Polaków ogarnęła moda na morsowanie - jak zimna kąpiel lub lodowate powietrze wpływają na nasze zdrowie i włosy?

OPRAC.:
Kamila Kubik
Kamila Kubik
Do morsowania należy się przygotować, dbając o kondycję
Do morsowania należy się przygotować, dbając o kondycję Fot. Przemyslaw Swiderski
Mamy miłośników zimnych kąpieli w różnych formach - począwszy od klasycznego morsowania, czyli zanurzenia się w lodowatej wodzie w morzu lub jeziorze, przez morsowanie pod prysznicem, aż po morsowanie na sucho, czyli ekstremalne, półnagie biegi po górach. Rosnące zainteresowanie zimowymi kąpielami skłania do przyjrzenia się temu tematowi także w kontekście zdrowia włosów. Czy włosy lubią kąpiele w lodowatej wodzie? Jak należy je chronić, morsując zimą na świeżym powietrzu?

Kąpiele w zimnej wodzie hartują organizm, poprawiają krążenie i termoregulację, ale odpowiedź na pytanie, czy morsowanie jest zdrowe, nie będzie jednoznaczna.

  • Zależy to od naszego stanu zdrowia, wieku i indywidulanych predyspozycji.
  • Przystępując do morsowania trzeba być odpowiednio przygotowanym pod względem zdrowotnym, kondycyjnym i psychicznym.

Doświadczeni miłośnicy morsowania wiedzą, że do morsowania należy przygotować się kilka miesięcy wcześniej, oswajając stopniowo swój organizm z zimną wodą. To minimalizuje ryzyko szoku termicznego, gdyż kąpiele w zimnej wodzie są sporym wysiłkiem i silnym szokiem dla organizmu.

Morsowanie - najpierw do lekarzaa

Przed podjęciem decyzji o dołączeniu do miłośników zimowych kąpieli, warto skonsultować się z lekarzem, aby:

  • wykluczyć problemy kardiologiczne
  • wykluczyć inne przeciwwskazania, jak np.: choroby układu krążenia, choroby naczyń mózgowych, epilepsję, choroby nerek czy nadciśnienie

Jak chronić włosy podczas morsowania

Przygotowując się do morsowania - oprócz pracy wykonanej wcześniej, by oswoić się z zimną wodą - należy pamiętać o:

  • odpowiednim stroju kąpielowym
  • ręczniku i kocu
  • można także zaopatrzyć się w buty do morsowania i rękawiczki, aby zbyt szybko nie wychłodzić ciała

Niezwykle istotna jest czapka, gdyż przez głowę ucieka dużo ciepła. Służy ona także ochronie naszych włosów, które są narażone na szkodliwe działanie czynników atmosferycznych, jak mroźne i minusowe temperatury. Brak czapki podczas morsowania niesie za sobą ryzyko przeziębienia cebulek włosów, co może mieć bardzo poważne skutki dla ich kondycji, a nawet powodować wzmożone wypadanie.

Osłabione w wyniku braku ochrony przed zimnem mieszki włosowe nie są dostatecznie zaopatrzone w odpowiednie składniki, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, co może skutkować również mniejszym dotlenieniem. W wyniku tego, większa ilość włosów może przechodzić w fazę telogenu, czyli fazę wypadania - przestrzega miłośników morsowania Anna Mackojć, trycholog z Instytutu Trychologii.

Morsowanie - wybierz dobrą czapkę

  • Jeśli jest za ciepła, wówczas przegrzewamy gruczoły łojowe i one pracują nad wyraz intensywnie, co skutkuje nadmiernym wydzielaniem łoju i tym samym powstaniem łojotoku.
  • Z kolei zbyt cienka czapka podczas mroźnych dni, nie daje nam odpowiedniego zabezpieczenia przed utratą ciepła.
  • Najlepszym wyborem są więc czapki wełniane, ponieważ nie przegrzewa się w nich głowa i w takiej czapce gruczoły łojowe pracują prawidłowo.

Co daje włosom morsowanie pod prysznicem

Jeśli nie jesteśmy miłośnikami zimowych kąpieli w morzu czy w jeziorze, możemy wypróbować morsowanie w wydaniu domowym pod prysznicem.

Regularne naprzemienne ciepłe-chłodne prysznice mogą zwiększyć naszą odporność i sprawić, że będziemy mniej narażeni na sezonowe infekcje. To także domowy sposób na terapie zimnem w celu poprawy krążenia i redukcji cellulitu. Na zimnych prysznicach skorzystać mogą także nasze włosy.

Pamiętaj!

  • Zimny prysznic zamyka łuski włosów.
  • Włosy się mniej puszą, są gładsze i bardziej błyszczą.
  • Naprzemiennie ciepłe-chłodne strumienie wody są także korzystne dla skóry głowy, gdyż stymulują mikrokrążenie, co może pozytywnie pobudzać włosy do wzrostu.
  • Zwiększona mikrocyrkulacja krwi w kapilarkach oplatających mieszek włosowy dostarcza niezbędnych składników odżywczych, aby włosy zachowały prawidłowy wzrost i zdrowy wygląd.
  • Naprzemienne prysznice ciepło-zimno działają pozytywnie na kondycję skóry i włosy, domykając nie tylko łuski włosowe, ale także pory skóry głowy.

Morsowanie ma sporo zalet. To klasyczne w morzu czy w jeziorze zwiększa odporność organizmu, poprawia kondycję skóry, redukuje stany zapalne oraz poprawia wydolności układu sercowo-naczyniowego. Morsowanie pod prysznicem ma także swoich zwolenników. Bez względu na to, jaką metodę morsowania wybierzemy, pamiętajmy o zdrowym rozsądku.

Polska stała się bezpieczna

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bójka
2 kwietnia, 11:38, julka:

ogólnie jest bardzo fajne na skórę i suuuuper ujędrnia skórę, ale ja podziękowałam. niestety, ale ledwo daję radę z zimnymi prysznicami żeby walczyć z cellulitem xD

To polecam jeszcze zacznąć ćwiczyć, dbać o dietę, masować się i nakładać coś na siebie. Sama średnio wierzyłam w takie rzeczy, ale dieta i ćwiczenia mooocno mi poprawiły stan skóry, także polecam się przypatrzeć temu co jesz właśnie dbać o samą skórę. Mam nolicell od jakiegoś czasu i jak nakładam go na skórę zaraz po peelingu i szczotkowaniu to to jest cudo.

j
julka

ogólnie jest bardzo fajne na skórę i suuuuper ujędrnia skórę, ale ja podziękowałam. niestety, ale ledwo daję radę z zimnymi prysznicami żeby walczyć z cellulitem xD

Dodaj ogłoszenie