Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polska Żegluga Morska odebrała masowiec i wznawia program budowy

Jacek Sieński
Masowiec Szare Szeregi jest najnowszym nabytkiem Grupy PŻM, największego krajowego armatora
Masowiec Szare Szeregi jest najnowszym nabytkiem Grupy PŻM, największego krajowego armatora mat. Grupa PŻM
Polska Żegluga Morska w Szczecinie odebrała w Chinach nowo zbudowany tam statek w ramach wznowionego programu inwestycyjnego na lata 2015-2020. Jest to pierwszy statek odebrany po przejęciu jej kierownictwa przez Pawła Brzezickiego, zarządcę komisarycznego PŻM.

Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy PŻM, przekazał, że flota szczecińskiego armatora powiększyła się o kolejny masowiec, któremu nadano nazwę Szare Szeregi. Zbudowała go chińska stocznia Zhoushan Shipyard Yangfan Group Co. Ltd. w Lujiazhi. Jest to statek o nośności 39 tys. ton, mający długość 180 m i szerokość 30 m. Jego wyposażenie stanowią cztery żurawie pokładowe, umożliwiające prowadzenie przeładunków w portach nieposiadających urządzeń dźwigowych.

Masowiec jest przeznaczony do przewozów takich ładunków jak zboża, nawozy sztuczne, rudy metali, węgiel czy wyroby stalowe. Szare Szeregi wypłynęły z Chin w dziewiczy rejs pod dowództwem kpt. ż. w. Krzysztofa Wasika. W portach chińskim, japońskim i południowokoreańskim masowiec załaduje wyroby stalowe, a następnie popłynie przez Pacyfik do portów meksykańskich. Na statku zatrudnienie znajdą dwie załogi, łącznie 40 marynarzy, które będą go obsługiwać zamiennie.

39 tys. ton wynosi nośność najnowszego masowca we flocie armatora PŻM

Odbiór statku to ważna wiadomość dla marynarzy z Pomorza. PŻM zatrudnia dziś na statkach rotacyjnie ponad 2400 oficerów i marynarzy. Co roku na promach i masowcach odbywa praktyki morskie około 570 studentów akademii morskich w Szczecinie i Gdyni, których absolwenci trafiają często na statki szczecińskiego armatora.

Przejęciem masowca Szare Szeregi z chińskiej stoczni wznowiono program PŻM budowy nowych statków, wstrzymany w ostatnich latach z uwagi na jej trudną sytuację finansową. Powodowało to zmniejszanie się floty. Dyrekcja szczecińskiego armatora zdecydowała się jednak na odebranie pozostałych 15 masowców, jakie już zamówiono.

2400 marynarzy i oficerów pracuje rotacyjnie na statkach należących do Grupy PŻM

PŻM nie zrezygnowała z zamówienia 4 promów pasażersko-samochodowych z ekologicznymi silnikami napędowymi, zasilanymi skroplonym gazem (LNG).

Zarząd komisaryczny w PŻM został wprowadzony przez Mateusza Morawieckiego, wicepremiera i ministra finansów, w porozumieniu z Markiem Gróbarczykiem, ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Było to spowodowane trudną sytuacją finansową szczecińskiego armatora, będącą rezultatem zadłużenia i dekoniunktury na globalnym rynku żeglugowym. Konsorcjum polskich banków przyznało PŻM kredyt pomostowy, co pozwoliło spłacić jednego z zagranicznych wierzycieli i zapobiec zajęciu przez niego statków.

Obecnie Grupa PŻM eksploatuje 56 statków, w tym 51 masowców, 4 promy pasażersko-towarowe, należące do spółki Unity Line z Grupy PŻM, i 1 siarkowiec.

[email protected]

Kontenerowiec MSC Maya wchodzi do portu w Gdańsku

Najbogatsze firmy na Pomorzu
Kliknij w obrazek, aby dowiedzieć się więcej!
Najbogatsze firmy na Pomorzu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki