Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada Wodna na Wiśle. Skuteczniejszy nadzór nad Wisłą

Jacek Sieński
Archiwum
Dwie nowoczesne łodzie robocze typu LC 6,9 otrzymały nadwiślańskie nadzory wodne w Chełmnie i Korzeniewie, podległe Regionalnemu Zarządowi Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Zostały one zakupione za 252 tys. zł. Łodzie zbudowała firma Alutec Boats w Zblewie.

Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy RZGW w Gdańsku, przekazał, że gdański zarząd sukcesywnie dokonuje wymiany łodzi operujących na dolnej Wiśle, wykorzystywanych przez cztery nadzory wodne. Nadzory są podstawowymi komórkami terenowymi zarządów zlewni, będących terenowymi jednostkami regionalnych zarządów gospodarki wodnej. Ich zadanie stanowi nadzór nad podległymi wodami, polegający na monitoringu stanu technicznego rzek i kanałów, kontrolowaniu stanu oznakowania nawigacyjnego i warunków nawigacyjnych na drogach wodnych oraz utrzymywaniu koryt cieków naturalnych, kanałów, urządzeń wodnych i innych obiektów budowlanych zgodnie z wymogami obowiązujących przepisów. Do zadań nadzorów należą także coroczne przeglądy budowli i urządzeń wodnych, gospodarowanie wodą w zbiornikach i ciekach, utrzymanie szlaków żeglownych na drogach wodnych oraz ochrona przeciwpowodziowa.

Czytaj więcej na temat: Autostrada Wodna na Wiśle

Pinkiewicz zaznacza, że nadzory, aby wykonywać swoje zadania, mają do dyspozycji łodzie motorowe i wiosłowe, barki, pontony, holowniki czy lodołamacze. Łodzie robocze LC 6,9 służą wykonywaniu prac utrzymaniowych na Wiśle, czyli działaniom prowadzącym do zapewnienia należytego stanu wód, niebędącym nowymi inwestycjami i niezmieniającym ich charakteru. Prace utrzymaniowe obejmują wykaszanie roślinności, hakowanie i usuwanie z cieków niedużych przeszkód.

Łodzie są przeznaczone również do dokonywania oznaczania szlaków żeglugowych, lokalizacji przemiałów, a po przejściu powodziowych wód wezbraniowych - kontrolowania stanu technicznego drogi wodnej. Przy ich pomocy można też sondować podłużnie drogę wodną na Wiśle, żeby weryfikować głębokości tranzytowe i transportować sprzęt, maszyny, narzędzia, ludzi i wykonywać wszelkie inne działania techniczne na rzece.

Łódź robocza LC 6,9 ma długość 6,9 m, szerokość - 2,5 m i zanurzenie - 0,55 m. Jej masa wynosi 1360 kg, a nośność - jedną tonę. Kadłub i sterówka są zespawane z blach ze stopu lekkiego (aluminiowego) o grubości 4/5 mm, odpornego na oddziaływanie wody morskiej, co pozwala na niepokrywanie ich ochronnymi powłokami malarskimi. Komory wypornościowe, wypełnione nienasiąkającą pianką syntetyczną, zapewniają łodzi niezatapialność, nawet w przypadku przebicia poszycia kadłuba.

Jest ona napędzana silnikiem zaburtowym (przyczepnym) Yamaha o mocy 60 KM. Łódź może być obsadzana załogą liczącą do 8 osób.

Dzięki małemu zanurzeniu i mocnej konstrukcji łodzie LC 6,9 dostosowane są do pływania po wypłyconych, na wielu odcinkach, wodach Wisły i bezpiecznego podchodzenia do jej brzegów.

Są one wersją małych barek desantowych z powiększoną sterówką. Dlatego też posiadają furty dziobowe z uchylnymi rampami, ułatwiającymi załadunek i wyładunek na brzeg różnych ładunków.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki