Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pokaż język, czyli debata o stanie polszczyzny na Pomorzu [ EMISJE AUDYCJI - RADIO I TELEWIZJA]

Redakcja
mat.prasowe
Kolejne odcinki edukacyjnego programu telewizyjnego poświęconego poprawnej polszczyźnie realizuje Video Studio Gdańsk.

ODWIEDŹ PROFIL PROGRAMU NA FACEBOOKU

Wiele zjawisk z dziedziny języka i komunikacji, nawyki językowe obecne w środowiskach m.in. użytkowników internetu, ludzi biznesu – zwłaszcza takich dziedzin jak reklama i marketing, osób wykonujących zawody prawnicze czy tez nauczycieli czy ludzi związanych z działalnością religijną, upowszechnia się w naszym na co dzień używanym języku. Wpływa na to w jakim stopniu szanujemy normy językowe, na zanikanie jednych a powstawanie innych autorytetów językowych, efektywność naszej komunikacji z innymi i poziom emocjonalności naszego języka codziennego.

Tak jak w roku ubiegłym audycje telewizyjne koncentrować się będą na:
- korzystnych i niepożądanych zmianach zachodzących w polszczyźnie
- uwrażliwieniu odbiorców na piękno i bogactwo języka polskiego
- uświadomieniu mieszkańcom Pomorza Gdańskiego ich własnego wpływu na sposób posługiwania się językiem polskim
- propagowaniu dobrych obyczajów językowych.

Audycje będą miały formę debat - z udziałem pomorskich przedstawicieli danych środowisk i ekspertów-językoznawców - prowadzonych przez dziennikarzy Radia Gdańsk i TVP Gdańsk, wzbogaconych felietonami, cytatami z mediów i żartami rysunkowymi.

Emisje audycji na antenie TVP Gdańsk:

Odcinek 1 - emisja premierowa: 26.10.2013, godz. 18.10, powtórka: 28.10.2013, godz.17.30 oraz 29.10.2013, godz. 15.30

Odcinek 2 - emisja premierowa: 02.11.2013, godz. 18.10, powtórka: 04.11.2013, godz.17.30 oraz 05.11.2013, godz. 15.30

Odcinek 3 - emisja premierowa: 09.11.2013, godz. 18.10, powtórka: 11.11.2013, godz.17.30 oraz 12.11.2013, godz. 15.30

Emisje audycji na antenie Radia Gdańsk:

Odcinek 1 – emisja premierowa: 31.10.2013, godz. 22.00

Odcinek 2 – emisja premierowa: 07.11.2013, godz. 22.00

Odcinek 3 – emisja premierowa: 14.11.2013, godz. 22.00

Scenariusz i realizacja: Grzegorz Karbowski, Waldemar Płocharski

Zobacz odcinek 1: KLIKNIJ I OGLĄDAJ!

Zobacz odcinek 2: KLIKNIJ I OGLĄDAJ!

Zobacz odcinek 3: KLIKNIJ I OGLĄDAJ!

Projekt powstaje przy wsparciu Narodowego Centrum Kultury w ramach programu "Promocja języka polskiego", który towarzyszy kampanii społeczno-edukacyjnej "Ojczysty - dodaj do ulubionych".

Według wstępnych założeń, w poszczególnych trzech audycjach przedstawione i skomentowane zostaną następujące zjawiska z trzech wybranych środowisk językowych:

- w wydaniu dotyczącym języka użytkowników Internetu:
•skrótowość i hasłowość języka,
•wysoki poziom tolerancji wobec błędów ortograficznych i interpunkcyjnych,
•anonimowość (używanie nicków, niechęć do posługiwania się własnym nazwiskiem),
•poczta elektroniczna jako konkurencja i alternatywa dla kontaktów osobistych i telefonicznych,
•agresja i wulgaryzacja języka,
•trudności ze stosowaniem w korespondencji elektronicznej tradycyjnych form grzecznościowych i zasad savoir vivre’u,
•upowszechnianie się w polszczyźnie ogólnej wielu zwrotów z terminologii internetowej i komputerowej typu: lubię to, zresetować się, real, game over itp.,
•szerokie stosowanie niewerbalnych form przekazu – emotikonów, zdjęć i grafiki, filmików itp.

- w wydaniu dotyczącym języka ludzi biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem reklamy i marketingu:
•ekspansja słownictwa ekonomicznego i marketingowego – np. mieć wysokie notowania, dobrze „stargetowany” program polityczny, popyt na blondynki,
•mocne ugruntowanie cech charakterystycznych języka reklamy (dynamika, sztuczna poprawność, sztuczny optymizm, egzaltacja, dziwaczne innowacje językowe itp.) i ich wpływ na język odbiorców,
•udział w naszej mowie potocznej zwrotów i haseł reklamowych typu: jesteś tego warta, prawie jak..., wiodący na rynku,
•wpływ wyuczonych, sztucznych form zachowania się telemarketerów i doradców handlowych na nasze pojęcie o kulturze wysławiania się,
•nadużywanie żargonu korporacyjnego lub branżowego i problemy z komunikacją zewnętrzną (np. używanie w ogłoszeniach o pracę zwrotów typu: specjalista FCMG, key account, firma branży IT),

Uwaga! Wydanie to zostanie zrealizowane z nadzwyczajną ostrożnością. Autorzy i uczestnicy będą unikać nazw podmiotów gospodarczych i produktów rynkowych. Nie będzie też w audycji cytatów ani fragmentów reklam.

- w wydaniu dotyczącym języka duchownych/osób związanych z życiem religijnym:
•zmiany w ocenie wpływu autorytetu językowego księży dawniej i dziś,
•stosowanie praktyczne wytycznych dzisiejszej homiletyki – problem jej zachowawczości,
•powiększanie się różnicy między językiem Biblii a współczesną polszczyzną i związane z tym obniżanie się skuteczności komunikacji z młodzieżą,
•kłopoty wiernych ze stosowaniem staromodnych zwrotów w kontaktach z hierarchami (np. z użyciem słowa ksiądz w wołaczu),
•perspektywy unowocześnienia języka Kościoła w kontekście wizerunku papieża Franciszka, przykładem służyć może jego słynne Buona sera!
•kuriozalne próby zastosowania w liturgii języka potocznego lub slangu (np. rap i hip-hop w pieśniach religijnych)

- w wydaniu dotyczącym języka osób wykonujących zawody prawnicze:
•hermetyczność i złożoność tekstów sądowych i prawniczych
•wpływ zmian w prawodawstwie na styl aktów prawnych
•„litera” prawa i „duch” prawa jako czynniki wzajemnie „znoszące się” w przekazie tekstów prawniczych
•rola mediów w „przekładaniu” języka prawa i sądownictwa na zrozumiałe dla odbiorców treści
•praktyka retoryczna i erystyczna wykonujących zawody prawnicze i sądownicze w zderzeniu z językiem potocznym i jego szanse w tej konfrontacji

- w wydaniu dotyczącym języka nauczycieli:
•zmienność oceny autorytetu językowego nauczycieli dawniej i dziś,
•postępujące rozproszenie autorytetów językowych – konkurencja ze strony dziennikarzy, aktorów, polityków, celebrytów i in.,
•hiperpoprawność językowa nauczycieli nauczania początkowego,
•brak poprawności językowej wielu nauczycieli klas starszych,
•kuriozalne próby nauczycieli nawiązania lepszych relacji z uczniami poprzez stosowanie slangu młodzieżowego,
•obniżanie autorytetu nauczycieli przez rodziców oraz występowanie problemu braku spójności wzorców językowych nauczycieli i rodziców,
•występowanie problemów z wyrobieniem u młodych ludzi wrażliwości na piękno polszczyzny i postawy szacunku wobec niej.

We wszystkich wydaniach audycji zaakcentowane zostaną regionalne aspekty omawianych zagadnień. Autorzy audycji starać się będą o jak najpełniejszą reprezentatywność uczestników programu dla całego Pomorza. Do udziału zaproszeni zostaną nie tylko mieszkańcy Trójmiasta, lecz także mniejszych miejscowości, przykładowo: Słupska, miast powiatowych jak Kościerzyna i gmin wiejskich, jak Skarszewy. Poza Trójmiastem zrealizowanych zostanie też część reportaży - materiałów filmowych do poszczególnych wydań audycji. Do udziału w wydaniu poświęconym językowi środowisk religijnych zaproszeni zostaną duchowni różnych denominacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki