Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle: Komisja Europejska zajęła się rzekami

Jarosław Popek
Transport rzeczny ma być przyszłością Unii Europejskiej.
Transport rzeczny ma być przyszłością Unii Europejskiej. G.Mehring/archiwum DB
Komisja Europejska rozumie, że transport śródlądowy jest przyszłością. Dwa dni temu przedstawiła nowy program działań, który ma celu zwiększenie liczby przewozów towarowych rzekami i kanałami w Europie. Barki to jedne z najbardziej przyjaznych dla środowiska i energooszczędnych form transportu, ale obecnie w ten sposób przewożonych jest jedynie 6 proc. ładunków rocznie.

Nowe propozycje mają się przyczynić do lepszego wykorzystania potencjału, jaki stanowi 37 tys. km wodnych dróg śródlądowych w Europie. Dzięki temu przewóz towarów stanie się łatwiejszy i bardziej ekologiczny, wspierana będzie innowacyjność i poprawią się możliwości zatrudnienia.

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas, który odpowiada za transport, powiedział: - Co roku rzekami i kanałami przewożonych jest 500 mln ton towarów. To równowartość 25 mln ciężarówek. To jednak wciąż za mało. Musimy wspierać rozwój sektora transportu śródlądowego, tak aby w perspektywie długoterminowej jego jakość stale rosła. Musimy usunąć wszelkie przeszkody hamujące rozwój tego sektora i zadbać o inwestycje w wykwalifikowanych pracowników.

Komisja chce usunięcia barier hamujących rozwój. Proponuje, aby poprawić transport wodny ładunków poprzez modernizację śluz, mostów i kanałów żeglugowych. W nowym instrumencie "Łącząc Europę" i wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) położono nacisk na nowe możliwości finansowania śródlądowych dróg wodnych. Śródlądowe drogi wodne są ponadto ważnym elementem sześciu spośród dziewięciu korytarzy sieci bazowej TEN-T.
Ten sektor gospodarki ma być bardziej ekologiczny i innowacyjny.

W porównaniu z innymi rodzajami transportu śródlądowy transport wodny jest energooszczędny, bezpieczny, niemal pozbawiony zatorów i cichy. Wśród środków, które zaproponuje komisja, znajdują się m.in. nowe normy dla silników w celu zachęcenia do inwestycji w technologie niskoemisyjne, jak również wsparcie na rzecz badań i innowacji.
Nacisk zostanie położony także na poprawę połączeń między wodnym transportem śródlądowym, transportem drogowym i kolejowym - przy szczególnym uwzględnieniu połączeń morskich i rzecznych. W oparciu o wyniki obecnie trwającego przeglądu usług informacji rzecznej komisja przedstawi propozycje mające na celu poprawę przeładunku towarów i ograniczenie formalności administracyjnych.

Rozwój sektora transportu śródlądowego zależy od dostępności wykwalifikowanej siły roboczej. Nowe propozycje komisji mają zapewnić lepsze uznawanie kwalifikacji i kariery zawodowej w tym sektorze w celu poprawy dostępu do wykwalifikowanej siły roboczej i zwiększenia mobilności pracowników.
j.popek@prasa.gda.pl

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Kiedy dostaniesz pieniądze za rozliczenie PIT? To zależy od Ciebie.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

s
szuwarowyBhramaswira

udraznienie wisly przez budowe stopni wodnych i poglebienie nurtu oprocz zeglugi towarowej zlikwiduje powodzie, straty w ktorych d sa wieksze niz naklady na owe polepszenie, przypominam ze jestesmy zobowiazani do 2 drog europejskich i zajmujemy sie od lat kolejnymi pracami studialnymi i nic wiecej a szlag z odry przez warte do wisly nie poglebiany i nie udraniany, dalej na zalew wislany i port w elblagu ma wielka racje byty zatem i idea przkopania mierzeji (za krynica nie przed)

Dodaj ogłoszenie