Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po zderzeniu tramwajów w Gdańsku rozpętała się burza. Jaki jest stan taboru i infrastruktury?

Maciej Pietrzak
Piotr Hukało
Burza, jaka głównie w mediach społecznościowych rozgorzała po wtorkowym zderzeniu dwóch tramwajów na skrzyżowaniu ul. Mickiewicza i al. Hallera we Wrzeszczu, skutecznie przykryła szereg innych pozytywnych wydarzeń, które dotyczyły gdańskiej komunikacji miejskiej w tym tygodniu.

Wypadek wyglądał jednak dramatycznie - ucierpiało w nim kilkanaście osób, więc pytania o stan taboru i infrastruktury musiały się pojawić.

Nie da się ukryć, że o ile z autobusami władze Gdańska nie mają raczej poważnych problemów (pod koniec zeszłego roku zakupiono 21 nowych mercedesów, otwierają się nowe linie), to sytuacja dużo gorzej wygląda, jeśli chodzi o tramwaje. Pasażerowie niemal codziennie donoszą o awariach pojazdów czy sieci trakcyjnej. W kwietniu doszło też do dwóch zderzeń tramwajów z ciężarówkami. Czarę goryczy dla wielu gdańszczan przelało jednak wtorkowe zderzenie dwóch tramwajów we Wrzeszczu, które zablokowało ruch na kilku liniach na ponad dwie godziny. 11 osób trafiło do szpitala, odniosły na szczęście tylko lekkie obrażenia.

Zderzenie tramwajów w Gdańsku Wrzeszczu. Dziesięć osób rannych [ZDJĘCIA]

Jedną z dwóch motorniczych strażacy musieli wyciągać z pojazdu rozcinając kabinę. Z gorących relacji świadków wynikało, że zawiniła usterka zwrotnicy, ale na oficjalne ustalenie przyczyny trzeba będzie poczekać kilka dni.

- Sprawę zderzenia bada specjalnie powołana komisja. Przejrzane będą zapisy z monitoringu i przesłuchani zostaną świadkowie - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowa spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Wypadki na skrzyżowaniu al. Hallera i ul. Kościuszki w Gdańsku. Opóźnienia w ruchu [ZDJĘCIA]

Już po wspomnianych zderzeniach z TIR-ami w kwietniu pojawiły się głosy, że liczba sprawnych tramwajów, jakimi dysponuje GAIT niebezpiecznie zaczęła się zbliżać do granicy niezbędnej do normalnej obsługi linii. W rezerwie było wówczas ledwie pięć sprawnych składów. Po tym jak we wtorek z obiegu wypadły kolejne dwa pojazdy, sytuacja zrobiła się jeszcze poważniejsza. Ratunkiem w najbliższym czasie okażą się zmodernizowane starsze, ale niskopodłogowe pojazdy typu NGd99. Pierwszy z nich już ruszył na tory, drugi czeka jeszcze w zajezdni na Strzyży.

Pozostałe z hal poznańskiej firmy Modetrans na gdańskie tory trafią w ciągu dwóch-trzech miesięcy. Tramwaje te wyróżniają się w taborze GAiT inną kolorystyką (biało-niebieską) nawiązującą do czasów Wolnego Miasta.

W tym tygodniu podjęto także decyzje, że odnowione NGd99 zyskają imiona czterech gdańskich księży z tamtego okresu, którzy ponieśli śmierć z rąk hitlerowców - Franciszka Rogaczewskiego, Bronisława Komorowskiego, Mariana Góreckiego i Bruna Binnebesela. Odnowienie czterech NGd99 to jednak tylko kropla w morzu taborowych potrzeb Gdańska. Kluczową sprawą jest bowiem rozstrzygnięcie trwającego, a już raz przełożonego przetargu na zakup 15 fabrycznie nowych tramwajów. Zainteresowane firmy mają czas na składanie ofert jeszcze do 6 czerwca. Jeśli uda się podpisać umowę, to pierwsza partia pięciu nowych pojazdów ma być dostarczona do Gdańska w przeciągu maksymalnie 15 miesięcy.

Trzeba jednak też wspomnieć o przywołanych na początku pozytywach ostatnich dni w gdańskim transporcie publicznym. Tu na pierwszy plan zdecydowanie wysuwa się kwestia otrzymania ponad 40 mln zł unijnego dofinansowania na budowę dwóch nowych węzłów integracyjnych przy przystankach PKM - Rębiechowo i Osowa (we współpracy z gminą Żukowo) oraz rozbudowę istniejących w Gdańsku Głównym i Wrzeszczu.

Więcej: Gdańsk będzie testował autobus bez kierowcy

W ramach inwestycji w Rębiechowie powstać ma m.in. 387 miejsc postojowych dla samochodów, co ma zachęcić do ich pozostawienia i przesiadki na PKM. Rozbudowane zostaną też drogi dojazdowe a z Leźna, Lnisk, Chwaszczyna, Banina i Pępowa poprowadzone zostaną trasy rowerowe do nowego węzła w Rębiechowie. Łącznie powstanie prawie 26 km tras rowerowych. W Osowie natomiast węzeł powstanie w skutek połączenia ulic Barniewickiej i Letniskowej. Przebudowana zostanie tutejsza pętla autobusowa i również powstanie parking dla 40 aut i 100 rowerów.

W Gdańsku Głównym rozbudowa węzła spowoduje przede wszystkim budowę naziemnego przejścia dla pieszych między dworcem a City Forum. Przystanki tramwajowe i autobusowe zyskają nowe wiaty i system informacji pasażerskiej. Tu, ale i we Wrzeszczu powstaną też m.in. kubaturowe parkingi na 500 rowerów, kilkanaście miejsc postojowych dla aut w systemie Kiss&Ride.

Zarówno budowa nowych węzłów jak i modernizacja istniejących odbywać się będzie etapami, ale zakończyć się ma maksymalnie do końca 2020 roku.

Zderzenie tramwajów w Gdańsku

Wideo: Piotr Hukało

Nowe linie autobusowe w Gdańsku
- Mieszkańcy Wzgórza Mickiewicza w końcu doczekali się komunikacji autobusowej w swojej dzielnicy.

W mijającym tygodniu na trasę między Chełmem a Siedlcami przez Wzgórze ruszyły dostosowane do wąskich uliczek osiedla klimatyzowane minibusy linii 195. Każdy pomieści 37 pasażerów i jest wyposażony w część niskopodłogową przy tylnych drzwiach.

- Łatwiejszy dojazd autobusem od poniedziałku mają też pacjenci szpitali w dzielnicy Aniołki.

Wszystko dzięki zmianie trasy linii 115, która dowiezie teraz pasażerów zarówno od Dworca Głównego, jak i tego we Wrzeszczu niemal pod drzwi UCK, Szpitala Zakaźnego czy Centrum Medycyny Inwazyjnej .

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki