Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągi SKM będą jak nowe

Anna Werońska
Kolejki będą modernizowane partiami
Kolejki będą modernizowane partiami SKM
W ciągu najbliższych dwóch miesięcy Szybka Kolej Miejska podpisze umowę na modernizację 21 pociągów. Inwestycja warta prawie 140 mln złotych jest jedną z najważniejszych w prawie 10-letniej historii przewoźnika.

- Po przeprowadzeniu prac będziemy mogli zapewnić znacznie lepszy komfort podróżowania - informuje Marcin Głuszek, dyrektor do spraw marketingu i sprzedaży SKM. - W pociągach pojawią się przyciski do otwierania drzwi, pomosty dla niepełnosprawnych, monitoring, nowoczesna wentylacja i ogrzewanie oraz system audiowizualny informujący o przystankach.

Odnowione pociągi będą bardzo podobne do kursujących od 2009 roku kolejek typu "metro". W niektórych składach zamontowane bowiem zostaną siedzenia wzdłuż okien. SKM nie wprowadzi jednak nowego rozwiązania we wszystkich wagonach, bo - jak się okazuje - zdania pasażerów na temat nowego układu są podzielone.

- Część pasażerów skarżyła się na to rozwiązanie, ostatecznie jednak taka aranżacja na pewno pojawi w części wagonu, w której można będzie przewozić rowery - dodaje Marcin Głuszek.

W nowych pociągach będzie więcej miejsc stojących, a końcowe przedziały służbowe, które zazwyczaj i tak zajmowane są przez podróżujących na gapę lub z piwem w ręku, zostaną zlikwidowane.

O zwycięstwie w przetargu na odnowienie składów zadecydowała wyłącznie cena. Najtańszą ofertę - na 139 milionów złotych - złożyła firma Newag z Nowego Sącza. Przebiła bydgoskie fabryki Pesa o 17 mln zł.

Władze SKM liczyły co prawda na to, że wykonawcy zaproponują niższe stawki i wstępnie planowały przeznaczyć na modernizację 114 mln zł. Teraz podkreślają jednak, że wyższe koszty nie są dużym problemem, a spółka stara się o dodatkowe finansowanie inwestycji.

Nowoczesne pociągi będą gotowe przed Euro 2012. Przewoźnik zapewnia, że modernizacja nie zakłóci pasażerom sprawnej komunikacji, bo będzie odbywała się partiami.

Obecnie podróżnych wozi pięćdziesiąt składów. Dwadzieścia procent z nich jest zmodernizowane, więc po kolejnym remoncie ponad połowa kolejek będzie jak nowa.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście". Oprócz remontu pojazdów, obejmuje też budowę układu sterowania ruchem, linii światłowodowej i stacji Gdańsk Śródmieście, a także remont przystanków kolejowych w Sopocie, Gdańsku Wrzeszczu, Politechnice, Żabiance i w Gdyni Wzgórzu Św. Maksymiliana.

Łączny koszt wszystkich prac to 350 mln zł. Ponad jedna trzecia tej kwoty pochodzi ze środków Unii Europejskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki