektantów oraz sugestie, które pozwoliły nam ulepszyć ten projekt – mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców, by uspokoić i jednocześnie poprawić płynność ruchu, oprócz ronda z ul. Kościuszki, znalazły się dwa dodatkowe: z ul. Władysława IV oraz Jana Sobieskiego. Powstanie ich spowoduje wymuszenie zmniejszenia prędkości aut, poprawi widoczność i tym samym zwiększą bezpieczeństwo.

Ustaliliśmy, że takie powiększenie inwestycji możliwe jest dzięki ostatecznej wielkości przyznanej sumy. Wcześniej pojawiła się informacja o wstępnie szacowanych kosztach w wysokości 11 mln zł. Zgodnie z sugestią sopocian zmieniono poza tym bieg planowanych dróg rowerowych tak, aby zachować jak najwięcej miejsc postojowych. Wprowadzono czerwony kolor nawierzchni pasów dla rowerów, aby je podkreślić i wydzielić wizualnie z jezdni. Zachowano też postój taksówek w ciągu zatoki autobusowej przy skrzyżowaniu z ul. Kazimierza Wielkiego.

Przebudowa układu drogowego ul. 3 Maja w Sopocie. Co jeszcze się zmieni?

Dotychczas planowane elementy remontu obejmują: jezdnię, chodniki, miejsca parkingowe, oświetlenie, odwodnienie, a także nową zieleń.

  • Zaproponowano wydzielenie z jezdni dwóch pasów dla rowerzystów. Ich nawierzchnia wykonana będzie z asfaltu wydzielonego namalowanymi na jezdni pasami.
  • Chodniki zostaną poszerzone i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
  • Zatoki postojowe dla autobusów wyposażone będą w wygodne platformy do wsiadania i wysiadania z pojazdów.
  • Jedną z największych zmian zaproponowanych w projekcie jest przebudowa skrzyżowania z ul. Tadeusza Kościuszki, ma tam powstać rondo.
  • Planowane jest odtworzenie szpalerów drzew wzdłuż jezdni oraz zagospodarowanie zielenią niską wolnych fragmentów chodników.
  • Po przebudowie ulicy, ruch samochodowy zostanie uspokojony, wygospodarowane będzie miejsca dla rowerzystów, a także zwiększy się bezpieczeństwo pieszych.

Nabór do ponad 23-miliardowego Programu Inwestycji Strategicznych rządowego funduszu Polski Ład rozpoczął się w lipcu i trwał do połowy sierpnia. Program ma na celu zwiększenie skali inwestycji publicznych przez bezzwrotne dofinansowanie projektów realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

W całym Pomorskiem suma dofinansowań do ważnych inwestycji infrastrukturalnych w gminach i powiatach to ponad 1,2 mld zł. Sąsiedni Gdańsk otrzymał ponad 80 mln zł, Gdynia – 35 mln.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki