Polmor idzie do Indii

    Polmor idzie do Indii

    Marcin Pacyno

    Dziennik Bałtycki

    Dziennik Bałtycki

    Ministerstwo Skarbu sprzedało ostatni pakiet akcji firmy Polmor w Bytowie. 28 proc. udziałów przejął dotychczasowy właściciel pakietu większościowego, czyli spółka BIR. Teraz Polmor rusza na rynki dalekowschodnie, budując przyczółki w Indiach.
    Sprzedaż akcji, za zgodą Rady Ministrów, odbyła się w drodze negocjacji, wyłącznie ze spółką BIR. Kosztowały 6,8 mln zł, czyli po 200 zł za sztukę. W ten sposób BIR przejął pełną kontrolę nad Polmorem.

    W piątek, 12 września, odbyło się zebranie wspólników spółki. Do zarządu weszła Barbara van Steensel, żona współwłaściciela. Wprowadzono też zmiany w umowie spółki, które pozwalają m.in. na sprzedaż akcji pracowniczych, ale tylko za zgodą zarządu. Pierwszeństwo kupna mają dotychczasowi udziałowcy.

    Zgromadzenie wspólników zadecydowało także o wypłacie dywidendy za 2007 rok, która pierwotnie została przeznaczona w znacznej części na kapitał zapasowy. To kwota ponad 2 mln zł, czyli po około 17 zł za akcję. Najważniejsza jest jednak zgoda na zakup udziałów w innych spółkach w kraju i za granicą. Zostało to sformułowane dość ogólnie, bez wyjaśniania o jakie spółki chodzi. Prezes Bogdan Lubiński tłumaczy jednak, że w pierwszej kolejności to zakup firmy w Indiach, która zajmie się częścią produkcji podzespołów do wyposażenia pociągów.

    - Nie oznacza to, że produkcja z Polski będzie tam przeniesiona - zastrzega Lubiński. - Nasz zakład w Bytowie nadal będzie główny. Polmor Asia, bo tak nowa spółka będzie się nazywać, zajmie się produkcją na rynek dalekowschodni, głównie części do pociągów, które mają jeździć w Indiach.

    Obecnie tam na wielką skalę mają być modernizowane koleje i budowane metra. Chcemy i my z tego skorzystać. Dla nas nowa spółka będzie dodatkowo produkowała podzespoły na Europę.
    Produkcja w Indiach ma się rozpocząć z początkiem nowego roku. Wcześniej, jeszcze w tym roku, Hindusi przyjadą na szkolenia do Bytowa.

    - Inwestycja w Indiach to także dobry przyczółek do rozwijania współpracy z naszymi dotychczasowymi kontrahentami w Europie - dodaje prezes.
    Są nimi m.in. Bombardier i Alstom, produkujące najszybsze pociągi świata. Obecnie Polmor produkuje właśnie głównie podzespoły do pociągów i tramwajów. Od wielu lat jest jednym z największych, obok Druteksu i FCPK, pracodawców w powiecie bytowskim.

    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo