Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podróże po Polsce. PolskiBus: tanio i z Gdańska w wielu kierunkach [CENY, LINIE]

Maciej Pietrzak
PolskiBus z powodzeniem konkuruje z PKP. Oferuje tanie połączenia i praktycznie co roku większą ofertę
PolskiBus z powodzeniem konkuruje z PKP. Oferuje tanie połączenia i praktycznie co roku większą ofertę Mikołaj Suchan
PolskiBus - lider rynku przewozów autokarowych szybko się rozwija, mimo że podróże czerwonymi pojazdami mają niemal tylu przeciwników co i fanów.

Do 21 miast w Polsce i 8 za granicą dotrzemy obecnie bezpośrednio z Gdańska czerwonymi autokarami przewoźnika PolskiBus. Przedsiębiorstwo, które weszło na krajowy rynek w czerwcu 2011 roku, rozwija się dynamicznie i niemal co roku oferuje pasażerom z Pomorza paletę nowych kierunków. Dotychczas PolskiBus przewiózł już w sumie ponad 16 milionów pasażerów.

Dojedziemy w miejsca gdzie nie dociera pociąg

Jeśli chodzi o połączenia krajowe, to firma konkuruje z pociągami przede wszystkim bezpośrednim dojazdem do miast, do których koleją z Pomorza bezpośrednio nie dotrzemy (np. Rzeszów), cenami biletów, a w niektórych przypadkach także czasami przejazdu. Bartoszyce, Bydgoszcz, Częstochowa, Elbląg, Frombork, Katowice, Kętrzyn, Kraków, Leszno, Łódź, Lublin, Mława, Ostróda, Poznań, Puławy, Rzeszów, Toruń, Warszawa, Węgorzewo, Wrocław i Zakopane - to lista miast docelowych, do których obecnie dojedziemy z Gdańska. W porównaniu z koleją bardzo bogata jest także oferta podróży zagranicznych. Ze stolicy Pomorza autokary docierają do Berlina, Brna, Pragi, Kowna, Wilna, Mariampola, Budapesztu i Wiednia.

Najnowsze, zainaugurowane wiosną 2016 roku, jest połączenie właśnie do stolicy Austrii i Brna. Linia ta atrakcyjna jest szczególnie dla miłośników weekendowych wycieczek - w piątek docieramy do Wiednia z samego rana, a wyjazd jest zaplanowany w niedzielę późnym wieczorem. - Kocham Pragę, byłem w niej już wielokrotnie i zawsze wybieram podróż autokarem. Dobra książka, słuchawki czy komputer i podróż wcale się nie dłuży. Postoje pozwalają rozprostować nogi, o dużo niższym koszcie biletów względem podróży samochodem czy samolotem nie wspominając - mówi pan Arkadiusz z Gdańska.

Czytaj również: Ferie 2017. Na narty czy pod palmę? Warto polować na last minute [CENY]

Z udogodnieniami, ale nie dla wszystkich wygodnie

Do sierpnia 2014 roku wszystkie połączenia obsługiwały autokary Altano (70 miejsc dla pasażerów) oraz dwupokładowe TD 927 Astromega (z 89 miejscami) belgijskiej marki Van Hool. Potem do czerwonej floty dołączyły autokary Plaxton Elite na podwoziu Volvo B11R, posiadające 75 miejsc dla pasażerów. W sumie przewoźnik posiada 144 pojazdy. Na pokładzie każdego z nich pasażerowie mają dostęp do bezpłatnego internetu i gniazdek elektrycznych, znajdujących się pod każdym siedzeniem. Autokary są klimatyzowane i posiadają udogodnienia dla pasażerów z niepełnosprawnościami, toalety i regulowane fotele.

Przeciwnicy podróży autokarowych poza czasem jazdy (do Wiednia np. 17 godzin, do Pragi 12 i pół godziny) na minus wskazują przede wszystkim ilość miejsca w pojeździe.

- Rozumiem, że jak ktoś ma maksymalnie 170-kilka cm wzrostu, to siedzenia w autokarze mogą mu nie przeszkadzać. Dla wyższych pasażerów, do których się zaliczam, szczególnie mała ilość miejsca na nogi to jednak udręka. Wybrałem się PB raz do Berlina i więcej nie zamierzam - uważa z kolei pan Mikołaj.

Czytaj też: Zimowy rozkład lotów z lotniska Gdańsk Rębiechowo. Nowa siatka połączeń ucieszy nie tylko narciarzy [MAPA]

Można „upolować” bilety za kilka złotych.

Wszelkie potencjalne niedogodności łagodzą jednak względy cenowe. Sprzedaż biletów funkcjonuje na zasadzie first minute, co oznacza, że im bardziej odległy termin i im mniej pasażerów zarezerwowało bilet na dany kurs, tym tańszy jest bilet. W porównaniu z PKP, o samolotach nawet nie wspominając, są to oferty bardzo atrakcyjne.

Zakup biletów odbywa się przede wszystkim przez Internet, ale jest możliwy także w stacjonarnych punktach sprzedaży. Poza Polską dwa z nich funkcjonują np. w Pradze a po jednym w Grodnie i Mińsku.

Symulacje cen

Poniżej prezentujemy zestawienia cen na przykładowe połączenia krajowe i zagraniczne w obie strony (stan na 9.01)

  • Gdańsk-Toruń
    Ceny biletów kształtują się w przedziale od 33 do ok. 50 zł. Czas przejazdu to 2 godz. i 20 min.
  • Gdańsk-Łódź
    Bilety w cenach od 50 do 60 zł. Czas przejazdu to natomiast 5 godz. i 15 min.
  • Gdańsk-Rzeszów
    Bilety: 60 do 70 zł. Czas przejazdu: 12,5 godz.
  • Gdańsk-Ostróda
    Bilety: 8-20 zł. Czas przejazdu: 2 godz. i 5 min.
  • Gdańsk-Katowice
    Bilety: 60-70 zł. Czas przejazdu: 8 godz. i 40 min.
  • Gdańsk-Częstochowa
    Bilety: 70 zł. Czas przejazdu: 7 godz. i 15 min.
  • Gdańsk-Budapeszt
    Bilety w obie strony można obecnie dostać od 130 zł. Podróż jest jednak długa. Z Gdańska autokar odjeżdża w południe. O godz. 22 dojeżdża do Małopolskiego Dworca Autobusowego w Krakowie, gdzie po 50 minutach następuje przesiadka. Do stolicy Węgier dojeżdżamy ok. 6 rano.
  • Gdańsk-Kowno
    Ceny biletów w obie strony zaczynają się od ok. 200 zł. Podróż trwa równe 9 godzin. Odjazdy z gdańskiego dworca PKS odbywają się o godz. 19.

Sprawdź też: Czym z Pomorza dojechać do największych polskich miast [PORADNIK]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki