Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. NIK kontroluje resorty odpowiedzialne za żeglugę

Łukasz Kłos
Jakub Popiel
Najwyższa Izba Kontroli postanowiła kompleksowo prześwietlić realizację planów związanych z rozwojem żeglugi śródlądowej. Inspektorzy izby wkroczyli do najważniejszych urzędów państwowych związanych z gospodarką wodną.

KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WSZYSTKIEGO O NASZEJ AKCJI!

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, kontrolowane są m.in. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Ministerstwo Środowiska, Urząd Żeglugi Śródlądowej, Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, wraz z regionalnymi zarządami gospodarki wodnej.

Kontrolę koordynuje Departament Infrastruktury NIK, a czynności sprawdzające rozpoczęły się już po szerokim nagłośnieniu problemów żeglugi śródlądowej przez "Dziennik Bałtycki", to jest w maju bieżącego roku. Izba zastrzega jednak, że kontrola ma charakter planowy.

Z naszych źródeł dowiadujemy się, że ustalenia kontrolerów mogą być mocno krytyczne wobec działalności niektórych z tych instytucji. Sama izba jednak stanowczo odmawia jakichkolwiek informacji na temat bieżących ustaleń kontrolnych.
Biuro prasowe Najwyższej Izby Kontroli potwierdza jedynie, że wśród 16 sprawdzanych instytucji są także te wymieniane przez nas. Jakie jeszcze instytucje znajdą się pod lupą kontrolerów, tego NIK nie chce zdradzić.

- Przedmiotem kontroli i oceny będzie między innymi działalność organów administracji rządowej związana z ustawowymi zadaniami funkcjonowania żeglugi śródlądowej, na przykład finansowanie budowy, rozbudowy, modernizacji i utrzymania śródlądowych dróg wodnych. Zbadamy między innymi stan techniczny i oznakowanie dróg wodnych oraz nadzór administracji nad bezpieczeństwem żeglugi śródlądowej - informuje Katarzyna Kopeć z biura prasowego Najwyższej Izby Kontroli.

O niewystarczającej ilości środków na finansowanie koniecznych inwestycji NIK alarmowała już przed rokiem w kontekście żeglugi morskiej. Kontrolerzy zwrócili wówczas uwagę na znaczący wzrost przeładunków w obu portach morskich Trójmiasta, ale podkreślili jednocześnie, że barierą rozwoju jest nie dość wydolny transport kolejowy.

W efekcie przeważający ciężar przewozu ładunków do i z portów w Gdyni i Gdańsku spoczywa na transporcie drogowym.

Podczas naszej akcji od trzech miesięcy konsekwentnie zwracamy uwagę na niewykorzystany potencjał największej polskiej rzeki - Wisły. Naszą inicjatywę poparło wiele czołowych postaci życia publicznego, w tym eksperci, politycy i ludzie kultury.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki