Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Po konferencji WaterWays. Pomorskie porty są gotowe

Jarosław Popek
Aktywizacja Wisły dla transportu wodnego jest bardzo ważnym tematem także dla Portu Gdańsk
Aktywizacja Wisły dla transportu wodnego jest bardzo ważnym tematem także dla Portu Gdańsk Materiały prasowe Portu Gdańsk
W miniony weekend w Warszawie odbyły się Międzynarodowe Targi i Konferencja WaterWays 2016. Podczas tej dorocznej imprezy zawsze omawiane są problemy dotyczące m.in. transportu morskiego i śródlądowego. W tym roku jednak żegluga śródlądowa wyjątkowo dominowała.

Głównymi tematami dyskusji były: żegluga śródlądowa, gospodarka wodna, potencjał rynku, stan infrastruktury portowej przystosowanej do obsługi żeglugi śródlądowej oraz szanse na zwiększenie konkurencyjności gospodarki Polski poprzez integrację międzynarodowych dróg wodnych w międzynarodowe korytarze transportowe.

Wydarzenie podobnie jak dwa lata temu przyciągnęło rzeszę przedstawicieli władz rządowych, regionalnych, ale także firm, dla których żegluga śródlądowa jest gałęzią transportową rokującą duży potencjał wzrostu i dającą perspektywy na podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki. W konferencji brało udział kilka ważnych firm z Pomorza. Jedną z nich był Port Gdańsk, który był partnerem konferencji.

Dla Portu Gdańsk żegluga śródlądowa i aktywizacja Wisły dla transportu wodnego jest bardzo ważkim tematem. Już dziś towary dowożone i wywożone do/z portu to w skali roku kilkaset tysięcy aut ciężarowych i wagonów kolejowych, które trafiają na zmodernizowaną infrastrukturę dostępową mającą jednak swoje ograniczenia. Jeśli wziąć pod uwagę prognozowany w strategii portu intensywny dalszy wzrost rocznego wolumenu towarowego przechodzącego przez nabrzeża portowe, który w roku 2030 może osiągnąć poziom nawet 100 mln ton, w perspektywie kilkunastu lat nieunikniona będzie konieczność zaktywizowania przewozów śródlądowych.

O takich zmianach w strukturze udziału poszczególnych gałęzi transportowych w obsłudze towarowej mówi także Biała Księga, w której wskazuje się, że do 2030 roku 30 proc. drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. kolej lub właśnie transport wodny, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50 proc. tego typu transportu.

Jak podkreślał w drugim dniu konferencji - w panelu dyskusyjnym poświęconym m.in. portom i potencjałowi rynkowemu żeglugi śródlądowej - Ryszard Mazur, dyrektor Biura Strategii i Rozwoju ZMPG SA, Port Gdańsk w chwili obecnej jest w pełni przygotowany do obsługi towarów w ramach żeglugi śródlądowej.

Dysponuje odpowiednim potencjałem infrastruktury nabrzeżowej, a biorąc pod uwagę jego lokalizację nad ujściem największej polskiej rzeki, świadome niewykorzystanie tak preferencyjnej lokalizacji byłoby posunięciem nieracjonalnym. Obecny udział żeglugi śródlądowej w Gdańsku jest minimalny, a to pokazuje, że potencjał wzrostu dla tej gałęzi jest ogromny.

Żegluga śródlądowa to także szansa na aktywizowanie roli Polski jako kraju tranzytowego dla ładunków ciążących do/z krajów sąsiadujących z Polską, w tym Białorusi, Ukrainy czy południowych sąsiadów kraju, co wpisuje się w postulaty zapisane w strategii rozwoju Portu Gdańsk.

Konferencja WaterWays pokazała także, że aktywizacja polskich rzek to temat dotykający nie tylko problematyki transportowej, ale również kwestii bezpieczeństwa przeciwpowodziowego kraju, możliwości rozwoju rodzimych technologii produkcyjnych na rzecz odbudowy i modernizacji floty śródlądowej czy wreszcie aktywizacji śródlądowej turystyki wodnej.

Kolejna edycja tego wyjątkowo ważnego wydarzenia już za rok.

Kliknij i sprawdź szczegóły akcji!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki