Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Kierownica wschodnia ujścia Wisły gotowa

Jacek Sieński
Gotowa jest odbudowana kierownica wschodnia ujścia Przekopu Wisły
Gotowa jest odbudowana kierownica wschodnia ujścia Przekopu Wisły RZGW Gdańsk
Zakończono odbudowę i wydłużanie żelbetonowej kierownicy wschodniej ujścia Przekopu Wisły do Zatoki Gdańskiej. Trwają procedury odbiorowe dopuszczające nową budowlę hydrotechniczną do użytku. Wykonawcą robót, wybranym na drodze przetargu, jest Korporacja Budowlana Draco w Gdańsku.

Przebudowa ujściowego odcinka rzeki, umocnionego kierownicami wschodnią i zachodnią, stanowi inwestycję realizowaną przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku, w ramach projektu "Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław - Etap I - RZGW w Gdańsku". Inwestycja, której całkowity koszt wynosi ponad 35,2 mln zł, jest dofinansowana w 85 proc. z Funduszu Spójności Unii Europejskiej.

Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy RZGW w Gdańsku, przekazał, że po otrzymaniu informacji od wykonawcy o zakończeniu robót budowlanych w gdańskim zarządzie powołana została komisja odbiorowa. Dokonała ona odbioru technicznego robót budowlanych. Ich zakres obejmował remont dawnego 400-metrowego odcinka kierownicy wschodniej, jej przedłużenie o 200 m i zbudowanie głowicy. W związku z zakończeniem tych prac i złożonym przez inwestora wnioskiem, dotyczącym udzielenia pozwolenia na użytkowanie kierownicy wschodniej, na placu budowy odbyła się obowiązkowa inspekcja Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Gdańsku. Nadal trwa odbudowa kierownicy zachodniej mającej długość 550 m.

Kierownice są betonowymi konstrukcjami przedłużającymi oba brzegi ujściowe Przekopu Wisły. Umożliwiają one swobodny odpływ wód i spływ kry do morza korytem rzeki, zapobiegając zatorom lodowym i powodziom. Kierownice, koncentrujące nurt Wisły, pozwalają też na odprowadzanie w głąb zatoki niesione przez nią osady i rumowisko. Dzięki temu zachowana zostanie odpowiednia głębokość ujścia, konieczna, aby zimą lodołamacze mogły prowadzić akcje lodołamania. Odbudowując i wydłużając korpusy kierownic z głowicami, zastosowano prefabrykowane skrzynie żelbetowe wypełnione piaskiem, które przykryto nadbudowami z prefabrykatów betonowych. Masa niektórych z prefabrykatów zamontowanych na głowicy wschodniej dochodzi prawie do 50 ton, co zapewnia tej budowli odporność na napierające lody.

Inwestycja jest realizowana w rejonie rezerwatu przyrody Mewia Łacha, należącego do europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000.
Żeby zminimalizować jej negatywne oddziaływanie na środowisko i dostosować prace budowlane do wymogów unijnej Dyrektywy Ptasiej, usypano z piasku i zabezpieczono sztuczną łachę pełniącą funkcję siedliska dla ptaków migrujących. Ze względu na okres lęgowy ptaków w rezerwacie na pewien czas wstrzymano także prace budowlane na kierownicy zachodniej.

Przekop Wisły jest nowym, sztucznym ujściem Wisły zbudowanym w latach 1890-1895. Ma on długość 7 km oraz szerokość od 250 do 400 m. Od dawnego koryta rzeki wiodącego do portu gdańskiego, obecnej Martwej Wisły, oddziela przekop wał przeciwpowodziowy i śluza Przegalina z wrotami. Wzdłuż obu brzegów nowego koryta rzeki usypano wały przeciwpowodziowe o wysokości 10 m. Na budowę przekopu zdecydowano się po wielu katastrofalnych powodziach na Żuławach i po zalaniach Gdańska, a szczególnie po rozległym zalaniu obszarów nadrzecznych i poniesieniu wysokich strat w 1888 roku.

W ciągu ponad stulecia, jakie minęło od zbudowania przekopu, w rejonie jego ujścia utworzyły się piaszczysty stożek napływowego i łachy, a w głąb zatoki przesuwała się linia brzegowa.

Wypłycenie ujścia spowodowało utratę przez ten krótki, newralgiczny odcinek Wisły żeglowności, a w kresach zimowych sprzyjało tworzeniu się zatorów lodowych. Stąd konieczne było jego udrożnienie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki