- Analizowane były trzy warianty - mówi Jan Kosiedowski, dyrektor Biura Projektów Budownictwa Komunalnego Gdańsk, przygo-towującego przebudowę Słowackiego.
Wariant pierwszy mówił o wybudowaniu od Potokowej do Grunwaldzkiej dwóch dwujezdniowych dróg w pasie istniejącej ul. Słowackiego.
- Ten plan nie był realny, ponieważ wiązałby się z koniecznością wyburzenia zbyt wielu domów - mówi Kosiedowski.
Wariant drugi mówił o poprowadzeniu jednego kierunku starą trasą, a drugiego po szlaku ul. Partyzantów.
- Nie dawał on możliwości skutecznej osłony domów. Mieszkańcy znaleźliby się w "kotle" - twierdzi dyrektor.
Zwyciężył wariant trzeci. Nowa Słowackiego w obu kierunkach będzie szła po śladzie ul. Partyzantów od ul. Srebrniki. Na trasę "starej" Słowackiego (będzie pełnić rolę ulicy osiedlowej) wróci za ul.Chrzanowskiego, przy dawnych koszarach, w okolicy byłego internatu Wiarus.
Mniej więcej w tym samym miejscu rozpoczynać się będzie estakada, która przetnie al. Grunwaldzką przy skrzyżowaniu z Galerią Bałtycką. Estakada powstanie jedna, na wysokości galerii będzie się "rozpoławiać". Obecnie istniejący wiadukt nad torami we Wrzeszczu zostanie, będą nim kursować samochody w kierunku al. Legionów. Obok powstanie drugi wiadukt.
- Powstanie dwujezdniowej Nowej Słowackiego zwiększy ruch. Gdybyśmy nie planowali estakady przy Grunwaldzkiej, narazilibyśmy się na gigantyczne korki - argumentuje Kosiedowski.
Za galerią Nowa Słowackiego przechodzi w Nową Kościuszki, także dwujezdniową. Za torami Nowa Kościuszki zostanie poprowadzona śladem ul. Hynka i tak dotrze do Rzeczypospolitej.
Pomiędzy Potokową i Rzeczypospolitej powstaną skrzyżowania - przy ul. Srebrniki, Chrzanowskiego, Grunwaldzkiej oraz skrzyżowanie Nowa Kościuszki/"stara" Hynka. Przy Obywatelskiej i Kilińskiego zostaną prawoskręty. Na wysokości Reymonta, Obywatelskiej i Kilińskiego powstaną tunele dla pieszych.
Postawienie ekranów dźwiękoszczelnych będzie konieczne od ul. Obywatelskiej do Srebrników oraz od Kilińskiego w kierunku torów. - W budynkach w rejonie ul. Staszica będą wymienione okna - dodaje Kosiedowski.
Odcinek pomiędzy Chrzanowskiego i Rzeczypospolitej powinien być gotowy do końca 2010 r. Optymistyczne plany mówią, iż przed Euro 2012 Nową Kościuszki będzie można dotrzeć dalej do przebudowanej al. Hallera, a potem - fragmentem Drogi Zielonej - do Baltic Areny.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?