Poczta zbuduje Centralny Hub Logistyczny by sprawniej dostarczać nasze zakupy przez Internet

Zbigniew Biskupski AIPZaktualizowano 
W ubiegłym roku Poczta Polska dostarczyła ponad 65 mln paczek. Liczba przesyłek rośnie coraz szybciej bo i coraz chętniej robimy zakupy w sklepach internetowych, zlecając wysyłkę przez firmę kurierską lub pocztę. Dlatego między innymi Poczta Polska zainwestuje blisko miliard złotych w nową architekturę sieci logistycznej, aby sprostać wyzwaniu sprawnej obsługi coraz większej ilości przesyłek.

Kluczowe będzie utworzenie Centralnego Hubu Logistycznego - gigantycznej sortowni do obsługi krajowego i międzynarodowego eCommerce, w tym rozwijającej się współpracy Poczty z Chinami.

Decyzja Poczty Polskiej o przeznaczeniu 1 mld zł na inwestycje w infrastrukturę została podyktowana rosnącą popularnością handlu eCommerce a w konsekwencji dynamicznym rozwojem rynku KEP, czyli przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych.

W 2016 r. Poczta dostarczyła ponad 65 mln paczek - w ciągu pięciu lat prognozowany jest wzrost ich wolumenu aż do 110 mln sztuk rocznie. Równolegle maleć będzie ilość tradycyjnych listów z 1,87 mld w ubiegłym roku do 1,5 mld w 2021 r. Zainteresowanie korespondencją listową może spaść jeszcze bardziej w wyniku wdrożenia systemu cyfrowej administracji.

- Chcemy, aby Poczta Polska była firmą o zasięgu międzynarodowym, operatorem logistycznym koordynującym handel między Chinami i innymi państwami Azji a Europą. Wizja rozwoju Poczty jest na bieżąco koordynowana z planami rozbudowy infrastruktury kraju. Zależy nam, aby Centralny Port Komunikacyjny i Centralny Hub Logistyczny Poczty Polskiej były dobrze skomunikowane i wspólnie przynosiły zyski  – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Tomasz Bolt/Polska Press

Plan organizacji nowej infrastruktury pocztowej zakłada obniżenie kosztu świadczenia usług, zagwarantowanie realizacji zadań wynikających z roli pocztowego operatora wyznaczonego, konkurencyjność rynkową Poczty oraz maksymalne wykorzystanie obecnych zasobów organizacji.

Dla sklepów internetowych wymierną korzyścią z wprowadzonych zmian będzie możliwość późniejszego przyjmowania zamówień od klientów, np. po godz. 15.00 z zachowaniem terminu doręczenia kolejnego dnia, a w przypadku przesyłek ekspresowych dla klientów instytucjonalnych nawet przed godz. 8.00.

- Poczta Polska wybrała drogę dynamicznego rozwoju. Zawarliśmy umowę o współpracy z Pocztą Chińską dotyczącą przewozu towarów na tzw. Nowym Jedwabnym Szlaku, podpisaliśmy też memorandum z Pocztą Kazachstanu i współpracujemy z partnerami w ramach Grupy Wyszehradzkiej. Decyzja o transformacji sieci logistycznej i budowie centralnego hubu ma znaczenie strategiczne. Bez znacznych inwestycji w infrastrukturę logistyczną w ciągu najbliższych lat sieć Poczty uległaby przeciążeniu, a czas dostawy przesyłek musiałby się wydłużyć – ocenia Prezes Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski.

Ważnym aspektem wprowadzanych zmian jest troska o poprawę warunków pracy dla blisko 80 tys. pocztowców.

Inwestycje w zakup sorterów, wózków widłowych, skanerów przełożą się na usprawnienie procesów i zmniejszenie obciążenia pracą fizyczną.

Sortery będą zaprogramowane w taki sposób, aby układać przesyłki zgodnie z trasą marszu listonoszy. Nowe punkty logistyczne  zostaną usytuowane możliwie blisko obecnych lokalizacji, aby ułatwić pracownikom dojazd. Pomimo spadku wolumenu listów i automatyzacji wielu czynności wykonywanych dotąd ręcznie Poczta nie będzie zwalniać, ale zatrudniać, zwłaszcza na stanowiskach listonoszy paczkowych i kurierów.

Rozbudowie elementów infrastruktury towarzyszyć będą inwestycje w rozwiązania informatyczne i flotę pojazdów z alternatywnymi  źródłami napędu, w tym testy samochodów elektrycznych. Trwa wdrożenie czterech nowych systemów IT, w tym jednego do optymalizacji procesów logistycznych, rozbudowywane są też aplikacje do cyfrowego zarządzania przesyłkami – Elektroniczny Nadawca i Mobilny Listonosz. Zgodnie z założeniami Strategii Rozwoju powyższe inwestycje mają się przełożyć na wzrost przychodów, podniesienie jakości usług oraz podwyżki płac i zwiększenie zatrudnienia.

polecane: FLESZ: Umacnia się rynek pracownika. Oto zawody najbardziej pożądane.

Wideo

Materiał oryginalny: Poczta zbuduje Centralny Hub Logistyczny by sprawniej dostarczać nasze zakupy przez Internet - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
b
bloger

panie redaktorze ,co to jest hub?

zgłoś
M
MJ

A może najpierw podnieść pensje listonoszy żeby te paczki miał kto wogóle roznosić.

zgłoś
M
Maniek

Wroclawia musiała sporo bo ostatnio kilka artykułów dziennie tylko jej poświęcone.

zgłoś
M
Maja

Napiszcie że tekst sponsorowany, to nikt nie będzie miał złudzeń co do tego portalu

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3