Podejrzewasz u siebie COVID-19 i potrzebujesz pilnej konsultacji? Zgłoś się na teleporadę

Piotr Kallalas
Piotr Kallalas
123 rf
Przedstawiciele sektora opieki zdrowotnej apelują o rozważne korzystanie z pomocy placówek medycznych. Osoby z symptomami COVID-19 powinny zgłaszać się telefonicznie do służb sanitarnych bądź bezpośrednio do placówek zakaźnych, a nie narażać pracowników oddziałów ratunkowych. Tymczasem, resort zdrowia uruchamia specjalne narzędzie teleopieki, dzięki któremu, w razie wątpliwości związanych z podejrzeniem koronawirusem, skontaktujemy się od razu z lekarzem lub pielęgniarką.

W poniedziałek 20 kwietnia wszedł w życie pierwszy etap odmrażania restrykcji nałożonych przez rząd w związku z epidemią koronawirusa. Zostały otwarte parki, lasy i plaże, co ma poprawić nieco nasze zdrowie psychiczne. Sytuacja rozwija się dynamicznie, jednak biorąc pod uwagę, że w niedzielę odnotowano w Polsce rekordową liczbę nowych zakażeń, nie należy się jeszcze przesadnie cieszyć.

W nowej rzeczywistości próbują radzić sobie placówki opieki medycznej, które nie zajmują się tematem koronawirusa. Polacy niestety nie chorują mniej, a obecnie niemal wszystkie przychodnie i szpitale działają w ograniczonym zakresie lub w trybie teleopieki.

Nie można zapominać, że poza pacjentami zarażonymi koronawirusem są jeszcze miliony chorych przewlekle, którzy wymagają stałej opieki medycznej oraz pacjenci wymagający pomocy z powodu nowych zachorowań na inne choroby. Dzięki temu, że mamy całkiem sprawnie działające e-recepty i eZLA możemy jako podstawowa opieka zdrowotna cały czas się nimi zajmować nie ryzykując zamknięcia poradni przez sanepid z powodu jednego pacjenta, który nawet nieświadomie zarazi personel

– powiedział Jacek Krajewski, prezes Porozumienia Zielonogórskiego

Dodatkowym zagrożeniem są pacjenci, którzy z dolegliwościami sugerującymi infekcje górnych dróg oddechowych, stawiają się w Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych lub próbują dostać się do przychodni POZ. Niestety, także na Pomorzu, nie są to przypadki odosobnione.

Zdarza się, że pacjenci usilnie starają się dostać na wizytę i nie zwracają uwagi na ryzyko zakażenia. Tak było w przypadku pacjentki, która dopiero na końcu rozmowy telefonicznej dała znać o fakcie przebywania w kwarantannie. Innym razem pacjent nie wspomniał, że mógł mieć kontakt z osobą zakażoną

- poinformowała jedna z pielęgniarek pracujących w sopockiej przychodni.

Przychodnie i Oddziały Ratunkowe siłą rzeczy przejmują część opieki medycznej, która powinna być realizowana w postaci przyjęć planowych. Po wykryciu zagrożenia epidemicznego w placówce, często wszyscy specjaliści muszą być poddani kwarantannie. Tak było pod koniec marca w NZOZ Bukowa w powiecie wejherowskim, gdzie cały personel został wysłany na izolację po potwierdzeniu pozytywnego wyniku testu na koronawirusa u jednego z pracowników. Pomimo apeli o rozwagę i stosowanie się do wytycznych służb sanitarnych, podejrzenie infekcji koronawirusem u pacjenta już kilkukrotnie sparaliżowało pracę gdyńskich szpitali.

Jeśli podejrzewasz u siebie koronawirusa – nie jedź do zwykłego szpitala na SOR! W ten sposób możesz narazić innych na zakażenie. W przypadku konieczności hospitalizacji, należy udać się własnym środkiem transportu do szpitala z oddziałem zakaźnym lub oddziałem obserwacyjno-zakaźnym, gdzie lekarze określą dalszy tryb postępowania medycznego. Pod żadnym pozorem nie można korzystać ze środków komunikacji publicznej czy taksówek

- informuje Weronika Rozbicka z Urzędu Miasta Gdyni.

Pamiętajmy, po pojawieniu się chorego, który uskarża się na symptomy zbliżone do COVID-19, zawsze są wdrażane procedury, które czasowo wstrzymują pracę personelu medycznego.
OTO NUMERY TELEFONÓW DO WSZYSTKICH PRZYCHODNI NA POMORZU:

Przychodnie wprowadzają teleporady w zwiazku z koronawirusem...

Dodatkowo w czasie epidemii Ministerstwo Zdrowia uruchomiło specjalną platformę teleopieki umożliwiającą zdalny kontakt z lekarzem lub pielęgniarką. Idea tego połączenia została opracowana z myślą o sytuacjach, w których mamy problem z dostaniem się do naszego lekarza rodzinnego.

Teleporada jest usługą przygotowaną z myślą o pacjentach, którzy podejrzewają obecność koronawirusa SARS-CoV-2 w swoim organizmie. Mogą oni w prosty sposób umówić się na teleporadę lekarską lub pielęgniarską w formie wideorozmowy lub telekonsultacji. Podczas konsultacji pacjent może otrzymać e-receptę bądź e-zwolnienie

- poinformowali przedstawiciele resortu zdrowia.

To nieco inne rozwiązanie od infolinii NFZ, która ma charakter jedynie informacyjny. Tutaj mamy kontakt z lekarzem posiadającym realne możliwości pomocy. Wideopołączenie jest dedykowane również pacjentom przebywającym w kwarantannie, których stan zdrowia uległ pogorszeniu.

Botoks 2.0? Naukowcy potwierdzają

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie