Procedury przekazywania lodołamaczy warszawskiego PBW zarządom gospodarki wodnej, podległym Ministerstwu Środowiska, Ministerstwo Skarbu Państwa przeprowadziło od 2013 roku do października tego roku.
Są to statki Żbik, Mors i Foka, typu L-400 (pomocnicze o mocy silników napędowych 400 KM) oraz Lew, Niedźwiedź, Jaguar, Gepard i Bawół typu L-1000 (czołowe o mocy silników napędowych 1000 KM). Większość z nich zbudowano w latach 80. ubiegłego stulecia. Stąd planowane jest zbudowanie nowych statków wiślanych. Zadanie lodołamaczy liniowych i pomocniczych stanowi podążanie za lodołamaczami czołowymi oraz poszerzanie wyłamanej przez nie rynny we frontalnej pokrywie lodowej i rozdrabnianie wtórnych zatorów lodowych tworzonych przez kry. Ustalono, że RZGW w Gdańsku i Warszawie będą eksploatować swoje statki w systemie operatorskim, polegającym na zlecaniu ich obsługiwania firmom zewnętrznym.
- W roku 2012 przejęliśmy z likwidowanego Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Tczewie trzy lodołamacze - przypomina Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. - Były to lodołamacze czołowe Rekin i Tygrys oraz liniowy - Orka. Z Warszawy przypłynął już i bazuje w Gdańsku Przegalinie lodołamacz pomocniczy Żbik. Oczekujemy na drugi lodołamacz, który na razie nie może spłynąć Wisłą, z Warszawy do Gdańska, z powodu utrzymywania się w niej niskiego stanu wody. RZGW w Gdańsku planuje zlecenie zbudowania czterech lodołamaczy, przy wykorzystaniu dofinansowania z Unii Europejskiej, w obecnej perspektywie finansowej 2014- 2020. Mają to być statki przystosowane do żeglugi na Wiśle.
Czytaj więcej: Autostrada Wodna na Wiśle
Urszula Tomoń, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie, przekazała, że 1 października warszawski zarząd przejął 5 lodołamaczy czołowych i 1 liniowy. Ich stan techniczny jest bardzo dobry. Będzie on pokrywał koszty remontów i bazowania statków. Firmy zapewniające załogi lodołamaczy i pracowników zespołu pogotowia technicznego wynajęto na drodze przetargu, na sezon zimowy trwający od 1 grudnia bieżącego roku do 15 marca przyszłego roku.
Statki będą stacjonowały w porcie rzecznym we Włocławku, należącym RZGW w Warszawie. Zgodnie z instrukcją lodołamania, mają one operować na Zbiorniku Włocławek, w zależności od potrzeby i stopnia zalodzenia, od zapory włocławskiej do Wykowa.
Obecnie warszawski zarząd stara się o pozyskanie środków finansowych na realizację projektu „Budowa dwóch lodołamaczy dla potrzeb zimowej osłony przeciwpowodziowej na terenie działania RZGW w Warszawie”. Projekt ten jest wpisany do ustawy budżetowej na lata 2014-2020, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej.
Przekazanie lodołamaczy z warszawskiego PBW zarządom gospodarki wodnej w Gdańsku i Warszawie zwiększy bezpieczeństwo przeciwpowodziowe obszarów nadwiślańskich poprzez przeciwdziałanie powstawaniu zatorów lodowych. Zwłaszcza że RZGW odpowiadają bezpośrednio za to bezpieczeństwo.
Decyzja o przejęciu przez nie lodołamaczy była podyktowana koniecznością zagwarantowania sprawnego przeprowadzania akcji lodołamania w sytuacjach zagrożenia powodziowego na Wiśle. Takie rozwiązanie problemu wykorzystywania statków przeznaczonych do zimowej ochrony terenów nad tą rzeką postulowały m.in. instytucje i organizacje zajmujące się zagadnieniami związanymi z gospodarką wodną. Dotąd RZGW musiały zlecać lodołamanie zewnętrznym spółkom, dysponującym lodołamaczami.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?