Debata Inicjatywa Bałtycka, która odbyła się podczas Europejskiego Forum Nowych Idei, była okazją do wymiany poglądów na wysokim szczeblu oraz do publikacji dwóch raportów „Bałtyk dla wszystkich” oraz „Żegluga śródlądowa - Odra”, wydanych przez UN Global Compact Poland. Stanowią one zbiór łącznie ponad 100 tekstów merytorycznych dotyczących zrównoważonego rozwoju Morza Bałtyckiego oraz żeglugi śródlądowej w Polsce.
- Polska jedynie w kilkunastu procentach wykorzystuje hydrotechniczne zasoby swoich rzek, chociaż ma dogodne położenie dla rozwoju żeglugi śródlądowej i korytarzy transportowych - mówi Dariusz Kaśków, współautor opracowania „Żegluga śródlądowa - Odra”. - Co więcej, Bałtyk staje się coraz ważniejszym szlakiem transportu surowców energetycznych. Energetyka wodna, poza tym, że w naturalny sposób wpisuje się w najbardziej aktualne i przyszłościowe koncepcje energetyki rozproszonej, pomaga także poprawić żeglowność, co pokazuje nasza koncepcja budowy drugiego stopnia na Wiśle.
Żegluga śródlądowa w Polsce ściśle wiąże się z rozwojem gospodarki morskiej, szczególnie w kontekście promowanego przez Unię Europejską rozwoju europejskich korytarzy transportowych oraz śródlądowych dróg wodnych o międzynarodowym znaczeniu.
Korytarze postrzegane są przez UE jako swoisty krwiobieg gospodarki unijnej, mają ułatwiać integrację regionalną, a także sprzyjać wymianie handlowej.
- Realizacja Kaskady Dolnej Wisły, której elementem jest planowany przez nas drugi stopień na Wiśle, jest szczególnie ważna także w kontekście europejskich korytarzy wodnych, ponieważ umożliwiłaby powstanie drogi wodnej włączonej do europejskich sieci żeglugowych - mówi Dariusz Kaśków.
Sam obszar dolnej Wisły przedstawia około 50 proc. ekonomicznego potencjału hydroenergetycznego Polski.
Aktualnie w kraju użytkuje się ponad 700 elektrowni wodnych, z czego 46 należy do Grupy Energa. Istniejący na Wiśle od ponad 40 lat stopień wodny we Włocławku, z należącą do Energi elektrownią wodną o mocy zainstalowanej 160 MW, jest obecnie największym obiektem hydrotechnicznym w Polsce. Oddany do eksploatacji w 1970 roku, był jednym z ośmiu planowanych stopni wodnych w ramach tzw. Kaskady Dolnej Wisły (KDW). Możliwą do realizacji zainstalowaną moc wszystkich elektrowni w ramach KDW szacuje się aktualnie, przy uwzględnieniu ograniczeń środowiskowych, na około 640 MW.
- Ze względu na długi okres eksploatacji, ekologiczność, przewidywalność produkcji energii czy też możliwość skutecznego zarządzania produkcją energetyka wodna jest i z całą pewnością będzie w przyszłości ważnym elementem nowego systemu elektroenergetycznego - mówi Dariusz Kaśków.
Budowa na Wiśle drugiego stopnia wodnego powyżej Włocławka to projekt, który od kilku lat konsekwentnie rozwija Grupa Energa.
Przy stopniu planowana jest elektrownia wodna o mocy około 80 MW, której roczną produkcję energii szacuje się na poziomie 300-450 GWh. Inwestycja pozwoli na zabezpieczenie istniejącego stopnia wodnego we Włocławku, a także zmniejszy zagrożenie powodziowe w Dolinie Dolnej Wisły. Planowany stopień umożliwi także wykorzystanie powstałej retencji do nawodnień rolniczych, co wpłynie na zmniejszenie tempa stepowienia Kujaw. Przez planowany stopień przebiegać będzie droga dla pieszych i samochodów, zaś Wisła na nowym odcinku uzyska parametry drogi wodnej klasy międzynarodowej. Inwestycja nie utrudni wędrówki ryb, a przygotowany projekt kompensacji przyrodniczej zakłada działania na niespotykaną dotąd w Polsce skalę, przez co poprawi się spójność ekosystemu doliny Wisły.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?