Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Jest odpowiedź na interpelację ws. Wisły

Jarosław Popek
Grzegorz Furgo
Grzegorz Furgo Przemek Świderski
Kilka tygodni temu pisaliśmy o interpelacji poselskiej, skierowanej przez pomorskiego posła Nowoczesnej Grzegorza Furgo do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, a dotyczącej planów rządu związanych z Wisłą.

Kilka dni temu poseł otrzymał odpowiedź na swoją interpelację, a jej najistotniejsze fragmenty chcielibyśmy państwu przedstawić.

W imieniu ministra posłowi odpowiedział wiceminister Jerzy Materna. Informuje on, że ministerstwo stworzyło i opracowało „Założenia do strategii rozwoju śródlądowych dróg w Polsce”. Dokument ten ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów i będzie podstawą oficjalnego programu rządowego realizowanego w tym zakresie.

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Jest interpelacja poselska w sprawie Wisły

Jak zaznacza wiceminister Materna, jednym z priorytetów jest modernizacja drogi wodnej E-40. Odcinek tej drogi od Warszawy do Brześcia ujęty jest w planach długoterminowych, co oznacza, że pełna realizacja przedsięwzięcia będzie możliwa dopiero po roku 2030. Priorytetowo jednak będą traktowane inwestycje dotyczące budowy kaskady od Warszawy do Gdańska.

Jakie szanse widzi ministerstwo w restrukturyzacji, a jakie są zagrożenia, które ewentualnie eliminują powodzenie procesu rekultywacji wiślanego szlaku wodnego? Jak pisze Jerzy Materna, inwestycje infrastrukturalne na drogach wodnych są drogie. Jednak środki zainwestowane w drogę wodną służą nie tylko żegludze, ale także innym ważnym funkcjom gospodarczym. Wraz z poprawą parametrów eksploatacyjnych dróg wodnych - zdaniem ministerstwa - wzrośnie znaczenie i udział żeglugi śródlądowej na rynku transportowym.

Analizy ekspertów wskazują, że już w pierwszym etapie modernizacji dolnego odcinka Wisły przewozy ładunków żeglugą śródlądową mogą wynosić około 7,8 mln ton, by docelowo osiągnąć nawet 25 mln ton.

Wśród zagrożeń ministerstwo wymienia przede wszystkim zapewnienie finansowania poszczególnym inwestycjom oraz przygotowanie niezbędnej dokumentacji projektowej, w tym zwłaszcza dokumentacji środowiskowej. Te procedury są czasochłonne i wymagają bardzo szerokich konsultacji społecznych.

No i na koniec koszty. Według szacunków ministerstwa, budowa kaskady Wisły od Warszawy do Gdańska kosztować będzie około 31,5 mld złotych, a modernizacja górnej Wisły 440 mln złotych.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki