Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Rząd uznał Wisłę za gorszą siostrę Odry

Łukasz Kłos
Minister środowiska Stanisław Gawłowski potwierdza, że mimo wcześniejszych zapewnień polski rząd poświęci większość środków na modernizację Odry, pomijając Wisłę
Minister środowiska Stanisław Gawłowski potwierdza, że mimo wcześniejszych zapewnień polski rząd poświęci większość środków na modernizację Odry, pomijając Wisłę Przemek Świderski
W pierwszej dziesiątce priorytetowych inwestycji związanych z żeglugą śródlądową znalazła się tylko jedna dotycząca Wisły. Dotyczy ona odbudowy urządzeń regulacyjnych na ostatnich kilometrach rzeki. Pozostała dziewiątka związana jest z zagospodarowaniem Odry. Ich wartość szacuje się na 1,186 mld zł, podczas gdy wiślany projekt kosztować ma… 70 mln zł.

KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WSZYSTKIEGO O NASZEJ AKCJI!

Jeszcze do środy potrwają konsultacje społeczne Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu na najbliższe lata. DI stanowi swoisty przewodnik po najważniejszych inwestycjach i kierunkach rozwoju transportu w pięciu najbliższych latach z perspektywą dalszych działań aż do 2030 r. Okazuje się jednak, że nad Wisłą możemy w ogóle nie zobaczyć środków na jej rewitalizację. Powód to wewnętrzne priorytety resortu środowiska.

To właśnie regionalne zarządy gospodarki wodnej, podległe ministrowi środowiska, będą odpowiedzialne za realizację niemal wszystkich projektów związanych z modernizacją szlaków wodnych. Tymczasem członkowie Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Odry mieli usłyszeć zapewnienia ze strony przedstawicieli Ministerstwa Środowiska, że to właśnie projekty odrzańskie będą realizowane w pierwszej kolejności, a obecność wiślanych przedsięwzięć w Dokumencie Implementacyjnym ma nie gwarantować ich realizacji.

- Otrzymaliśmy zapewnienie ze strony pana Stanisława Gawłowskiego (wiceministra środowiska - dop. red.), że działania resortu będą koncentrowały się na modernizacji szlaków wodnych Odry - przyznaje w rozmowie z nami poseł Ryszard Galla, przewodniczący wspomnianego zespołu parlamentarnego. - To bardzo ważne, gdyż jeszcze stosunkowo niedawno Odra na całej długości szlaku wodnego spełniała parametry przewidziane dla szlaków międzynarodowych.

Poseł z Opolszczyzny podkreśla, że wieloletnie zaniedbania spowodowały degradację Odry, wskutek czego powstały wąskie gardła, miejscami uniemożliwiające żeglugę. - Mamy ostatnią szansę, by to zmienić. Za chwilę odpalamy ostatnią tak dużą pulę środków unijnych na inwestycje infrastrukturalne - przekonuje Galla.

Ryszard Galla przyznaje, że pieniędzy na Odrę miało być jeszcze więcej, ale pod koniec roku okrojono jeden z kluczowych projektów. Na forum Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Odry pojawiły się nawet sugestie ze strony Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, że powodem przesunięcia środków mogło być to, że wrocławskie RZGW nie byłoby w stanie zagospodarować tak dużej puli pieniędzy.

Tymczasem modernizacja i rewitalizacja Wisły - największej polskiej rzeki - po raz kolejny schodzi najwidoczniej na dalszy plan. Z Dokumentu Implementacyjnego wynika wprost, że projekty wiślane mają zdecydowanie niższy priorytet. O ile projektom odrzańskim przyznano od 67 do 94 pkt. (dzięki czemu zajmują pierwszą dziewiątkę na liście przedsięwzięć przeznaczonych do realizacji), o tyle wiślane oceniono zaledwie od 59,5 do 67 pkt.

Wszystkie spośród inwestycji w dolnym biegu Wisły związane są z odbudową budowli regulacyjnych. W dodatku dotąd Ministerstwo Środowiska jednoznacznie opowiedziało się za realizacją tylko jednego z tych projektów - odbudowy ostróg na odcinku od Korabnik do Wełcza (tzw. odcinek pozażuławski).

Żaden z wymienionych w Dokumencie Implementacyjnym projektów nie dotyczył podwyższenia klasy żeglowności Dolnej Wisły. Rząd planuje jedynie zmodernizować śluzy żeglugowe na drodze wodnej Nogatu i Szkarpawy oraz Martwej Wisły. Wśród nielicznych projektów o charakterze gospodarczym znalazła się też wyceniona na 500 mln zł budowa stopnia wodnego - śluzy - na Wiśle poniżej Włocławka.

Co ciekawe, projekt ten został wpisany do Dokumentu Implementacyjnego dosłownie rzutem na taśmę.

Konsultacje społeczne Dokumentu Implementacyjnego potrwają do 5 lutego. Uwagi i wnioski można przekazywać, także anonimowo, m.in. za pośrednictwem strony poświęconej Strategii Rozwoju Transportu (http://www.srt-2020.pl).

Dodatkowo na potrzeby konsultacji społecznych uruchomiony został nr telefonu: (22) 390 59 58, czynny pon.-pt. w godzinach 10.00 - 16.00.

l.klos@prasa.gda.pl

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Smutny

I po co antagonizować środowiska? A może warto zauważyć: Wisła w ponad 90% to zaledwie I sza klasa żeglowności, Odra w 85 % III klasa, za niecałe 4,5 mld zł w 100 % III klasa ( do 80 % możliwe dotacje z UE).

E
Erddill

" Autostrada wodna na Wiśle." -w swietle powyzszych informacji i polskich doswiadczen z "budowa autostrad " to sformulowanie jest trafne w 100% ...niestety .
Po 89r, z Gdanska na najwyzsze stolki w W-wie trafilo wielu . Zaczynajac od Bolka ,a na rudym rogaczu konczac . Wszyscy oni jak jeden maz sra*a we wlasne gniazdo !!!!

Dodaj ogłoszenie