Po drugie Wisła: Odnowiono obiekty Bydgoskiego Węzła Wodnego

Jacek SieńskiZaktualizowano 
RZGW Gdańsk
Zakończono realizację projektu „Przebudowa obiektów Bydgoskiego Węzła Wodnego”, obejmującego remonty i modernizację obiektów hydrotechnicznych na skrzyżowaniu szlaku wodnego Brda-Wisła i Międzynarodowej Drogi Wodnej E-70.

W ramach robót budowlanych, ujętych w projekcie, przywrócono sprawność techniczną śluzom Brdyujście i Miejskiej nr 2 oraz jazowi Farnemu.

Inwestorem był Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku, który zarządza bydgoskim węzłem. Prace remontowe dofinansował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy RZGW w Gdańsku, przekazał, że właśnie zakończono gruntowny remont śluzy Miejskiej nr 2 w Bydgoszczy. Tym samym dobiegła końca renowacja najważniejszych budowli wodnych bydgoskiego węzła. Gdy chodzi o śluzę Miejską nr 2, to roboty hydrotechniczne objęły remont i przebudowę jej komory (ścian, dna, głów górnej i dolnej, kanałów obiegowych), muru oporowego w awanporcie dolnym bydgoskiego portu rzecznego oraz tamy rozdzielczej. Ponadto dokonano konserwacji elementów urządzeń mechanicznych śluzy, modernizacji przyłącza energetycznego oraz oświetlenia i zasilania. Wyremontowano też centralną sterownię, osłony mechanizmów napędowych wrót i klap, kanały kablowe oraz zainstalowano system monitoringu. Śluza przeszła już pomyślnie próby techniczne. Koszt jej remontu wyniósł 9 mln zł.

Śluzę Miejską nr 2 zbudowano w 1915 roku razem z nowym odcinkiem kanału Bydgoskiego, który wtedy dostosowano do przepływania nim barek 400-tonowych. Pozwala ona pokonywanie przez statki 3-metrowej różnicy poziomów wody w kanale i na drodze wodnej, wiodącej na Odrę.

W styczniu tego roku przekazano do użytku odnowiony jaz Farny, znajdujący się w centrum Bydgoszczy, pomiędzy rzekami Młynówką a Brdą. Wyremontowano elementy jego żelbetowej konstrukcji, wykonano konserwację antykorozyjną i regenerację zużytych elementów, zamontowano instalacje odmrożeniową zasuw wodnych. Wyremontowano także naruszone umocnienia brzegowe Brdy Młyńskiej. Remont jazu kosztował około 4,5 mln zł.

Jaz Farny służy umożliwianiu przepływania wody z Młynówki do Brdy, przy różnicy poziomów wody powyżej 3,3 m. Zbudowano go w roku 1899, a poprzedni gruntowny remont obiektu przeprowadzono w 1996 roku.

Trzecim wyremontowanym obiektem, stanowiącym fragment Bydgoskiego Węzła Wodnego, jest śluza Brdyujście. Roboty renowacyjne wykonało konsorcjum bydgoskich firm Hydroeko i Hydrokor. Budowlę odkopany, uszczelniono, wymurowano na nowo ściany jej komory oraz odnowiono maszynownię, sterownię centralną, kanały obiegowe, wrota z mechanizmami i kładki robocze. Remont ukończono w październiku 2014 roku, a gdański RZGW dokonał jego odbioru technicznego 24 listopada. Koszt remontu śluzy przekroczył kwotę 7,1 mln zł.

Śluzę Brdyujście uruchomiono w 1879 roku. Zamknięto ją dla statków towarowych w 2002 roku, gdy ich śluzowanie przejęła nowa śluza Czersko Polskie w Bydgoszczy, zbudowana w 1999 roku. Dziś śluza Brdyujście, będąca już zabytkiem hydrotechniki, pełni rolę atrakcyjnego obiektu edukacyjnego i turystycznego, stanowiąc również relikt wodnego dziedzictwa kulturowego.

Bydgoski Węzeł Wodny stanowi istotny fragment europejskich dróg wodnych E-40 i E-70. Ten drugi szlak łączy Antwerpię i Rotterdam, poprzez system kanałów niemieckich, berliński węzeł śródlądowych i drogi wodne północnej Polski, z Kaliningradem i Kłajpedą.

Nasz odcinek trasy E-70 prowadzi z kanału Odra-Havela do śluzy Hohensaten, a potem - Odrą do Kostrzyna, z którego wiedzie Wartą, Notecią, kanałem Bydgoskim na Wisłę i Zalew Wiślany. Bydgoski węzeł rozpoczęli budować Prusacy pod koniec XVIII wieku, równolegle z kanałem Bydgoskim. Jego rozbudowę i modernizowanie kontynuowano do początków ubiegłego stulecia.

W latach 1877-1879 została skanalizowana Brda, powstał port drzewny w Brdyujściu oraz oddano do eksploatacji śluzę Brdyujście i zlikwidowany później stopień Kapuściska, złożony ze śluzy i jazu Iglicowego.

W efekcie kolejnych robót hydrotechnicznych po wodach bydgoskich mogły pływać większe statki z napędem parowym.

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Materiał oryginalny: Po drugie Wisła: Odnowiono obiekty Bydgoskiego Węzła Wodnego - Dziennik Bałtycki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3