20 km drogi ekspresowej, trzy węzły drogowe i rozbudowę fragmentu istniejącej Obwodnicy Trójmiasta przewiduje podpisana dziś umowa na realizację drogi ekspresowej S6 z Szemudu do Gdyni. Droga ma być gotowa w wakacje 2021 r.
- Umowę, w obecności wiceministra Marka Chodkiewicza i wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha i parlamentarzystów pomorskich, podpisał dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Radosław Kantak i jego zastępca, Ryszard Wasiołek, a ze strony wykonawcy, Marek Sobiecki z firmy Polaqua - informuje Jan Krynicki z GDDKiA.
Jak dowiadujemy się od urzędników, wykonawca inwestycji, firma Polaqua będzie miała 34 miesiące (bez okresów zimowych – od 15 grudnia do 15 marca) na zaprojektowanie i wybudowanie trasy, za co otrzyma nieco ponad 817 mln zł.
- Przez najbliższe 1,5 roku zostanie przygotowany projekt budowlany i wykonawczy. Wówczas będzie można złożyć do wojewody pomorskiego wniosek o wydanie decyzji zgody na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). Po jego otrzymaniu wykonawca będzie mógł rozpocząć prace budowlane. Droga powinna być gotowa na przełomie lipca i sierpnia 2021 r. - stwierdza Jan Krynicki.
Jak przebiegać będzie trasa S6 Szemud - Gdynia?
Z informacji, które otrzymaliśmy, wynika, że trasa połączy Szemud z istniejącą S6 Obwodnicą Trójmiasta na węźle Gdynia Wielki Kack. Powstanie łącznie 20 kilometrów drogi ekspresowej wraz z trzema węzłami: mniejszym w Koleczkowie i dwoma dużymi, zespolonymi w Chwaszczynie oraz Gdyni Wielkim Kacku.
- Trasa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny, a na odcinku Chwaszczyno – Gdynia Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia Wielki Kack ─ ze względu na natężenia ruchu ─ będą to po trzy pasy na długości ok. 2,9 km - wskazują przedstawiciele GDDKiA
Na tym odcinku S6 przewidziano budowę 37 obiektów inżynierskich, w tym: mostu, estakady, 22 wiaduktów, 2 przejść podziemnych i kładki dla pieszych.
Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości, pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego jeszcze ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.
- Realizacja trasy to nie tylko drogi, ale i m.in. przejazdy oraz wjazdy awaryjne, systemu odwodnienia drogi, budowa i przebudowa sieci energetycznych, wodociągowych, gazowych, ciepłowniczych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, a także przebudowa fragmentu trakcji trolejbusowej w Gdyni - wylicza Jan Krynicki.
Co istotne, ochronie środowiska będzie służyło 28 różnej wielkości przejść dla zwierząt, w tym jedno górne dla zwierząt dużych (w pobliżu Szemudu). - Ponadto zostaną zbudowane urządzenia do podczyszczania wód opadowych, a przed hałasem zabezpieczą ekrany akustyczne o łącznej długości 11,88 km - podkreśla Jan Krynicki.
Kolejne odcinki trasy S6
To jeden z trzech odcinków przyszłej S6. W trakcie postępowania przetargowego są jeszcze dwa kolejne: z Bożegopola do Luzina (z węzłem) i z Luzina (bez węzła) do Szemudu (z węzłem).
Droga ekspresowa S6 tzw. Trasa Kaszubska
Przedstawiciele GDDKiA informują, że podstawowym celem budowy drogi ekspresowej S6 jest stworzenie bezpiecznego i sprawnego połączenia Aglomeracji Trójmiasta ze Szczecinem, przebiegającego z zachodu na wschód, równolegle do wybrzeża Bałtyku.
Odcinek między Szemudem a Gdynią będzie stanowił jej ważny fragment ze względu na długość, liczbę węzłów i skrzyżowanie z istniejącą Obwodnicą Trójmiasta.
- Dzięki budowie drogi ekspresowej uzyska się poprawę płynności ruchu, skrócenie czasu przejazdu, odciążenie układu dróg i ulic lokalnych, poprawę stanu bezpieczeństwa w sieci dróg krajowych oraz zmniejszenie uciążliwości ruchu drogowego dla otoczenia - mówi Jan Krynicki.
Wszystko na temat budowy Trasy Kaszubskiej
Po zrealizowaniu projektowanej inwestycji osiągnięte zostaną następujące korzyści:
- stworzenie wygodnego i bezpiecznego ciągu komunikacyjnego,
- odciążenie z ruchu samochodowego miejscowości leżących przy drodze krajowej nr 6, szczególnie: Wejherowa, Redy, Rumii,
- ułatwienie tranzytu dla ruchu turystycznego,
- wzrost bezpieczeństwa ruchu poprzez obniżenie liczby i stopnia ciężkości wypadków,
- poprawę przepustowości drogi i swobody ruchu,
- zmniejszenie szkodliwego oddziaływania drogi na środowisko naturalne,
- rozwój regionu poprzez polepszenie poziomu obsługi transportowej.
POLECAMY POMORSKIE MOTOFAKTY.PL:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?