Aż 90 proc. konsumentów - jak wynika z najnowszych badań - kompletowanie wyprawki szkolnej zostawia na ostatnią chwilę. Prawie połowa z nich na zakupy wybiera się dopiero w ostatnim tygodniu sierpnia, licząc na większe promocje. Walka o lepsze ceny rozegra się najprawdopodobniej między hipermarketami i dyskontami.
Tylko 9 proc. ankietowanych kupno wyprawki szkolnej ma już za sobą - wynika z danych zebranych przez Hiper-Com Poland i Grupę Mobilną Qpony-Blix. Zdecydowana większość na sprawunki wybierze się dopiero w ciągu najbliższych kilku dni.
- To jest okazjonalny zakup, który od lat mobilizuje cały handel. Niektórzy pracownicy bywają poddawani szkoleniom pod kątem doradztwa w za-kresie produktów szkolnych. Klienci są więc pewni, że nie muszą specjalnie zabiegać o towar, który czeka niemal w każdym sklepie. To przejaw zaufania do rynku - komentuje dr Andrzej Faliński, ekspert ds. handlu i rynku detalicznego.
Co ciekawe, zakupy konsumenci planują robić nie w jednym, a nawet w trzech-czterech różnych placówkach. Najbardziej popularne będą hi-permarkety (zamierza się do nich wybrać 39 procent badanych), dyskonty (które odwiedzi 27 proc. konsumentów) i hurtownie (wybierze je 13 proc. ankietowanych).
Już w zeszłym roku widoczny był efekt 500 plus. W br. możliwości zakupowe polskich rodzin jeszcze bardziej wzrosły
- Kryteria wyboru akcesoriów szkolnych mogą być roz-maite w zależności od rodzaju produktu i wieku ucznia. Czasem wystarczającym argumentem jest atrakcyjna cena, ale np. w przypadku plecaków ważniejsze może być bezpieczeństwo. Trzeba też dodać, że w jednym sklepie nie zawsze udaje się skomponować całą wyprawkę, odpowiadającą oczekiwaniom rodzica i dziec-ka. Dlatego konsumenci od-wiedzają kilka placówek, czasem pod wpływem impulsu lub przy okazji innych za-kupów - zauważa Elżbieta Szarejko z Centrum Monitorowania Rynku.
Specjaliści przyznają też, że na przełomie sierpnia i września większość sieci handlowych oferuje artykuły szkolne w najlepszych cenach.
- Okres zakupów przyborów szkolnych występuje se-zonowo. Zarówno producenci, jak i sprzedawcy zdają sobie sprawę z tego, że jeśli nie pozbędą się tego typu towarów najpóźniej z początkiem września, to będą zmuszeni ponosić koszty składowania ich przez kolejny rok. To skutkuje najkorzystniejszymi promocjami - przyznaje Justyna Lewandowska z Hiper-Com Poland.
Ale, jak się okazuje, konsumenci będą w tym roku patrzeć nie tylko na atrakcyjne ceny. O wyborze konkretnych produktów w znacznej mierze zdecyduje również ich jakość - jest ona ważna aż dla 36 proc. ankietowanych. Konsumenci będą też zwracać uwagę na rabaty (19 proc.) i wygląd artykułów (14 proc.).
Z jednej strony klienci oczekują więc dobrego gatunku, a z drugiej obniżek. Dr Faliński uważa, że te wymagania się nie wykluczają. Polacy chcą kupić dużo funkcjonalnych i estetycznych produktów za jak najmniej pieniędzy. - Programy socjalne widocznie podniosły poziom zamożności społeczeństwa. Wiele rodzin może teraz wydać więcej pieniędzy na wyprawkę dla dziec-ka. Jednak dla części klientów, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, głównym czynnikiem warunkującym zakup danego artykułu wciąż będzie cena. Polacy z założenia są oszczędni, ale coraz bardziej stawiają na jakość, bo lepsze gatunkowo produkty dłużej im służą. I to właśnie się opłaca - podkreśla Justyna Lewandowska.
Na poprawę sytuacji finansowej polskich rodzin wpływ mają w ostatnim czasie - jak wskazują dalej eksperci - nie tylko programy socjalne. Przyczynia się do tego również wzrost pensji i poprawa dostępności pracy.
W ciągu pięciu lat minimalne wynagrodzenie wzrosło o ponad 35 proc., a średnie o przeszło 30 proc. Więcej środków do dyspozycji oznacza zmianę preferencji klientów.
- Już w zeszłym roku widoczny był efekt 500 plus. W br. możliwości zakupowe polskich rodzin jeszcze bardziej wzrosły wraz z wynagrodzeniami rodziców i emeryturami dziadków. Spodziewam się, że tym razem sieci handlowe odnotują zdecydowanie większe zyski niż w poprzednich latach - przewiduje dr Faliński.
POLECAMY w SERWISIE DZIENNIKBALTYCKI.PL:
- Kalendarz niedziel handlowych w 2019 roku. Sprawdź!
- Dyskonty nie będą mogły sprzedawać produktów marek własnych?
- Po raz trzeci padła główna wygrana w "Milionerach"!
- TOP 100 największych firm na Pomorzu [RANKING]
- Tak mieszka Robert Lewandowski [zdjęcia]
- Nauczyciel płakał, jak poprawiał. Zobacz najlepsze teksty uczniów i nauczycieli
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?