Policja i mieszkańcy chcą SKM do stadionu i Letnicy

A.Bielińska,T.Słomczyński
47 lub 6 milionów złotych - jaki będzie koszt inwestycji?
47 lub 6 milionów złotych - jaki będzie koszt inwestycji? fot. tomasz bołt
Udostępnij:
Czy do PGE Areny będzie można dojechać kolejką? Wszystko wskazuje na to, że tak. Nie wiadomo tylko, czy możliwość taka będzie dostępna codziennie, czy tylko przy okazji imprez na stadionie. Tymczasem zdaniem policji uruchomienie połączenia kolejowego ze stadionem miałoby zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa - nie tylko podczas Euro 2012.

Eksperci, którzy badali możliwości uruchomienia połączenia kolejowego, wskazali 4 możliwe warianty realizacji takiego przedsięwzięcia. Jego koszty mieszczą się w szerokich widełkach: od 17 do 47 mln zł.

Samorządowcy stanęli przed pytaniem: Skąd wziąć takie pieniądze? - Mogę potwierdzić, że na realizację tej inwestycji znajdą się pieniądze z programów europejskich - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Czytaj także: Modernizacja składów SKM jeszcze w tym roku

Natomiast wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski uważa, że te kwoty są zbyt wysokie. - Wszystkie 4 warianty są, po pierwsze, zbyt drogie, a po drugie - nierentowne. W tym obszarze Gdańska ruchu ciągłego nie ma. Niestety, Unia nie daje pieniędzy na ruch incydentalny, więc trzeba szukać innych rozwiązań - mówi wiceprezydent Gdańska. - Dlatego wypracowaliśmy z marszałkiem piątą koncepcję. Generalnie zamysł jest taki, że postaramy się reaktywować linię bez środków unijnych.

Czytaj także: SKM przywraca ulgi

Koncepcja, o której mówi wiceprezydent Gdańska, zakłada powstanie nowego przystanku, tzw. międzyperonu między stacją Gdańsk Kolonia a Gdańsk Zaspa Towarowa. Inwestycja mogłaby kosztować tylko 6-8 mln zł, więc o połowę mniej od najtańszego rozwiązania wskazanego w studium wykonalności. To rozwiązanie służyłoby tylko do obsługi imprez na stadionie. Jest więc w sumie pięć pomysłów na nowe połączenie kolejowe w Gdańsku. W zależności od wyboru wariantu inwestycji - może być ona dofinansowywana ze środków krajowych lub europejskich.

Czytaj także: SKM traci cierpliwość do wandali

Jednak mieszkańców Letnicy, Brzeźna i Nowego Portu satysfakcjonują tylko dwie ze wskazanych alternatyw - te, które zakładają codzienne kursowanie kolejek.

To jednak nie koniec kontrowersji i problemów wokół tej inwestycji. Tory są własnością spółki PKP PLK.
- Miasto nie może realizować inwestycji na majątku, który do niego nie należy - mówi marszałek Struk. - To PKP PLK powinno ją realizować.

Tymczasem spółka deklaruje, że udostępni torowisko do remontu, na razie nie wspomina o samodzielnej realizacji przedsięwzięcia.
W dyskusji zaznacza się również głos policji - funkcjonariusze przekonują, że dla bezpieczeństwa podczas Euro 2012 i podczas innych imprez masowych funkcjonujące połączenie między centrum i stadionem będzie miało zasadnicze znaczenie - pozwoli na sprawne zabezpieczanie imprez na stadionie.

Żeby nie zakłócić ruchu w mieście
Podinsp. Jan Kościuk, rzecznik prasowy Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Obecnie, kiedy grupa kibiców przyjeżdża do Gdańska pociągiem, wynajmujemy od ZKM kilka autobusów, które są podstawiane pod dworzec i wiozą kibiców w pobliże stadionu przy ul. Traugutta. W przypadku, kiedy przyjeżdża kilkuset fanów drużyny, musimy wynająć 7-8 autobusów. W związku z budową PGE Areny możemy spodziewać się, że grupy kibiców będą znacznie liczniejsze. Ile autobusów musielibyśmy wynająć, gdyby do Gdańska przyjechało np. 3 tys. kibiców? Jeśli nie będzie połączenia SKM, będą musieli docierać na stadion na piechotę lub korzystając ze środków komunikacji miejskiej. Kilkutysięczna zorganizowana grupa kibiców może w praktyce zakłócić ruch w mieście. Dlatego z punktu widzenia bezpieczeństwa i sprawnej organizacji ruchu linia kolejki SKM do Letnicy jest tak bardzo pożądana. Wówczas kibice przyjeżdżający do Gdańska przesiądą się na dworcu do podstawionego pociągu, który zawozi ich na stadion. Podobnie z powrotem. To byłoby rozwiązanie optymalne.

Kolejką na stadion - 5 wariantów

Wariant I (17,3 mln zł): połączenie do przystanku Gdańsk Kolonia.
Wariant II (31,5 mln zł): połączenie do przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa.
Wariant III (37,3 mln zł): połączenie do przystanku Gdańsk Brzeźno.
Wariant IV (47,3 mln zł): połączenie do przystanku Gdańsk Nowy Port.
Wariant V (6-8 mln zł): połączenie do dodatkowego peronu w pobliżu PGE Areny.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
alfbi
aby dojechac pociagiem na wyścigi Formuły 1 w Budapeszcie skorzystałem z przystanku
,który jest czynny tylko w dniach gdy wyścig jest rozgrywany. W pozostałej częsci roku pociągi nie zatrzymują się.
Dodaj ogłoszenie