Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Polskie rzeki bez ogromnych inwestycji

Czesław Romanowski
Anna Szałkowska
Polska nie przystąpi do europejskiego porozumienia o głównych śródlądowych drogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym bez przeprowadzenia na naszych rzekach poważnych inwestycji. Tak wynika z odpowiedzi rządu na interpelację w tej sprawie posła Jerzego Polaczka.

KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WSZYSTKIEGO O NASZEJ AKCJI!

Jerzy Polaczek, poseł Prawa i Sprawiedliwości, kilka swoich interpelacji poświęcił naszym drogom wodnym. Pytał m.in. rząd Donalda Tuska o aktualny stan negocjacji w zakresie przystąpienia Polski do europejskiego porozumienia o głównych śródlądowych drogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Porozumienie owo opracowane zostało przez ONZ w 1996 roku, a do chwili obecnej podpisało, ratyfikowało lub przystąpiło do niego 21 państw, w tym 14 państw UE.

Jak tłumaczy Anna Wypych-Namiotko, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, która w imieniu rządu odpowiedziała posłowi na jego interpelację, porozumienie ma prowadzić do roz- woju sieci śródlądowych dróg wodnych międzynarodowego znaczenia według ustanowionych jednolitych kryteriów dla modernizacji i budowy dróg wodnych.

- Według porozumienia drogami wodnymi o znaczeniu międzynarodowym są wyłącznie drogi wodne spełniające na chwilę obecną wymagania co najmniej klasy IV, natomiast nowe lub modernizowane drogi wodne powinny odpowiadać parametrom klasy odpowiednio Vb i Va jako minimum.

W przypadku podpisania umowy AGN powyższe wymagania odnosiłyby się do polskich dróg wodnych wymienionych w załączniku do ww. porozumienia: E30 (droga wod- na Odry), E40 (Wisła od Gdańska do Warszawy oraz Bug od ujścia do Wisły do jego połączenia z Kanałem Dnieprobużańskim) oraz E70 (Warta, Noteć, Kanał Bydgoski oraz dolna Wisła od Bydgoszczy do Zalewu Wiślanego) - informuje pani minister.

Pieniądze przeszkodą

Według jej stanu wiedzy, opisane do AGN drogi wodne przebiegające przez terytorium Polski nie spełniają wymaganych kryteriów. To podstawowa przyczyna, dla której strona polska nie podpisała porozumienia w latach 90. ubiegłego wieku i nie przystępuje do niego obecnie, mając na względzie realne możliwości planowania i realizacji inwestycji hydrotechnicznych.

- Spełnienie wymogów umowy AGN na polskich drogach wodnych wymagałoby znaczącej ich rozbudowy oraz przebudowy większości mostów przekraczających wymienione drogi wodne - wyjaśnia Anna Wypych-Namiotko. - Na całej trasie wymienionych wyżej dróg kategorii E nie można osiągnąć parametrów nawet klasy IV, tj. głębokości dla zanurzenia statku 2,5 m. Dodatkowo wiele śluz należałoby przebudować w celu uzyskania pożądanej długości, tj. min. 85 m, szerokości 12 m i głębokości na progu 3,5 m. Bez znaczącej ingerencji w koryta rzecz- ne i środowisko naturalne w dolinach rzecznych oraz bez przebudowy istniejącej infrastruktury nie można będzie osiągnąć wymaganych parametrów.

Perspektywa 2030

Dalej minister tłumaczy, iż przystąpienie do owego porozumienia budzi wiele rozbieżnych opinii wynikających m.in. z powodu trudnych do oszacowania wydatków na tak znaczną przebudowę dróg wodnych, wiążącego się z tym znaczącego oddziaływania i przekształcenia środowiska wodnego, niezgodnie do postanowień ramowej dyrektywy wodnej, a także wymogów prawnych ochrony ustanowionych obszarów Natura 2000, leżących na znaczących obszarach dolin wymienionych rzek.

- W ramach współpracy międzyresortowej podejmowane są inicjatywy mające na celu poprawę sytuacji śródlądowych dróg wodnych w Polsce. Ma to wyraz między innymi w pracach nad następną perspektywa finansową na lata 2014-2020 w zakresie finansowania modernizacji infrastruktury śródlądowych dróg wodnych ze środków UE. W kwestii określenia nowej polityki dla dróg wodnych w Polsce za wiążące uznać należy cele i kierunki działań, które określono w "Strategii rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)".

W realizacji jej zadań przewiduje się korzystanie ze środków finansowych UE - odpowiada posłowi PiS minister Wypych-Namiotko. -

W strategii, w działaniach dotyczących śródlądowych dróg wodnych, do roku 2020 przewiduje się, poza dokończeniem realizacji zaktualizowanego planu według "Programu dla Odry - 2006", przygotowanie i rozpoczęcie realizacji programu wieloletniego dotyczącego przywrócenia parametrów eksploatacyjnych na śródlądowych drogach wodnych pełniących funkcję transportową. W chwili obecnej trwają prace ministerstwa wraz z Krajowym Zarządem Gospodarki Wodnej nad przygotowaniem programu wykonawczego do strategii rozwoju transportu.

Inna interpelacja posła Polaczka dotyczyła działań na rzecz włączenia Kanału Śląskiego i drogi wodnej Górnej Wisły do sieci TEN-T i pozyskania funduszy unijnych na rzecz realizacji tych inwestycji. W uzasadnieniu poseł pisał, iż śródlądowy transport wodny w opracowaniach agend unijnych oraz komisji ONZ jest wskazywany jako jeden z filarów rozwoju transportu intermodalnego na kontynencie europejskim a Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny w rekomendacji dla rządu polskiego zalecił, by przy tworzeniu nowej TEN-T "w wyraźny sposób uwzględniać tzw. politykę sąsiedztwa, tj. połączenia z północą, wschodem i południem UE".

Według posła, "szczególnie istotna gospodarczo w przedstawionym wyżej kontekście okazuje się realizacja inwestycji w zakresie śródlądowych szlaków wodnych na terenie Polski, zwłaszcza Odrzańskiej Drogi Wodnej (E30) wraz z Kanałem Śląskim z drogą wodną górnej Wisły (E70)".

Wskazane szlaki wodne w połączeniu z portami morskimi odgrywają znaczącą rolę transportową, stanowiąc o zintegrowaniu i spójności sieci międzynarodowych wodnych szlaków transportowych łączących zwłaszcza Europę zachodnią z centralną oraz południową i wschodnią częścią kontynentu - wyjaśnia Jerzy Polaczek, tłumacząc, że odbudowanie na szlakach żeglugi śródlądowej możliwości transportowych umożliwi dogodne połączenie państw skandynawskich z państwami basenu Morza Śródziemnego i Czarne- go, a także Europy Zachodniej z portami Federacji Rosyjskiej, Białorusi i Ukrainy, skutkując zmianą kierunków ruchu tranzytowego, eliminując go z terenów zurbanizowanych i minimalizując jego negatywny wpływ na środowisko.

Rzeki w strategii

Jaką koncepcję przyjął rząd wobec możliwości rewitalizacji szlaków żeglugi śródlądowej z uwzględnieniem efektów gospodarczych i społecznych? - pytał poseł w swej interpelacji.

Jak czytamy w odpowiedzi strony rządowej, obecnie w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przystąpiono do opracowania wieloletniego programu przywrócenia parametrów eksploatacyjnych na śródlądowych drogach wodnych zgodnie z obowiązującą klasyfikacją.

Podstawą jego przygotowania z jednej strony będą wytyczne zawarte w "Strategii rozwoju transportu". Z drugiej zaś strony zostaną uwzględnione w nim wyniki ekspertyzy pt. "Program rozwoju infrastruktury transportu śródlądowego w Polsce" zleconej w 2011 r. przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej we współpracy z Krajowym Zarządem Gospodarki Wodnej.

- Czy rząd Pana Premiera planuje w ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej realizować projekty modernizacji Kanału Śląskiego i drogi wodnej górnej Wisły z funduszy unijnych? Czy ta kwestia pozostaje w zainteresowaniu właściwych resortów? - dopytywał poseł Polaczek.

W ramach programowania przyszłej perspektywy finansowej i planów zawartych w projekcie dokumentu implementa- cyjnego do "Strategii rozwoju transportu" (DI) Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przewiduje zwiększenie, w stosunku do obecnej perspektywy, procentowego udziału środków UE na rzecz rozwoju śródlądowych dróg wodnych - czytamy w odpowiedzi.

- W wyniku prioryte- tyzacji przedsięwzięć w oparciu o powyższe kryteria finansowane ze środków UE w ramach programu krajowego będą w pierwszej kolejności inwestycje związane z modernizacją drogi wodnej oraz obiektów towarzyszących na Odrze. W dalszej kolejności, jeśli wielkość środków na to pozwoli, finansowane będą projekty związane z inwestycjami na Wiśle. Na liście przedsięwzięć przewidzianych w DI do realizacji przy udziale środków UE jest projekt na rzecz poprawy żeglowności drogi wodnej górnej Wisły.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki