Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Warsztaty na wiślanym szlaku

Jacek Sieński
Warsztaty odbędą się na statku płynącym najbardziej zdewastowanym fragmentem rzeki
Warsztaty odbędą się na statku płynącym najbardziej zdewastowanym fragmentem rzeki marek weckwert/gazeta pomorska
Warsztaty terenowe "32 km sześc. wody Wisły! - jak ją zagospodarować" przygotowały wspólnie Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Odbędą się one 5 września na pokładzie statku wycieczkowego "Wanda" płynącego z Nieszawy do Grudziądza.

Udział w warsztatach zapowiedzieli m.in.: Dorota Pyć, wiceminister infrastruktury i rozwoju, oraz Witold Sumisławski, prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.

Stanisław Wroński, pełnomocnik marszałka województwa pomorsko-kujawskiego ds. dróg wodnych, przypomniał, że od roku 2007 bydgoska uczelnia organizowała warsztaty dotyczące dróg wodnych w Polsce. Trzy lata temu uzyskała ona wsparcie marszałka województwa kujawsko-pomorskiego. Doroczne warsztaty stały się międzynarodowymi konferencjami, poświęconymi problemom związanym z wykorzystaniem gospodarczym rzek. Inicjatywa uniwersytetu i władz samorządowych wynika z kluczowego położenia Bydgoskiego Węzła Wodnego, który leży na skrzyżowaniu Międzynarodowych Dróg Wodnych - E 40 i E 70. Do tego na uniwersytecie uruchomiono nowy kierunek studiów, jakim jest rewitalizacja dróg wodnych.

Warsztaty na statku Wanda, płynącym najbardziej zdewastowanym odcinkiem Dolnej Wisły, mają być okazją do omówienia przez naukowców, samorządowców, przedsiębiorców i ekologów zagadnień wiążących się z jego rewitalizacją. Wskazywane będą możliwości, zasadność i szanse na zagospodarowanie tego fragmentu rzeki jako drogi wodnej, obszaru retencyjnego, źródła energii odnawialnej (wytwarzanej przez hydroelektrownie) i szlaku turystycznego, przy zachowaniu wymogów środowiskowych oraz unijnej Ramowej Dyrektywy Wodnej. Podczas warsztatów przedstawione zostanie oddziaływanie budowy kolejnego stopnia wodnego na Wiśle, zlokalizowanego poniżej Włocławka, na poprawę bezpieczeństwa powodziowego i warunków żeglugowych. Zaprezentowane będą też założenia budowy multimodalnej platformy transportowej w rejonie między Bydgoszczą a Solcem Kujawskim, jako niezbędnego zaplecza logistycznego polskich portów morskich.
- Poważnym problemem dla gmin nadwiślańskich i położonych nad innymi rzekami stały się nowe zapisy w ustawach Prawo wodne oraz o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - twierdzi pełnomocnik Wroński. - Gminy są zobowiązane do zmian w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, decyzjach o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego i w decyzjach o warunkach zabudowy. Zmiany te ujęte zostały na mapach zagrożenia powodziowego i mapach ryzyka powodziowego, na których wyznaczono nowe tereny zalewowe. Koszty ich wprowadzenia mają ponieść gminy, co oznacza dodatkowe obciążenie napiętych budżetów gminnych. W czasie warsztatów zaprezentowane będą symulacje skutków finansowych zmian planów zagospodarowanie na obszarach zalewowych, na przykładach Wrocławia, Bydgoszczy i Torunia. Gminy już zapowiadają wystąpienie w tej sprawie do Trybunału Konstytucyjnego. Uważają one, że zapisy ustawowe uniemożliwiają lub ograniczają działalność gospodarczą na terenach przylegających do rzek.

W trakcie warsztatów przedstawione będą również założenia transgranicznego projektu "Odtworzenie szlaku wodnego E - 40 na odcinku Dniepr - Wisła: od strategii do planowania" oraz projektu "Międzynarodowe partnerstwo dla rozwoju Międzynarodowej Drogi Wodnej E - 40 na odcinku Gdańsk - Warszawa", realizowanego w ramach programu rządu holenderskiego "Partners for International Business" przez konsorcjum holenderskich firm i instytutów naukowych. W czasie warsztatów przedstawiciele władz województw lubuskiego, pomorskiego, warmińsko - mazurskiego, wielkopolskiego i kujawsko- pomorskiego mają podpisać "Deklarację programową w sprawie planu działań na rzecz rozwoju Międzynarodowej Drogi Wodnej E - 70 w latach 2015-2018".

Rozszerzony będzie też "List intencyjny w sprawie współpracy przy aktywizacji gospodarczej wzdłuż Międzynarodowej Drogi Wodnej E - 40", obejmujący województwa mazowieckie, pomorskie, warmińsko-mazurskie, lubelskie i kujawsko-pomorskie. W Grudziądzu, w którym zakończony zostanie rejs statku Wanda, odbędzie się uroczystość oddania do użytku nowej turystycznej przystani wodnej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki