Po drugie: Autostrada Wodna na Wiśle. Elektryczne statki mogą stać się naszym przebojem

Jacek Sieński
Koncepcja małego statku pasażerskiego, mogącego pływać po wodach Pętli Żuławskiej, w tym Zalewu Wiślanego
Koncepcja małego statku pasażerskiego, mogącego pływać po wodach Pętli Żuławskiej, w tym Zalewu Wiślanego Wizualizacja - biuro Newton
Ekologiczne statki wycieczkowe z napędem elektrycznym mogłyby pływać po wodach Pętli Żuławskiej, obejmującej Martwą Wisłę, Przekop Wisły, Szkarpawę, Nogat, Dolną Wisłę (od Białej Góry do Kiezmarka) i Zalew Wiślany. Koncepcje i projekty statków opracowali konstruktorzy z firmy Nelton Design Office w Pruszczu Gdańskim. Podobnie jak samochody elektryczne najnowszej generacji, byłyby one napędzane silnikami elektrycznymi, zasilanymi wyłącznie energią zgromadzoną na nich w zespołach akumulatorów litowo-jonowych.

Inż. Zbigniew Deinrych z firmy Nelton podkreśla, że statki ekologiczne mające obsługiwać Pętlę Żuławską, w tym trasy na Zalewie Wiślanym, mogłyby nie korzystać z energii wytwarzanej w ich maszynowniach np. przez agregaty prądotwórcze napędzane silnikami spalinowymi czy gazowymi (LNG). „Napełnianie” energią elektryczną bardzo pojemnych akumulatorów odbywałoby się system ich szybkiego ładowania. Projekt takiego innowacyjnego, elektrycznego statku - 80-metrowego pasażersko-samochodowego promu komunikacyjnego, biuro Nelton opracowało dla armatora norweskiego. Zbudowała go gdańska stocznia Aluship Technology, natomiast w elektryczne systemy napędowe wyposażyła norweska stocznia Fjellstrand. Statek pływa pod nazwą Amper na trasie Lavik - Oppedal, miejscowościami leżącymi nad fiordem Sognefjord, pokonywaną przez 20 min., a na doładowanie akumulatorów, podczas postojów, wystarcza mu 10 min. Przewozi on do 125 samochodów osobowych i do 360 - pasażerów.

Więcej: Po drugie: Autostrada Wodna na Wiśle

W biurze Nelton opracowano też koncepcję techniczno-eksploatacyjną niedużego statku wycieczkowego, mogącego obsługiwać trasy turystyczne na płytkich wodach Zalewu Wiślanego i innych szlaków Pętli Żuławskiej. Na razie złożono, że będzie on wyposażony w klasyczny, spalinowy układ napędowy. Dzięki kadłubowi zbudowanemu z elementów z lekkich stopów aluminiowych, zanurzenie statku nie będzie wiele przekraczać 1 m. Długość całkowita jego kadłuba ma wynosić 21 m i szerokość - 5,5 m. Statek mógłby zabierać na pokład do 100 pasażerów (miejsca siedzące), przewożonych na niezbyt długich trasach.

Inż. Deinrych zaznacza, że mały wycieczkowiec wiślany możnaby wyposażyć zamiennie w ekologiczny napęd elektryczny. Zależy to jednak od armatora, który zechciałby zamówić taki statek. Na razie problem, gdy chodzi o statki z napędem elektrycznym, stanowi budowa stacji ładowania ich energia elektryczną. Takie stacje należałoby wybudować na przystaniach przy trasach pokonywanych przez wycieczkowce na zalewie czy rzekach. Biuro Nelton zebrało już doświadczenia w stosowaniu okrętowych napędów elektrycznych, dostarczanych m.in. przez zakłady Simens. Zatem nie byłoby większego problemu z zastosowaniem ich na statkach pływających po naszych wodach śródlądowych. Jedynym ograniczaniem mogłaby być duża masa akumulatorów, które zwiększają zanurzenie. Możliwe jest także wyposażanie statków w alternatywne, hybrydowe układy napędowe - spalinowo-elektryczne.

Firma Nelton jest prywatnym biurem inżyniersko-projektowym, założonym w 1999 roku. Jej działalność obejmuje projekty w sektorach budownictwa okrętowego i przemysłu offshore (morskiej energetyki wiatrowej oraz poszukiwań, wydobywania i obsługi podmorskich złóż ropy oraz gazu ziemnego). Firma zatrudnia 65 inżynierów, pracujących w biurach w Gdańsku i w Szczecinie, zajmujących się m.in. obliczeniami i analizami inżynierskimi, opracowywaniem dokumentacji roboczych i podwykonawczych czy rozwiązań inżynieryjnych. Funkcjonuje ona na rynku międzynarodowym, wykonując zlecenia klientów z Holandii, Niemiec, Norwegii, Szwajcarii i Polski. Obok unikatowego promu elektrycznego, konstruktorzy z biura Nelton opracowali projekty dużego liniowca wycieczkowego Pride of America, specjalistycznych statków do obsługi platform wiertniczych i farm wiatrowych. Zaprojektowali również pływającą salę koncertową.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie