Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Przebudowa nadwiślańskich wałów wkracza w II etap

Jacek Sieński
Przebudowa wałów polega głównie na wykonaniu przesłon przeciwfiltracyjnych. Przeciwdziałają one przesiąkaniu wałów w czasie wezbrań rzeki i lokalnym podtopieniom.
Przebudowa wałów polega głównie na wykonaniu przesłon przeciwfiltracyjnych. Przeciwdziałają one przesiąkaniu wałów w czasie wezbrań rzeki i lokalnym podtopieniom. archiwum DB
Sukcesywnie przebudowywane są wały przeciwpowodziowe nad Wisłą, w tym na Pomorzu, nad jej dolnym biegiem. W listopadzie ubiegłego roku zakończono modernizację ich trzech odcinków o łącznej długości ponad 36 km. Prace te, dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej, wykonano na zlecenie Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych Województwa Pomorskiego w Gdańsku.

Przebudowa nadwiślańskich wałów prowadzona jest w ramach projektu ,,Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - Etap I - Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych Województwa Pomorskiego w Gdańsku 2007- 2013". Gdański zarząd jest jednym z sześciu beneficjentów tego projektu, odpowiedzialnych za zarządzanie obiektami infrastruktury powodziowej na terenie Żuław, mającego zabezpieczyć ich obszar przed katastrofalnymi wylewami rzek i podtopieniami. Oprócz ZMiUWWP, są to Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Żuławski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Elblągu, miasta Gdańsk i Elbląg oraz powiat gdański.

W pierwszym etapie Projektu Żuławskiego odbudowano wały o długości łącznie prawie 45 km, z czego ponad 36 km nad Wisłą. Nad Przekopem Wisły, będącym ujściowym fragmentem rzeki i dolną Wisłą przebudowano lewy wał na odcinkach Giemlice - Kiezmark (7,2 km) i Kiezmark - Przegalina (6,7 km) oraz prawy wał - na odcinkach Czerwone Budy - Drewnica (2,15 km), Palczewo - Czerwone Budy - Palczewo (13,6 km), Palczewo - Lisewo (7 km). Zmodernizowano też 13 stacji pomp i zbudowano nową przepompownię w rejonie Wybicka, w gminie Stegna. Koszt tych inwestycji wyniósł w sumie powyżej 30,2 mln zł. Ich unijne dofinansowanie, z Funduszu Spójności ujętego w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013, oś priorytetowa III - Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska przekroczyło 25,7 mln zł.

Andrzej Szejerka, zastępca dyrektora ZMiUWWP, przekazał, że przebudowa nadwiślańskich wałów polegała głównie na wykonaniu przesłon przeciwfiltracyjnych. Przesłony te, sięgające w głąb wałów, zrobiono, wtłaczając nieprzepuszczalną masę bentonitową. Przeciwdziałają one przesiąkaniu wałów w czasie wezbrań rzeki i lokalnym podtopieniom. Natomiast nie podwyższano koron i nie zmieniano profili wałów, których wysokość jest wystarczająca. Zbudowano też drogi eksploatacyjne na ławie przywałowej, których nawierzchnie ułożono z betonowych płyt ażurowych; przejazdy przez wały wraz z zaporami uniemożliwiającymi wjazd na nie osobom nieupoważnionym i odnowiono kamienne znaki kilometraż wałów. ZMiUWWP prowadzi przygotowania do realizacji II etapu Projektu Żuławskiego. Pozwolą one na określenie kierunków działań i zadań do wykonania w nowej perspektywie finansowej, na lata 2014-2020. Chociaż zgodnie z nową ustawą Prawo wodne, która ma wejść w życie w przyszłym roku, infrastruktura wodna, w tym wały przeciwpowodziowe, będzie podlegać zarządom dorzeczy Wisły i Odry. Natomiast zarządy melioracji, jako instytucje samorządowe, będą zajmować się zabezpieczaniem licznych małych rzek i kanałów.

W drugim etapie Projektu Żuławskiego przewiduje się przebudowę i wzmocnienie kolejnych odcinków wałów nad dolną Wisłą. Mają to być odcinki prawego wału o długości w sumie 29,7 km, leżące na terenach gminy Sadlinki, Kwidzyna i powiatu kwidzyńskiego, Ryjewa, Sztumu i powiatu sztumskiego. Modernizacja ma objąć także odcinki prawego wału o długości 6,4 km, przebiegającego przez gminę Gniew i powiat tczewski oraz o długości 4,2 km, zlokalizowane w gminie Miłoradz i powiecie malborskim.

Łączna długość wałów przeciwpowodziowych w Polsce wynosi około 8,5 tys. km. Według danych opublikowanych przez Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, obwałowania naszych rzek są budowlami wiekowymi. Większość wałów, bowiem prawie 60 procent ich długości ma ponad 40 lat, od 41 do 60 lat - 16 proc., od lat 61 do 80 - 22 proc., od 81 do 100 - 8 proc. i powyżej 100 lat - 13 proc. W stanie technicznym gwarantującym bezpieczeństwo obszarom nadrzecznym znajduje się 20 proc. wałów. Dzięki funduszom unijnym prowadzona jest etapowo modernizacja obwałowań. Na wielu odcinkach nie można ich poszerzyć. Dlatego też wykonuje się przesłony przeciwfiltracyjne wałów, wydłużające drogę przesiąkania w okresach podwyższonych poziomów wody i podwyższające współczynnik stateczności wału.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki