Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Program chroniący Żuławy jest wyjątkowo ambitny

Jacek Sieński
RZGW Gdańsk
Program "Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - do roku 2030 (z etapem do 2015 roku)" został zatwierdzony w maju 2010 roku przez ministra środowiska jako dokument strategiczny, stanowiący podstawę do podejmowania działań zapobiegających powodziom. Jego celem jest zwiększenie skuteczności ochrony przeciwpowodziowej obszaru żuławskiego.

Żuławy są regionem o dużym potencjale gospodarczym, przyrodniczym oraz turystycznym, ale i jednym z najbardziej zagrożonych powodziami. Program, zwany też "Programem żuławskim - 2030", realizuje Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Przedstawiono go podczas konferencji naukowo-technicznej "Bezpieczeństwo przeciwpowodziowe Żuław i Gdańska - historia i teraźniejszość", która odbyła się w Gdańsku. Jego prezentacja została przygotowana przez Halinę Czarnecką, dyrektora RZGW w Gdańsku, i Piotra Kowalskiego z gdańskiego RZGW.

Zrównoważony rozwój Żuław, w aspektach środowiskowym i społeczno-gospodarczym, jest uzależniony od poprawnego funkcjonowania systemów przeciwpowodziowego i melioracyjnego delty Wisły. Systemy te były wielokrotnie niszczone przez wezbrane wody lub przez człowieka, a następnie - odnawiane. Wymagają one jednak stałej kontroli, bieżącego utrzymania w należytym stanie oraz remontów i odbudowy. Jest to istotne w świetle prognozowanych globalnych i regionalnych zmian klimatycznych oraz hydrologicznych i postępującej intensywnej urbanizacji terenów przylegających do Żuław.

Zagrożenia powodziowe na obszarze żuławskim, w zależności od zjawisk pogodowych, jak sztormowe wiatry powodujące na rzekach cofki od morza, mogą się kumulować i prowadzić do sytuacji krytycznych. Niebezpieczne są spływy wielkich wód i kry albo zatory lodowe, a także intensywne opady i wody roztopowe. Poziom zagrożenia powodziowego jest szczególnie wysoki na terenach depresyjnych. Bezpieczeństwo obszaru żuławskiego uzależnione jest od sprawnego funkcjonowania systemu odwadniającego i ochronnego, stworzonego w ciągu minionych wieków. System ten tworzą rzeki o długości 555,9 km i kanały o długości 1420 km, wały przeciwpowodziowe mające długość 759,2 km, 106 stacji pomp i 28 budowli hydrotechnicznych.
Cel programu żuławskiego, będącego efektem wieloletniego diagnozowania, programowania i analizy różnych wariantów, stanowi odbudowa oraz modernizacja systemu ochrony przeciwpowodziowej Żuław, co ma poprawić bezpieczeństwo na ich obszarze. Program pozwala na wdrażanie unijnych aktów prawnych - Ramowej Dyrektywy Wodnej i Dyrektywy Powodziowej, uwzględnionych w projekcie nowej ustawy Prawo wodne. Podzielono go na etapy tak, aby wpisywały się one w Perspektywy Finansowe Unii Europejskiej.

Etap I jest dofinansowany z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. W "Planie działań dla etapu II (2014 - 2020)" programu ujęto 49 zadań inwestycyjnych, z których 14 uzyskało wysoki priorytet, a - 35 priorytet średni. Sporządzono też listę 13 zadań rezerwowych. Szacunkowa wartość planowanych inwestycji wynosi ponad 580 mln zł.

Etap II "Programu żuławskiego - 2030" jest dokumentem, który nie kończy całego procesu programowania zadań związanych z ochroną przeciwpowodziową Żuław. Stanowi on rekomendacje zgłoszone do "Planu zarządzania ryzykiem powodziowym dla dorzecza Wisły". Konieczna jest także pozytywna ocena zadań w aktualizacji "Planów gospodarowania wodami", co otwiera możliwość dalszego postępowania, aby uzyskać środki finansowe i stosowne decyzje administracyjne.
Obecnie trwają konsultacje społeczne dotyczące obu tych planów, będących najważniejszymi strategicznymi dokumentami w gospodarce wodnej. Nie bez znaczenie są również możliwości Skarbu Państwa, gdy chodzi o wysokość środków przeznaczanych na finansowanie ochrony przeciwpowodziowej. Zwłaszcza że od razu wszystkich zadań nie da się sfinansować i zrealizować.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Wideo

Materiał oryginalny: Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Program chroniący Żuławy jest wyjątkowo ambitny - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie