Pociągi SKM będą jak nowe

Anna Werońska
Kolejki będą modernizowane partiami
Kolejki będą modernizowane partiami SKM
Udostępnij:
W ciągu najbliższych dwóch miesięcy Szybka Kolej Miejska podpisze umowę na modernizację 21 pociągów. Inwestycja warta prawie 140 mln złotych jest jedną z najważniejszych w prawie 10-letniej historii przewoźnika.

- Po przeprowadzeniu prac będziemy mogli zapewnić znacznie lepszy komfort podróżowania - informuje Marcin Głuszek, dyrektor do spraw marketingu i sprzedaży SKM. - W pociągach pojawią się przyciski do otwierania drzwi, pomosty dla niepełnosprawnych, monitoring, nowoczesna wentylacja i ogrzewanie oraz system audiowizualny informujący o przystankach.

Odnowione pociągi będą bardzo podobne do kursujących od 2009 roku kolejek typu "metro". W niektórych składach zamontowane bowiem zostaną siedzenia wzdłuż okien. SKM nie wprowadzi jednak nowego rozwiązania we wszystkich wagonach, bo - jak się okazuje - zdania pasażerów na temat nowego układu są podzielone.

- Część pasażerów skarżyła się na to rozwiązanie, ostatecznie jednak taka aranżacja na pewno pojawi w części wagonu, w której można będzie przewozić rowery - dodaje Marcin Głuszek.

W nowych pociągach będzie więcej miejsc stojących, a końcowe przedziały służbowe, które zazwyczaj i tak zajmowane są przez podróżujących na gapę lub z piwem w ręku, zostaną zlikwidowane.

O zwycięstwie w przetargu na odnowienie składów zadecydowała wyłącznie cena. Najtańszą ofertę - na 139 milionów złotych - złożyła firma Newag z Nowego Sącza. Przebiła bydgoskie fabryki Pesa o 17 mln zł.

Władze SKM liczyły co prawda na to, że wykonawcy zaproponują niższe stawki i wstępnie planowały przeznaczyć na modernizację 114 mln zł. Teraz podkreślają jednak, że wyższe koszty nie są dużym problemem, a spółka stara się o dodatkowe finansowanie inwestycji.

Nowoczesne pociągi będą gotowe przed Euro 2012. Przewoźnik zapewnia, że modernizacja nie zakłóci pasażerom sprawnej komunikacji, bo będzie odbywała się partiami.

Obecnie podróżnych wozi pięćdziesiąt składów. Dwadzieścia procent z nich jest zmodernizowane, więc po kolejnym remoncie ponad połowa kolejek będzie jak nowa.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście". Oprócz remontu pojazdów, obejmuje też budowę układu sterowania ruchem, linii światłowodowej i stacji Gdańsk Śródmieście, a także remont przystanków kolejowych w Sopocie, Gdańsku Wrzeszczu, Politechnice, Żabiance i w Gdyni Wzgórzu Św. Maksymiliana.

Łączny koszt wszystkich prac to 350 mln zł. Ponad jedna trzecia tej kwoty pochodzi ze środków Unii Europejskiej.

UE- Zobacz, gdzie ceny poszły najbardziej w górę

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
SKMiak
Drogi krytyku - skład to właśnie pociąg. A skład składa się z wagonów. Więc 21 składów to 21 pociągów MATOLE:))))
M
Maszynistka
Tylko aby pan prezes SKM nie oklejał zespołów trakcyjnych tymi wstrętnymi "reklamami" tak, jak to zrobił już z wieloma zespołami. Potem przed gośćmi musimy się wstydzić, że prezes SKM działa tak jak graficiarze niszcząc wizerunek firmy, którą kieruje.
r
r.
oszukiści.. 21.. ale składów! nie pociągów.. czyli de facto zaledwie 10 pociągów ponieważ u nas SKM jeżdzą po 2 składy. wszędzie tylko cyferki.
Dodaj ogłoszenie