Chodzi głównie o poprawę bezpieczeństwa, ale też o swobodniejszą żeglugę dużych jednostek, żeby nie stało się u nas to, co niedawno wydarzyło się w rejonie portu Hamburg - gdzie na początku lutego uwięziony został na mieliźnie superkontenerowiec.
Żeby podobne sytuacje nie zdarzały się na Zatoce Gdańskiej, postanowiono ją pogłębić - w miejscu gdzie duże statki zbliżają się do Portu Północnego.
- To potężne przedsięwzięcie, planowane przez Urząd Morski - informuje dyrektor Monika Wszeborowska, dyrektor Biura Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Obejmie poszerzenie i pogłębienie dotychczasowego toru podejściowego do głębokowodnej części portu, stworzenie nowego toru wodnego, obrotnicy oraz modernizację układu falochronów osłonowych Portu Północnego.
Wartość całej inwestycji szacowana jest na około 800 mln złotych, stąd koniecznym będzie dofinansowanie unijne.
- Dla Portu Gdańsk przedsięwzięcie to ma niebagatelne znaczenie - wyjasnia dyrektor Wszeborowska. - Jak wielokrotnie zaznaczaliśmy, w przyjętej strategii rozwoju portu do roku 2027 prognozujemy nawet trzykrotny wzrost przeładunków w naszym porcie. Zważywszy na potencjał rozwojowy tzw. Portu Wewnętrznego i Zewnętrznego, przyjąć można, że prognozowane wzrosty dotyczyć będą w zasadniczej mierze głębokowodnej części Portu Gdańsk. Co za tym idzie, wzmożone przeładunki generować będą dodatkowy ruch statków w porcie. Dzisiejszy wolumen obsługiwanych towarów przez takie terminale jak DCT, Bazę Paliw Płynnych, Terminal Ładunków Masowych Suchych wygenerował dla przykładu w roku 2015 aż 823 zawinięcia potężnych statków. Dzięki tej inwestycji docelowo możliwym będzie kierowanie statków zmierzających do Portu Zewnętrznego po dwóch niezależnych torach, bezkolizyjne jednoczesne wchodzenia i wychodzenie dwóch jednostek. Niebagatelne znaczenie ma tu także fakt, że do Portu Zewnętrznego zawijają w dużej mierze tankowce z ładunkami niebezpiecznymi. Za kilka miesięcy oddane zostanie do użytku drugie nabrzeże w ramach terminalu kontenerowego DCT, co podwoi dotychczasową zdolność przeładunkową terminalu.
W chwili obecnej trwają prace rozruchowe na zakończonej niedawno budowie pierwszego etapu Terminalu Naftowego PERN, którego działalność za chwilę będzie generować dodatkowy ruch tankowców. W roku ubiegłym ZMPG SA podpisał umowę długoterminowej dzierżawy z OT Logistics pod budowę nowego głębokowodnego terminalu masowego m.in. do obsługi ładunków agro. Coraz większe przeładunki z roku na rok generowane są także przez Terminal Ładunków Masowych Suchych. Jeszcze w tym roku ostatecznie uruchomione zostaną dwa tory kolejowe na nowym moście kolejowym nad Martwą Wisłą, co również jest odpowiedzią na przewidywany wzmożony ruch kolejowy w głębokowodnej części portujak i wodnej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?