Przebudowa ujściowego odcinka rzeki, umocnionego kierownicami wschodnią i zachodnią, stanowi inwestycję realizowaną przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku, w ramach projektu "Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław - Etap I - RZGW w Gdańsku". Inwestycja, której całkowity koszt wynosi ponad 35,2 mln zł, jest dofinansowana w 85 proc. z Funduszu Spójności Unii Europejskiej.
Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy RZGW w Gdańsku, przekazał, że po otrzymaniu informacji od wykonawcy o zakończeniu robót budowlanych w gdańskim zarządzie powołana została komisja odbiorowa. Dokonała ona odbioru technicznego robót budowlanych. Ich zakres obejmował remont dawnego 400-metrowego odcinka kierownicy wschodniej, jej przedłużenie o 200 m i zbudowanie głowicy. W związku z zakończeniem tych prac i złożonym przez inwestora wnioskiem, dotyczącym udzielenia pozwolenia na użytkowanie kierownicy wschodniej, na placu budowy odbyła się obowiązkowa inspekcja Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Gdańsku. Nadal trwa odbudowa kierownicy zachodniej mającej długość 550 m.
Kierownice są betonowymi konstrukcjami przedłużającymi oba brzegi ujściowe Przekopu Wisły. Umożliwiają one swobodny odpływ wód i spływ kry do morza korytem rzeki, zapobiegając zatorom lodowym i powodziom. Kierownice, koncentrujące nurt Wisły, pozwalają też na odprowadzanie w głąb zatoki niesione przez nią osady i rumowisko. Dzięki temu zachowana zostanie odpowiednia głębokość ujścia, konieczna, aby zimą lodołamacze mogły prowadzić akcje lodołamania. Odbudowując i wydłużając korpusy kierownic z głowicami, zastosowano prefabrykowane skrzynie żelbetowe wypełnione piaskiem, które przykryto nadbudowami z prefabrykatów betonowych. Masa niektórych z prefabrykatów zamontowanych na głowicy wschodniej dochodzi prawie do 50 ton, co zapewnia tej budowli odporność na napierające lody.
Inwestycja jest realizowana w rejonie rezerwatu przyrody Mewia Łacha, należącego do europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000.
Żeby zminimalizować jej negatywne oddziaływanie na środowisko i dostosować prace budowlane do wymogów unijnej Dyrektywy Ptasiej, usypano z piasku i zabezpieczono sztuczną łachę pełniącą funkcję siedliska dla ptaków migrujących. Ze względu na okres lęgowy ptaków w rezerwacie na pewien czas wstrzymano także prace budowlane na kierownicy zachodniej.
Przekop Wisły jest nowym, sztucznym ujściem Wisły zbudowanym w latach 1890-1895. Ma on długość 7 km oraz szerokość od 250 do 400 m. Od dawnego koryta rzeki wiodącego do portu gdańskiego, obecnej Martwej Wisły, oddziela przekop wał przeciwpowodziowy i śluza Przegalina z wrotami. Wzdłuż obu brzegów nowego koryta rzeki usypano wały przeciwpowodziowe o wysokości 10 m. Na budowę przekopu zdecydowano się po wielu katastrofalnych powodziach na Żuławach i po zalaniach Gdańska, a szczególnie po rozległym zalaniu obszarów nadrzecznych i poniesieniu wysokich strat w 1888 roku.
W ciągu ponad stulecia, jakie minęło od zbudowania przekopu, w rejonie jego ujścia utworzyły się piaszczysty stożek napływowego i łachy, a w głąb zatoki przesuwała się linia brzegowa.
Wypłycenie ujścia spowodowało utratę przez ten krótki, newralgiczny odcinek Wisły żeglowności, a w kresach zimowych sprzyjało tworzeniu się zatorów lodowych. Stąd konieczne było jego udrożnienie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?